Dag 13 01-03-2012 Donderdag - Reisverslag uit Waalwijk, Nederland van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu Dag 13 01-03-2012 Donderdag - Reisverslag uit Waalwijk, Nederland van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu

Dag 13 01-03-2012 Donderdag

Door: Schellekens

01 Maart 2012 | Nederland, Waalwijk

Om 07.00 uiur zijn we aan het ontbijt want we willen om 08.00 uur bij de bank zijn, we moeten euro’s wisselen en moeten 400 Birr in nieuwe biljetten van 1 Birr voor de fooi om foto’s te maken.
Pascale zit al bij de bank als we aankomen en van haar krijgen we te horen dat we om 09.00 uur vertrekken en dat Marcel ook Typhus heeft en antibiotica heeft gehad. We hebben nu 2 Typhuslijders in de groep. Of het echt wel Typhus is of niet is nog maar de vraag want antibiotica is een veelgebruikt middel tegen veel kwalen en de heren laten zich door de eigen huisarts bij thuiskomst nog even hierop goed controleren..

Het wisselen van euro’s naar birrs duurt hier wel iets langer dus het is maar goed dat we tijd genoeg hebben. Hierna moeten we birrs omwisselen naar 1 birr biljetten en bij deze bank krijg je maar 200 biir in 1 birr biljetten en dus lopen we naar een andere bank nog de andere 200 te wisselen.
Terug in het hotel verdelen we het geld in de tassen want we hebben nu eht wel een tiet met geld.

Om 09.00 uur staan de jeeps klaar voor vertrek maar er moet nog iets geregeld worden met het hotel.
Bij de aankomst in Ethiopie waren 3 kamers voor onze groep, Alwies en ik op 1 kamer, Marcel en Renier op 1 kamer en Pascale op 1 kamer. Omdat Marcel er eerder in Ethiopie was en dus ook eerder ingecheckt had krijg hij een sleutel van 1 kamer, Renier, Alwies en ik kwamen tegelijk aan en checkten ook tegelijki in en dus krijgen we een sleutel en Renier ook. Voor het hotel waren de kamers weggegeven. Maar Pascale kwam later aan, in de nacht, en toen was er geen kamer meer, na wat gepraat en uitzoekwerk kreeg Pascale alsnog een kamer. Deze kamer was dus niet geboekt en moest nog betaald worden. Het is een probleem tussen Marcel, Renier en Pascale want de heren hadden op 1 kamer moeten zitten terwijl ze nu ieder een eigen kamer hadden. Het probleem wordt opgelost doordat Marcel en Renier beide de kamer betalen en willen dit verder regelen met Shoestring als ze thuis zijn, er is ergens een misverstand ontstaan, kan gebeuren. Door dit voorval vertrekken we uiteindelijk om 09.30 uur naar onze eindbestemming van vandaag Lake Lagano.

Het verlaten van Addis Abeba is nog niet zo gemakkelijk in verband met de drukte en files en we moeten nog een stop maken om iets af te geven. Terwijl we wachte zien we een vechtpartij tussen 2 jongeren op straat maar het is gelukkig snel afgelopen en wordt er alleen maar een beetje geslaan en geschopt.

Na 1,5 uur rijden hebben we een koffiestop bij 1 van de 7 kratermeren van Ethiopie, we nemen en lekker vers sapje en hebben een mooi uitzicht over het kratermeer. Het is hier een ideaal plekje om vogels te spotten, ik maak een mooie foto van een honingbird en een cordon bleu (blauwkopfazantje). We zien wel meer mooie vogels, groot en klein, maar die zijn te snel voor het fototoestel.

We gaan weer verder en volgens Addis hebben we een late lunch , dus gaan we maar snel op weg. Het is 1 rechte asfaltweg naar het zuiden en het landschap is totaal anders dan het noorden. Het is vlakker en droger met af en toe enkele hutjes bij elkaar, het heeft wat weg van het begin van een woestijn en het is hier ook warmer.

Vlak na het verlaten van Addis Abeba was het even groener en we zagen uienvelden en aardbeienkwekerijen. We kopen een doosje aarbeien die overheerlijk smaken en voor we het weten zijn de aardbeien op.

We hebben een chauffeur die naar onze mening onzeker is in het rijden en de 1e jeep is al snel niet meer in zicht, ach ja we komen er ook wel al is het op een langzamere manier. Want wat we ook zeggen of doen hij blijft rijden zoals hij doet , gaat niet harder of wat dan ook, houdt zich stipt aan de maximum snelheid.

