Dag 12 29-02-2012 Woensdag - Reisverslag uit Waalwijk, Nederland van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu Dag 12 29-02-2012 Woensdag - Reisverslag uit Waalwijk, Nederland van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu

Dag 12 29-02-2012 Woensdag

Door: Schellekens

29 Februari 2012 | Nederland, Waalwijk

Om 07.00 uur zitten we aan hetontbijt en we vertrekken om 08.00 uur voor onze rit vandaag naar Addis Abeba. Het wordt vandaag weer een lange reisdag over slingerende bergwegen en langs bergdorpjes.

Bovenop en bergkam stoppen we even bij een mooi uitzichtspunt aan beide kanten, vooral de ene kant is schitterend want het is goed te zien hoe het verloop is van de begroening, dat is echt de groenere kant van de bergkam.
Natuurlijk staat op deze bergkam verkopers uit een waarschijnlijk naburig dorp.Deze lui verkopen mutsen van bavianenhaar. Addis zet een muts op en schudt zijn hoofd op een soort Rasta Fari manier.Hij doet alsof hij Bob Marley is en roept Jah Man! Een komisch gezicht vinden wij en ook de verkopers.
De ene kant zie je bergdorpjes in de verte maar de andere kant is groener. Er is een diepe ravijn met aan beide kanten steile bergwanden en dit geeft een mooi zicht van de hooglanden die uitlopen naar de laaglanden van Ethiopie. Het verschil van heel droog, droog en groene stukken zijn hier heel goed zichtbaar.
Wat ook opvalt is dat hier in sommige rivieren een beetje water staat, al is het niet veel en dan ziet de omgeving al heel anders uit.

De volgende stop is in een klein dorpje bij een cafe waar men verse juice voor ons maakt. Zodra wij aankomen worden er stoelen buiten neergezet voor ons met een tafel zodat wij kunnen zitten. We trekken veel aandacht van de lokale bevolking want in een tentje ernaast ziten een hoop jongelui in een tentje ernaast naar muziek te luisteren en maken direct verschillende foto’s van ons. Dat is een keer wat anders en we hebben er geen problemen mee want we maken ook foto’s van de jongelui.
De verse sapjes worden gebracht tesamen met brood en andere snacks, heerlijk smullen. Het is goed toeven hierin het zonnetje.
Brook heeft ondertussen een kerel aan ht werk gezet om het busje ye wassen, heel snel gaat het niet maar het busje wordt wel schoon en wat maakt het uit als het niet snel gaat, we hebben de tijd.

Alwies has het idee om het straatbeeld te filmen maar een oudere man die net passeerde had een ander idee erover. Hij is het niet mee eens dat hij op de foto / film gezet wordt en waarom hij geirriteerd is, is onduidelijk want Alwies heeft niet eens 1 seconde kunnen filmen. Trouwens de man kwam van achter Alwies en zou toch niet op de film komen want Alwies wou het straatbeeld hebben. De lokale bevolking bemoeit zich ermee want deze zijn het niet eens met de oudere man. 1 kerel met een kar en een ezel ervoor zegt tegen de oudere man dat Alwies een foto van hem wil maken en dat Alwies daarvoor toestemming heeft, met andere woorden “waar bemoei jij je mee, oude ......” Toch mooi dit voorval dat totaal geen bedreiging of iets dergelijks was, gewoon een discussie tussen jongere en oudere mensen van Ethiopie. Het is namelijk zo dat vooral de oudere mensen moeite hebben met het feit dat zij op de foto of film gezet worden want zij geloven dat dan de ziel wordt weg genomen of op zijn minst wordt aangetast. De jongere mensen delen deze mening dus niet.
Een spectaculair tafareel om te zien dat iedereen nieuwgierig komt kijken en mee komt doen met de discussie terwijl Alwies temidden staat te lachen en alsnog probeert te filmen. Ik maak natuurlijk ook een foto van dit tafreel en dat heeft niemand in de gaten.
Na deze ervaring is ons busje ondertussen weer schoon en kunnen we verder met de rit.

