Dag 11 Zondag 07-08-2011 - Reisverslag uit Waalwijk, Nederland van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu Dag 11 Zondag 07-08-2011 - Reisverslag uit Waalwijk, Nederland van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu

Dag 11 Zondag 07-08-2011

Door: Schellekens

23 Augustus 2011 | Nederland, Waalwijk

Natuurlijk zijn we om 05.30 uur wakker en maken we ons klaar voor het uitstappen van de trein.
Even wassen, tandjes poetsen en alle rotzooi in de rugzak doen.
Het meeste eten wat we nu nog over hebben gooien we weg want daar doen we nu niets meer mee.
De lakens worden ingenomen door de provodnik want die moeten in de was en de dekens leggen we in het opbegluik bovenin en hiermee zijn we compleet klaar.

Om 07.00 - 07.15 uur komen we in UlanBataar aan en sjouwen we onze reistassen de trein uit.

Op het perron staat de lokale reisgoids Oiga al te wachten op ons.
We hebben in Mongolie de beschiking over 3 kleine busjes en iedereen mag zelf weten in welk busje hij of zij stapt. Wij delen het busje met Watse, Leny, Frank en Miriam.

We gaan eerst ontbijten in een hotel in UlaanBataar en bij aankomst in de ontbijtzaal kijken we onze ogen uit.
Dat ziet er heel luxe uit en dat geldt ook voor het ontbijtbuffet want dat ziet er niet alleen heerlijk uiit maar smaakt ook heerlijk.

Na het ontbijt gaan we met ons allen eerst naar de bank om geld te wisselen en te pinnen. Je hebt hier niet veel nodig volgens Chantal, zo'n € 50 per dag per persoon want 3 x eten per dag is al betaald en dus is het alleen wat je zelf opmaakt aan souveniers en drank.
Wij pinnen genoeg want je kunt beter wat geld overhebben na de 6-daagse reis in Mongolie dan dat je geld tekort komt.

De volgende stop is bij de supermarkt zodat je nog de mogelijkheid hebt om wat snacks, fruit of dergelijke in te slaan. Wij kopen een paar pakjes Marlboro sigaretten, per pakje kost het hier maar € 0,80 dus ik kan inslaan en ervoor zorgen dat ik genoeg heb voor de aankomende 6 dagen.

Als we alles hebben dan kunnen we op weg, we hebben een lange weg voor de boeg.
De ger kamp war we als eerst naar toe gaan ligt 360 km van UlaanBataar.

Onderweg stoppen we bij een gebedsheuvel en een stupa. Een gebedsberg bestaat uit een stapel stenen met alerlei offers zoals geld, krukken, gips van een been. Je is de bedoeling dat je 3 x met de klok mee om de gebedsberg heen loopt en elke ronde een steentje op de berg gooien. Dit brengt voorspoed en geluk en hopelijk komt je wens uit.

Het landschap waar we doorheen rijden is in 1 woord gewoon prachtig, je kijkt je ogen uit en je blijft je verbazen over de uitgestrektheid van dit land. Je kunt kijken tot aan de horizon en ook in de ronde van 360 graden en dan zie geen enkel huis of gertent, alleen de uitgestrektheid van het landschap.

We lunchen onderweg in een mooi veld met natuurlijk een prachtige omgeving op een stuk zeil.
Zodra de busjes stoppen vliegen de dames de busjes uit op zoek naar een stuk hoog struikgewas want ze moeten plassen en bomen zijn hier niet aanwezig. Dit is even improviseren maar ach wat boeit het iedereen is gelijk.

Na 1 uur lunchtijd en relaxtijd vervolgen we onze weg want we moeten nog even over voornamelijk onverharde wegen, volgens Chantal, maar wij vinden het allemaal meer karresporen. We verbazen ons ook hoe de chauffeurs hier de juiste weg kunnen vinden want borden langs de weg staan er niet en het lijkt op en wirwar van karresporen in plaats van een weg. Het blijkt dat de chauffeurs
zich orienteren op het landschap.

Onderweg zien we 2 gieren, yaks, adelaars in de lucht, een andere roofvogel, kraanvogels, een uit in het gras, wilde paarden, dus meer dan genoeg qua natuur en wildlife.

Op sommige stukken is de weg kaarsrecht en bij sommige mensen vallen de oogleden af en toe dicht, dat geldt ook voor de lokale reisgids Oiga. Deze kan in het busjes slapen al hobbelt deze als een gek over het karrespoor.

We hebben nog een stop bij een benzinepomp waar de chauffeurs meteen kunnen tanken en wij even de benen kunnen streken.
De tanks moeten wel vol zijn want eer je weer een tankstation tegenkomt zijn weer vermoed ik 100-den km verder.

Om 16.30 uur komen we bij ons ger-kamp aan. Het is gelegen aan de voet van een enorme rosachtige berg en het ziet er geweldig uit.
We hebben allemaal een 2-persoons ger (behalve Roeloef, deze deelt de ger met Miriam en Frank)en iedereen is dolenthousiast.
In dit kamp is geen stroom, alleen een generator voor de keuken mar dat vinden we alleen maar te gek.
We settelen ons in onze ger en nadien besluiten we om een pilsje te pakken want we vinden dat we dat wel verdiend hebben. Lekker genieten van deze omgeving.

Je hebt de mogelijkheid om naar een uitzichtpunt te lopen maar wij blijven lekker relaxen in de grote ger.

Om 19.30 is het tijd voor het gezamenblijke avondetenen we laten het ons goed smaken.

Na het eten lopen we eerst terug naar onze ger want nu is het nog licht en aangezien we geen stroom hebben in de ger, willen we met daglicht de reistassen in orde maken en de zaklampjes opzoeken zodat we later op de avond ook verlichting hebben.

De rest van de avond brengen we door in de grote ger, om te relaxen, te drinken en gezellig te kletsen met Watse, Leny, Roelof en Chantal.

Om 23.30 uur zoeken we onze ger op, maken we het kacheltje aan dat een vast onderdeel is van een ger, het is niet koud maar we doen het voor de lol en dan duiken we ons ger bedje in.