De late lunch is in de omgeving van een meer en dat is goed te zien want het is hier een heel stuk groener, het lijkt wel of we bij een oase aangekomen zijn. We bestellen eerst het eten en als het eten bereid wordt gaan we met de jeeps naar het meer dat tevens een nationaal park is Lake Ziway.
We zien hier ontzettend veel vogels zoals Maraboes, Hamerkoppen, Ibissen en nog veel meer maar de namen van al deze soorten weet ik niet meer, gewoon teveel van het goede. Het is een welkome onderbreking en je moet natuurlijk betalen om bij het meer te komen maar dan heb je ook wat.
De vissers gooien afval van de vis bij de maraboes die meteen erop af komen en dat levert mooie foto’s en film op, ze komen ook behoordleijk dichtbij. We zien gewoon teveel en het is schitterend om al deze vogels te zien en ook in deze hoeveelheid.
De lunch is op een heerlijke plek in het plaatsje Ziway en de gebakken vis smaakt lekker, het is weer smullen gebalzen. Als alles afgerekend isgaan we verder met de rit.

Na ongeveer 1 uur rijden gaan we van de asfaltweg af en gaan verder over een zandpad, het is eigenlijk meer klapzand waar we over rijden en het maakt het rijden niet makkelijker op, zelfs niet voor een 4-wiel aandrijving landcruiser en volgens onze chauffeur is nog zo’n 20 km rijden naar onze lodge aan Lake Lagano. 20 km lijkt niet veel maar op een zandpad met voornamelijk klapzand wordt het toch een ander verhaal.

De lodge ligt op 100 meter van het meer en heeft een strand, dit is ook het enige meer waarin je kunt zwemmen en dat er geen gevaar is want hier leven geen krokodillen. Vlakbij de lodge zien we bavianen en de zwart / witte colobus aap. De Colobus zit op zijn gemak op een tak in een boom en zo hebben we de tijd om de aap op een foto te zetten.
De lodge is een eco-logde en alles is opgebouwd uit matrialen uit de omgeving, een heerlijke omgeving.
We zitten in een bungalow tussen de bomen met een veranda, te gek.
Als we ons gesetteld hebben gaan we naar het meer en daar zien we dat Renier en Marcel in het water zijn en tevens zien we een paar honderd meter verder een paar nijlpaarden in het water. Dus zwemmen in het meer is volgens mij niet geheel zonder gevaar, je zal wel moeten opletten voor de nijlpaarden en vooral niet te dicht in de buurt komen van deze beesten.
Heerlijk ontspannen bij het meer en genieten van de omgeving.
Net naast onze lodge zit een groep Colobus apen maar deze willen niet op de fotowant ze zijn weer pijlsnel weg, waarschijnlijk komen ze later terug dus moeten we ze in de gaten houden.
Het aantal vogels bij het meer is zo te horen ook talrijk al zien we ze niet.

We frissen ons op tijd op zodat we nog licht hebben want de stroom wordt op een later tijdstip geactiveerd. Terwijl we ons opfrissen ziet Alwies een klein hertje naar hem kijken en kwispelen, het beestje staat in de bosjes achter onze lodge. Zo snel als het gekomen is zo snel is het hertje weer weg. Na navraag gedaan te hebben bij Addis blijkt dat het een dik-dik te zijn geweest.

Het avondeten is in het restaurant en het is een open gebouw met uitzicht op het meer. Het menu is niet uitgebreid te noemen, een keuze uit 2 voorgerechten, 2 hoofdgerechten en 2 nagerechten maar wat je ook kiest maakt niet uit want het is allemaal even lekker.
Het is gewoon geweldig genieten van de ambiance, uitzicht, rust en we blijven heerlijk natafelen.
De stroom wordt geactiveerd tussen 19.00 uur en 22.00 uur en voor de zekerheid hebben we onze zaklampjes bij ons, zodat we in ieder geval de weg terug naar onze lodge kunnen vinden in het donker.

Als we weer bij onze lodge aankomen, zijn we net op tijd want dan gaat de stroom uit en even later duiken we onder de klamboe in ons bedje. Hier heb je een klamboe nodig want hier zitten muggen en zonder een klamboe wordt je waarschijnlijk helemaal opgevreten door de zoembeestjes en dat is niet de bedoeling.
In het donker luisteren we nog even naar de geluiden van de nachtdieren om ons heen en zo vallen we slaap.