Na weer een paar uur rijden over slinger de slanger wegen langs de bergen is het tijd voor lunch. We stoppen bij een blijkbaar bekend tentje langs de enige asfaltweg van Kolombocha naar Addis Abeba wannnt we komen hier bekende gezichten tegen.
De motorrijders (Duitsers en Australiers) die we gisteren gesproken hebben bij het vorige hotel zien we hier weer en de mensen die we gezien hebben bij de rotskerken. Zo zit je in een ver land en dan lijkt alles veel bekender omdat je bekende gezichten ziet, al ken je de mensen niet persoonlijk.
Bij het bestellen zijn we allemaal 1 gezind want we nemen allemaal soep, 1 x groentensoep en 4 x tomatensoep, lekker makkelijk voor de bediening. De soep en brood zijn heerlijk vers en smaakt ons goed. Voor de soep komt genieten we een beetje van de zon en het is even anders dan zitten in het busje.

Na de lunch is het nog een paar uur rijden voor we Addis Abeba binnen en meteen valt ons de grootheid van de stad weer op met zijn 6 tot 9 miljoen inwoners. Het aantal is niet bekend in verband met het aantal daklozen en het aantal dat in de sloppenwijken wonen, een volkstelling is nog nooit gedaan. Sloppenwijken vindt je hier overal in de stad tussen de overige bebouwing. Dus makkelijk zal het ook niet zijn om hier een volkstelling te houden, het zou in ieder geval om iemand een paar jaar bezig te houden.
Het is hier ook meteen een drukte van jewelste van files en drukte, wat is het platteland dan lekker rustig.
Voor we naar het hotel rijden gaan we een kopje koffie drinken zodat deze en gene ook even naar de toilet kunnen, het hotel is net iets te ver weg voor de blaas. Met deze kleine stop willen we naar het hotel.

We besluiten om nog een kleine omweg te nemen. Marcel heeft van zijn vriend, die hier woont, een naam doorgekregen van een restaurant waar veel Nederlanders komen. Het schijnt een druk bezochte tent te zijn en je kunt hier goed eten. De naam is Holland House en moet ergens bij het station liggen . Na een enkele keer naar de weg vragen vinden we dan toch het tentje en het ziet er wel gezellig uit.
De rest besluit om vanavond hier het eten en te drinken want het schijnt dat je hier meer Nederlands eten kunt krijgen, Alwies en ik gaan niet mee want we willen meer Ethiopisch eten, Nederlands eten is thuis ook mogelijk.

Bij het hotel nemen we uitgebreid afscheid van Brook want we zien hem niet meer, vanaf morgen gaan we met jeeps en dan hebben we ook andere chauffeurs. Na het inchecken gaat ieder meer zijn eigen weg.
Marcel besluit naar een dokter te gaan want hij blijft last houden van zijn darmen en Pascale gaat met hem mij, hoeft hij in ieder geval niet alleen. Renier moet nog kleine boodschappen doen.
Wij (Alwies en ik) willen geld wisselen maar helaas is de bank al dicht, openingstijden zijn vanaf 02.00 uur tot 10.00 uur en dat wil zeggen op de europesche tijd van 08.00 uur tot 16.00 uur. We wandelen heerlijk op ons gemakkie door Addis heen en gaan wat drinken.

Als we bij een tentje buiten op het terras zitten komt een jochie van +/- 4 jaar met zijn oma langslopen en ik zwaai naar het verlegen kereltje. Even later komt oma terug met het jochie want hij moet een handje komen geven aan ons en ons begroeten, een schitterend mooi tafereel .

Eten doen we bij het hotel want in verband met de vastentijd is het in de meeste restaurants voornamelijk vegetarisch eten en we willen vlees eten. We nemen een geroosterd lammetje en kippetje en het smaakt ons heerlijk, lekker mals en heerlijk van smaak.

Na het eten kuieren we lekker door Addis Abeba en kopen meteen nog een sloof sigaretten voor 35 Birr ( € 1,50) en zonnecreme. We gaan diverse lokale barretjes binnen om wat te drinken, we kijken wel naar tentjes waar het niet zo heel erg donker is en waar de muziek niet zo onbeschrijfelijk hard staat. Het zijn er niet veel maar we vinden ze wel.
Op deze manier lopen we een rondje door Addis Abeba en uiteindelijk komen we natuurloijk weer bij het hotel uit, waar we een laatste afzakker nemen en ons bedje induiken.