Dag 6 23-02-2012 Donderdag - Reisverslag uit Waalwijk, Nederland van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu Dag 6 23-02-2012 Donderdag - Reisverslag uit Waalwijk, Nederland van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu

Dag 6 23-02-2012 Donderdag

Door: Schellekens

23 Februari 2012 | Nederland, Waalwijk

Voor we om 07.30 uur naar het ontbijt gaan, zijn de koffers al gepakt. Om 08.30 uur vertrekken we met als eindbestemming Gondar.
Volgens Addis zijn we voor de lunch bij ons hotel en kunnen we he dus rustig aandoen.

Onderweg stoppen we bij een hut waar de vrouw des huizes bezig is met het bakken van injara.
Het bakken van de injara wordt buiten gedaan op een platte schaal die op het vuur staat, het deeg wordt voorzichtig vanuit het midden in een ronde beweging op de hete bakschaal gegoten, van buiten naar binnen. De injera wordt aan 1 zijden gebakken en is klaar zodra er blaasjes opkomen. Gabakken kan de injera dagenlang bewaard worden.
We bekijken het bakproces en we worden direct belaagd door de kinderen uit de omgeving want deze zijn nieuwsgierig naar de blanke mensen. We maken foto’s van de kinderen en laten zien ook zien aan de kinderen en de ouders (wat is digitale fotografie toch mooi) Als de kinderen zichzelf op de foto zien schateren ze het uit van het lachen en vinden ze het prachtig.
We geven de vrouw des huizes een fooi omdat we een kijkje hebben mogen nemen in haar “keuken”

We rijden verder en zien we diverse vogels zoals speciale ganzen (de naam ben ik helaas vergeten maar ze zijn heel mooi, en valken. We stoppen voor een foto en even later zien we ook nog kraanvogels, ja Ethiopie is ook het land voor de vogelaars.

We nemen een pauze in een dorpje waar op het moment ook een lokale markt wordt gehouden, hier is alles te koop zoals groenten, fruit, kruiden, meelsoorten, ezels, kleding. Noem het maar op het wordt verkocht op de markt. Samen met Addis lopen we over de markt die heel erg kleurrijk is en vooral heel chaotisch is opgesteld. Maar doordat het zo chaotisch is, is het juist zo mooi om te zien. Op elke cm zit er wel iemand, op de grond of een plateau met zijn of haar koopwaar.
Je moet af en toe over de koopwaar heenstappen en soms struikel je bijna over de marktlui om over de markt te kunnen lopen maar de sfeer is geweldig.
In een hoek van de markt staan een hele grote kudde ezels waar we onze weg doorheen moeten banen en dit stuk is zo stoffig dat iedereen moet hoesten.
Op de markt kopen we nog verse pepers voor thuis om te zaaien en voor het onderhandeling gedeelte roepen we Addis erbij en laten dit aan hem over. De marktvrouw spreekt geen engels en we willen natuurlijk een goede prijs voor onze pepers. De manier van onderhandelingen is weer een belevenis en een genot om te zien.
Ik heb vandaag een korte broek aan en terwijl ik over de markt loop, tik een marktkoopvrouw mij tegen mijn blote benen en zegt no good, no good en mijn reactie is yeah good, it is hot en klets tegen mijn benen. En we lachen beiden. In Ethiopie is men het niet gewend om in een korte broek te lopen (behalve de minderheden volkstammen in het zuiden, die veelal zeer schaars gekleed gaan) maar het levert totaal geen problemen op.

Voor we naar de markt gingen zagen we buiten bij een huis een stok met een plastic beker erop in de grond staan. Addis vraagt ons om te raden wat hier verkocht wordt. We zien het wel meer maar wat er verkocht wordt raden we niet. Op de weg terug van de markt zien we weer een stok met een beker en zo brutaal als we zijn nemen we een kijkje binnen in het huis en misschien dat we dan kunnen raden wat er verkocht wordt. Er is niets bijzonders te zien en als we het vragen krijgen we nul op het request want ze spreken geen engels. Addis helpt ons uit de brand en het blijkt dat men hier eigen gebrouwen soort bier verkoopt. We mogen van het bier proeven en de conclusie is heel makkelijk, het bier is niet echt onze smaak om maar niet te zeggen dater totaal geen smaak aanzit. Het smaakt zeer waterig en volgens Addis moet het nog gefermenteerd worden en ook hij heeft beter eigen gemaakt bier op. Zodra hij een adres gevonden heeft waar het eigengemaakt bier beter smaakt, laat hij het aan ons weten zodat we het betere spul kunnen proeven. Maar op deze manier zijn we wel even gezellig bij iemand in huis geweest en dat is alweer een ervaring rijker. Bij ons vertrek geeft Pascale een fooi uit de gezamenlijke fooienpot en lopen we naar het terras waar Brook op ons zit te wachten.

Het is weer goed toeven op het terras en hier hebben ze een lekkere fruitdrank van mango en papaya, de prijs is weer belachelijk laag. 2 cola en 1 fruitdrank kost 22 Birr, 1 euro. Op het terras kunnen we op ons gemakkie alle indrukken verwerken van de markt door er gezellig erover te kletsen. Als we uitgerust zijn en de indrukken verwerkt hebben vervolgen we onze weg.

We rijden over een heuvelachtige weg en maken een fotostop bij een mooi punt. Er staat een enorme rotsblok rechtop boven op een bergkam. Het lijkt erop dat iemand dit “steentje” voor het mooie hier heeft neergezet. Een mooi gezcht en dus ook een kiekje waard. Hierna rijden we in 1 stuk door naar Gondar.

