Dag 3 20-02-2012 Maandag - Reisverslag uit Waalwijk, Nederland van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu Dag 3 20-02-2012 Maandag - Reisverslag uit Waalwijk, Nederland van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu

Dag 3 20-02-2012 Maandag

Door: Schellekens

20 Februari 2012 | Nederland, Waalwijk

Om 06.00 uur zitten we met ons allen aan het ontbijt en we vertrekken om 07.00 uur met de minibus.

We rijden naar het noorden over goede asfaltwegen en we hebben diverse stops bij kleine dorpjes waar kinderen op ons afkomen voor geld of zo. DAt krijgen ze niet want dan bevorder je alleen maar het bedelen en het is beter dat ze naar school gaan. Addis verteld dat de meeste kinderen gaan school gaan en dat de school in 2 diensten draaien, 's-morgens en 's-middags zodat kinderen van 1 gezin om en om naar school kunnen gaan en om en om de ouders kunnen helpen in de huishouding en op het land.

We stoppen bij het klooster van Debre Libanos. De kerk heeft glas-in-lood ramen en is gebouwd door keizer Hallie Salasie op de plek waar de oudste kerk heeft gestaan. Rondom de kerk zitten veel monniken te mediteren en te bidden, sommigen zitten met de omslagdoek over het gezicht zodat we het gezicht niet kunnen zien en geen foto's van de monikken maken, ze beseffen niet dat dit ook een mooi plaatje oplevert. De monikken, zowel mannen als vrouwen lopen in gele gewaden en op het grondgebied van het klooster is ook een dorpje.
We bezoeken de kerk en het museum met allerlei heilige atributen, in het museum mag je geen foto's maken. We maken wel een foto van het kerkhofje wat naast het museum gelegen is.

Na deze bezichtiging bezoeken we de lokale levensmiddelen markt van het dorp onder een hele grote boom, die tevens voor een beetje schaduw zorgt.
De markt is een zeer kleurrijk geheel en genoeg mogelijkheden voor foto's. Een eindje verder rook ik samen met de chauffeur Brook een sigaretje want op het grondgebied van het klooster mag niet gerookt worden want dat is heilige grond.

De rit gaat verder door een heuvelachtig en bergachtig landschap, idylische dorpjes. Een mooie rit maar ook af en toe vermoeiend want onze ogen vallen af en toe dicht.

Omdat ons ontbijt vanmorgen heel vroeg was gaan we op tijsd lunchen. Net na 11.00 uur komen we bij een gezellig hotel-restaurant waar we buiten neerploffen in de zon. Nadat we de lunch besteld hebben en een drankje in de zon hebben gehad besluiten we om binnen te lunchen want buiten pal in de zon is veel te warm.
De meeste van ons hebben spagetti en Marcel heeft een salade en het smaakt ons allemaal heel lekker. Addis en Brook eten apart en na een toiletbezoek van ons allen moeten we weer verder.

We moeten vandaag 310 km afleggen door een zeer bergachtig landschap, dus snel gaat het niet.

We maken een stop bij een panoramapunt, een prachtig uitzicht op de Blauwe Nijl en uiteindelijk uitmondt in De Nijl.
Je ziet aan het landschap dat het droog is want er zitten enorme kloven in het landschap. De arcaciabomen bloeien volop met oranje en gele bloemen en dat steekt mooi af bij het verdere dorre en droge landschap, schitterends.

Langzaam dalen we af naar beneden en het wordt steeds heter en heter.
Onderweg zien we een baviaan op de weg zitten maar voordat we ons fototoestel kunnen pakken of wat dan ook zit de baviaan verstopt in de bomen nen nauwelijks meer zichtbaar. Volgens Addis moeten we niet treuren want bavianen zullen we nog zeker zien en veel beter ook.

Bij de brug over de Blauwe Nijl stappen we uit en wandelen we over de oude brug heen die net naast de nieuwe brug is gebouwd terwijl Brook het busje naar de overkant rijdt.
De temperatuur voelt aan als 38 C maar volgens Addis is het slechts 32 C en geen wind dus heet.
Het is goed dat we ons flink ingesmeerd hebben want de zon brand een gat in je ziel. We zijn dan ook blij als we weer in het busje zitten, beschut van de zon en als het busje rijdt een frisse wind door de ramen, heerlijk. Soms zie je in het water, momenteel zit er weinig water in de rivier, nijlkrokodillen aan de oeverkant maar deze keer niet, ze zullen waarschijnlijk in de river zitten om uit de zon te blijven.

We stoppen nog een keer bij een bosrand om even de benen te strekken en een plaspauze te hebben. Volgens Addis is het ongeveer nog 1,5 uur rijden naar ons volgens hotel. Addis is een grapjas want na een half uur rijden zijn we op onze eindbestemming.

Het is ondertussen 16.00 uur en het is lange dag geweest en we willen allemaal een frisse douche nadat we ingecheckt hebben.
Helaas gaat dit niet door want er is geen stromend water op het moment. We krijgen per kamer een grote emmer water zodat we ons kunnen wassen op de voor ons begrippen de ouderwetse manier. Ook goed water is water en we gooien met een beker water over ons heen zodat we opgefrisd zijn. Volgens de gegevens is er morgen weer stromend water.
Het is een lokaal, eenvoudig hotelletje maar de kamer zijn schoon dus wij zijn tevreden.

Voor we gaan eten om 19.00 uur lopen Alwies en ik door het stadje en kopen sigaretten en water.
We eten in gezelschap van Addis in het hotel want dit is de beste plek in het stadje. Tijdens het eten verteld Addis nog over wat er gaat gebeuren de volgende dag.
Na het eten en gezellig natafelen gaat Pascale naar de kamer om te relaxen en Marcel duikt in zijn bed want zijn darmen spelen op.

Met ons 3-en (Alwies, Renier en ik) wandelen we door het stadje Debre Markos op zoek naar een leuk tentje om wat te drinken en te relaxen. Dat vinden we in een zijstraat van de hoofdweg. Onder het genot van een drankje keuvelen we gezellig een eind weg. We zitten lekker op ons gemakkie en praten over de dag van vandaag en genieten van de avond.
We zien een 100 meter verder 2 possums de straat oversteken die waarschijnlijk op zoek zijn naar eten.

Rond 10.30 uur beslissen we dat het welletjes is geweest voor vandaag en gaan terug naar het hotel en ons bedje op te zoeken.