Dag 10 27-02-2012 Maandag - Reisverslag uit Waalwijk, Nederland van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu Dag 10 27-02-2012 Maandag - Reisverslag uit Waalwijk, Nederland van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu

Dag 10 27-02-2012 Maandag

Door: Schellekens

27 Februari 2012 | Nederland, Waalwijk

Om 07.30 uur zijn we weer kant en klaar voor het ontbijt en we hebben ruim de tijd want we vertrekken om 08.30 uur.

Alwies gaat niet mee met de toer van vandaag,het is teveel kerk naar zijn doen en hij gaat met Brook een kop koffie drinken en de stad Lalibela ontdekken.

We bezoeken de rotskerken van Lalibela, dit is een complex van 11 monolithische kerken in het noorden van Ethiopië. Het werd begin 13e eeuw volledig uit de rotsen gehouwen in opdracht van de toenmalige koning Lalibela. Het wordt soms ook wel het achtste wereldwonder genoemd.
Het complex bestaat uit 3 groepen:
• De noordelijke groep:
o Bete Medhane Alem (Huis van de Redder van de Wereld), het grootste monolithische gebouw ter wereld en wellicht een kopie van de Sinte Maria van Zion in Aksum. Het herbergt het Lalibela-kruis.
o Bete Ghenettea Mariam (Huis van Maria), waarschijnlijk de oudste van alle kerken
o Bete Golgotha, waar de tombe van koning Lalibela zou staan
o Bete Ammanuel (Huis van Emanuel), de koninklijke kapel
o Bete Merkorios, wellicht de voormalige gevangenis
o Bete Abba Libanos
o Bete Gabriel-Rufael (Huis van Gabriel en Rafael), dat misschien ooit diende als koninklijk paleis.
De kerken staan sinds 1978 op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO.

Het unieke vooral van deze kerken is dsat zij van bovenaf uit de massieve rots zijn gehouwen, met het handje. Blijkbaar hebben ze eerst van boven naar beneden gewerkt en de buitenkant van de kerk uit de rots gehouwen en nadien hebben ze van buiten naar binnen gewerkt om zo de binnenkant uit de rots te houwen. De kerken staan met elkaar in verbinding door een gangenstelsel in de rotsen.
Ongeloofelijk spectaculair en het moet een heel werk zijn geweest om dit te realiseren. We nemen voor elke kerk uitgebreid de tijd om deze te bekijken en te fotograferen. Om elke kerk is een ruimte uit de rots gehakt als een soort plein om de kerk heen, in de steile rotswand zijn gaten gehakt. Deze gaten worden gebruikt door moniken, nonnen en gelovigen om in te schuilen voor de warmte, regen en de stof maar ook om in te slapen als meerdere dagen achtereen komt bidden en mediteren.
Tijdens de vastentijd komen er ook mensen naar deze kerken en blijven de hele vastenperiode in de kerk, familie, vrienden en monniken van de kerk brengen de gelovigen eten en drinken zodat zij de kerk niet hoeven te verlaten.

Nadat we het 1e gedeelte van het kerkencomplex hebben gezien ontmoeten we Alwies en Brook even en praten bij. Nadat Alwies met Brook een kop koffie heft gedronken heeft hij een rondje door de stad gelopen. Hij heeft een begrafenisstoet zien passeren en vooral, hij heeft zich niet verveeld.

Alwies blijft bij Brook e wij lopen door naar de mooiste kerk. Deze staat alleen en van bovenaf gezien heeft deze kerk de vorm van een kruis. Vanuit een iets hoger punt heb je een mooi zicht op de kerk en natuurlijk bezoeken we deze kruisvormige kerk van binnen.
Via een gangenstelsel naast de kerk en door in de rots uigehakte tunnel komen we bij de ingang. Eerst maken we foto’s rondom de kerk voor we de binnenkant uitgebreid bekijken.
De binnenkant is ook kruisvormig en weer een pronkstuk om te zien.
In een uitgehakte ruimte in de rots buiten de kerk zitten mensen die bezig zijn met de voorbereidingen van de mis met lezen en zingen terwijl ze ondertussen rusten op de steunstokken.
Dit gedeelte van de kerkencomplex hebben we mooi op tijd gezien want we zijn klaar om 11.30 uur.
De heilige mis is namelijk van 12.00 uur tot 15.00 uur en dan zijn de kerken gesloten voor de toeristen.