Om 13.00 uur komen we in Gondar aan en na het inchecken lunchen we in het hotel. Alwies, Pascale en ik nemen het traditionele lunchgerecht, alleen Pascale neem er brood bij in plaats van injera. Alwies en ik vinden dat we meer aan de smaak van injera moeten wennen en het is goed te doen als minder injera neemt en meer van de overige gerechten. Op deze manier wordt de zurige smaak van injera niet overheersend.

Na de lunch verteld Addis het verhaal over Gondar. Het was eens de hoofdstad van Ethiopie en de toenmalige koning Fasiladas is begonnen om hier een kastelencomplex en een koninklijk bad te bouwen. Elke keizer die aan de macht kwam bouwde zijn eigen kasteel en zo is het complex uitgegroeid tot 6 kastelen. Het complex heeft veel weg van europesche kastelen en dat heeft te maken met de Portugezen invloeden. Het gehele complex staat op Unesco wereldederfgoed. Na dit verhaal vertekken we naar het comnplex en Addis gaat terug naar het hotel terwijl Brook met de bus op ons wacht.

Bij het complex krijgen we een lokale reisgids, die betaald moet worden natuurlijk. De 6 kastelen die we gaan bezoeken staan op een gebied van 4 hectare en het indrukkend omte zien. 1 kasteel was bestemd voor een vrouw die reageerde uit de naam van de zoon die nog te jong was voor de troon. Dat een kasteel gebouwd werd voor een vrouw was een uniek verschijnsel voor Ethiopie. Het eerste kasteel kunnen we alleen de 1e etage bezoeken want de bovenste verdieping, het slaapkamergedeelte, wordt momenteel gerenoveerd. Dat is wel jammer want vanaf het balkon op de bovenste etage heb je een mooi uitzicht over de stad Gondar. Natuurlijk zijn de kastelen door de loop van de jaren niet in tact gebleven en sommige kastelen zijn voornamelijk ruines .
Het is in ieder geval wel zo dat als je deze kastelen bezoekt, je een geod beeld kunt vormen hoe het leven hier toendertijd is geweest.
Een heel mooi complex met vele mogelijkheden om mooie foto’s te maken.
Na dit bezoek is het tijd om het koninklijk bad te bezoeken dat op een andere plek ligt in de stad en daarom rijden we met ons busje en in het gezelschap van de lokale gids naar het bad. Het is gelegen vlakbij een rivier en met het water uit de rivier werd het zwembad gevuld. In het midden van het bad, nou ja, eigenlijk een groot zwembad is ook een kasteeltje gebouwd zodat de keizer in alle rust vanuit zijn kamer het water kon ingaan. Dit kasteel is verder nog in tact maar mag niet betreden worden.
Vandaag de dag staat het zwembad leeg, niet meer dan normaal in deze droge tijd, en wordt slechts 1 x per jaar gevuld.
Dit is met het Timkat festival die jaarlijks wordt gehouden op 19 januari. Tijdens dit festival wordt de doop van Jezus gevierd in de rivier De Jordaan. De zwembad wordt gevuld met water uit de rivier en de kerkelijke leiders van ethiopische orthodoxe kerk zegenen het water en alle bezoekers vanuit het balkon van het kasteeltje in het midden van het zwembad. Dit zeer druk bezoch tritueel gaat uiteraard gepaard met muziek en dans en na de zegening springen de meeste mensen in het water voor de ultime zegening.
Na het festival wordt het zwembad weer leeggelopen en het water gaat terug naar de rivier.

Na deze bezichtiging zet Brook 4 man af in hetcentrum van Gondar en Renier wandelt terug naar het hotel. Met ons 4-en lopen we wat rond in het centrum maar eris niet zo veel te zien en daarom gaan we wat drinken. Pascale en Marcel doen dit in een parktentje en Alwies en ik gaan naar een dakkterras van en hotel. Je hebt hier een leuk uitzicht over het stadcentrum van Gondar. We hebben afgesproken dat de anderen naar het dakterras komen.Als het groepje van 4 weer compleet is kletsen we even bij onder het genot van een lekker koud pilsje.

On 18.20 uur lopen we terug naar het hotel waarbij we onderweg uitgebreid begroet worden door de mensen, allemaal op een leuke spontane manier. Een vrouw met een klein kind vindt het blijkbaar prachtig dat wij hier zomaar lopen want ze zegt iets tegen de kleine en beide lachen breeduit. Het is goed dat we alleen de weg naar hethotel lopen want het loopt bergafwaarts, anders ging het continue bergopwaats, dat is vermoeiender.

Om 18.45 zijn we bij het hotel en aangezien we om 19.00 uur hebben afgesproken met Addis voor het diner wordt het een snelle douche en snel verkleden.
We eten gezellig buiten en Addis eet niet met ons mee maar blijft er wel bij zitten en verteld ons uitgebreid wat de dag van morgwen ons brengt. Het eten smaakt ons goed en blijven gezellig natafelen.Behalve Renierdie zijn bedje opzoekt, hij voelt zich niet helemaal fit en lekker.
De rest neemt nog een drankje en kletsen de dag bij voor we om 22.30 uur de rekening vragen en opnze kamer gaan opzoeken voor de nacht, we moeten ook nog even de spullen voor morgen klaarleggen.