We ontmoeten Alwies en Brook weer bij het busje en met ons allen gaan we naar de lunch, een hotel in Lalibela.
We relaxen eerst met een koud drankje, een kopje koffie en thee. Dit hotel heeft een mooi uitzicht over Lalibela en een voederplaats voor de vogels, dus er is hier genoeg te zien. We kunnen het hier goed uithouden hier tot 14.30 uur want dan gaan we naar het volgende deel van het kerkcomplex.

Alwies besluit om op zijn gemakkie terug te lopen naar het hotel en zijn broek in een sopje te doen en nadien lekker te relaxen terwijl verder gaan met de kerken.

Bij de ingang van de kerk staan mensen te wachten tot de mis afgelopen is maar ook zie je hier mensen bidden. De mis wordt hier zo druk bezocht dat de gelovigen de mis buiten bijwonen omdat het niet meer in de kerk kan. De opzichter van de kerk geeft aan wanneer de mis afgelopen is en dat we de kerk kunnen bezoeken. Bijhet naar binnen gaan van de kerk hebben wij echter het gevoel dat de mis nog niet ten einde is en dat we de mis verstoren, een lullig gevoel.
Addis verzekert ons dat de mis echt wel ten einde is maar dat veel mensen na de mis blijven zitten om nog even na te bidden en de voorganger(s) van de mis om zegening te vragen.
Addis vertelt dat het vermoeden bestaat dat deze kerk voorheen dienst deed als een paleis of een gevangenis. Op de bodem van het uitgehakte vrije ruimte zitten 3 grote gaten in de grond die leiden naar ondergrondse kamers, hierin zijn handboeien gevonden en het is nog steeds de vraag / raadsel hoe die hier gekomen zijn. Er loopt namelijk geen trap of iets dergelijks naar de bodem van de kerk. De kerk moet betreden worden door een stenen loopbrug.
Misschien wordt dit raadsel nog ooit opgelost.

Via een gangenstelsel in de rots komen we bij een andere kerk, deze heeft een kookgedeelte voor de monniken en nonnen die hier geleefd hebben maar wordt niet meer gebruikt.
We moeten nu door een zeer donkere gang, gelukkig heeft Addis een lampje en ik licht op mijn telefoon, zodat we iets kunnen zien en we ons niet hoeven te stoten of vallen. Op het eind van de tunnel moeten we omhoog en zo komen we uit een gat in de grond geklautert. We komen precies bij een ingang van een kerk uit en deze wordt natuurlijk ook bezocht. Zo lopen we van de ene kerk naar de andere kerk waarbij we bij elke kerk uitleg krijgen van Addis.
Een zeer interessant en schitterend complex, echt een must om te zien en bij de laaste kerk staat Brook al op ons te wachten met het busje om ons terug te brengen naar het hotel.

In de lobbybar zit Alwies al op ons te wachten en we nemen met ons allen een drankje en praten de dag door. We nemen snel een douche en ik doe mijn broek nog even snel in een sopje voor we gaan eten om 19.00 uur.

Na het eten gaat Renier naar zijn amndje terwijl de rest naar het Tej House wandeld, want dat is ons gisteren goed bevallen, gezellig tentje en goed Tej, wat wil een mens nog meer. Pascale loopt voor de gezelligheid mee maar gaat niet mee naar binnen.
In het Tej House neemt Marcel een cola voor zijn maag en darmen terwijl Addis, Alwies en ik lekker een Tej nemen.
We zitten gezellig te ouwehoeren en nemen nog een drankje, als deze op is vinden we het welletjes voor vandaag want de alcoholpercentage is meer dan voldoende, morgen is het weer vroeg dag en we hebben een lange reisdag voor de boeg.
Op de hotelkamer ordenen we nog even de reistassen voor we onze oogjes sluiten voor de nacht