Dag 20 Dinsdag 16-08-20111 - Reisverslag uit Waalwijk, Nederland van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu Dag 20 Dinsdag 16-08-20111 - Reisverslag uit Waalwijk, Nederland van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu

Dag 20 Dinsdag 16-08-20111

Door: Schellekens

30 Augustus 2011 | Nederland, Waalwijk

Om 08.00 uur zijn we wakker en om 08.30 uur lopen we op straat. We hebben niets afgesproken met Watse en Leny en gaan zelf op pad.
Als eerst lopen we naar de bakker om de hoek, hier kopen we lekkere broodjes en koffie en nuttigen we ons ontbijtje op straat in de zon.
Dat is genieten.

WE besluiten om naar de Verboden stad te gaan en via nde metro te gaan. Nadat we op ons kaartje hebben gekeken welke metrolijn we moeten hebben en hoeveel stops gaan we aan ons metroavontuur beginnen.

Het staat allemaal duidelijk aangegeven maar het is echt stervensdruk in de metro. Het is duwen en pushen om in de metro te komen vanwege de drukte maar dit gaat zonder gezeur of andere vervelende gebeurtenissen. Je staat als haringen in een ton maar het zijn maar 3 stops. Dan moeten we overstappen en het blijkt dat deze lijn nog drukker is en dus staan we nog meer als haringen in een ton. Al met al komen we ongeschonden bij ons eindstation aan en volgen de stroommenigte richting naar buiten. Een mierenhoop is er niets bij.
Het blijkt dat we al bij het begin staan vsan de Verboden stad.

We staan op de weg tussen het plein van de vrede en de poort van de vrede.
Voordat je de Verboden Stad bereikt passeer je eerst 3 grote pleinen binnen een grote stadswal. De pleinen zijn ingericht met souveniersstalletjes, eettentjes en informatiestands.
Op 1 van deze pleinen kopen we souveniers van China, zoals onze naam geschreven op z'n Chinees en in symbolen, waaier.
We zijn hier nog maar net maar het lijkt al uren en we zijn nog niet in de Verboden Stad dus besluiten we om door te lopen naar ons doel.
WE moeten nog ergens kaartjes kopen en na navraag blijkt dat op het laatste plein te zijn.
Bij de kassa komen allerlei lokale reisgidsen naar je toe zodat je deze mensen inhuurt voor een rondleiding in de Verboden Stad en zij kunnen ervoor zorgen dat je heel snel kaartjes kunt kopen.
WE besluiten om zelf kaartjes te kopen en zelf door de Verboden Stad te lopen en het duurt slechts 5 minuten en we staan binnen.

We zijn niet de enige die de Verboden Stad bezoeken maar het lijkt erop dat heel China vandaag de Verboden Stad bezoekt, het blijkt dat het elke dag zo druk is hier.
Veel van de Chinezen hebben nog niet een westerling gezien volgens ons want het is aapjes kijken naar ons en we worden regelmatig op de foto gezet, grappig de omgekeerde wereld.
WE lopen via de middenstrook van de Verboden Stad en hiermee lopen we langs de belangrijkste gebouwen van de stad. Sommige van de paleizen en gebouwen hebben open deuren zodat je binnen kunt kijken en foto's maken. Je moet wel even een plaatsje veroveren bij de deur en een foto maken als je op je tenen staat want anders zie je niets omdat iedereen voor de deuren staat. Het valt ons op dat de meeste mensen met elkaar rekening houdt met het maken van foto's, ze gaan niet recht voor je camera staan en wachten geduldig de beurt af.
Rustig aan wandelen we door de Verboden Stad en genieten van de architectuur, en alles wat we zien.
Op het eind van de Verboden Stad lopen we in de tuin van het paleis en hier komen we bekende tegen, Cees en Danielle die ook de Verboden Stad ontdekken.
In de tuin nemen we eerst een drankje die we even op ons gemakkie in de tuin nuttigen want we lopen hier nu al uren, dus een rust is welkom.
We lopen door de tuin naar de uitgang van de Verboden Stad aan de achterzijde en staan weer buiten de Stad, nog vol verbazing van de grote van de stad.

Aan de andere kant van de straat bezoeken we een groot park met een grote pagode op een uitzichtspunt.
Natuurlijk lopen we naar de top van het uitzichtspunt via de moeilijkere manier, via steile trappen, maarja als we maar boven komen.
Boven heb je een mooi uitzicht over de Verboden Stad en over Beijing dus genieten en even vol verbazing staan kijken naar de grote van de stad die nu heel erg duidelijk is.
Boven in de pagode staat ook een boedhabeeld die over de Verboden Stad kijkt en deze mag je niet fotograferen. Als het wakend oog van de bewaking even niet oplet lukt het ons toch om een foto van boedha te maken.
Voldaan gaan we via 2 andere pagodes weer naar beneden en komen beneden bij de zijingang uit van het park.

Hier komen we Dieneke, Michel, Margriet en Dorien tegen en kletsen we even bij over onze belevenissen van vandaag.

Aangezien het ondertussen al na 13.30 uur is wordt het tijd om ergens wat te gaan eten en wij besluiten om richting ons hotel te lopen en kijken wat we tegenkomen.
Onderweg zien we aan de overkant van de weg iets wat op een leuk straat lijkt en gaan dit verder onderzoeken.
Het is inderdaad een leuk straatje met vele winkeltjes, restaurantjes , barretjes en dergelijke en we gaan hier in een lokaal tentje eten.
Heerlijk, dat was weer een goede keuze en de prijs is weer zeer weinig.
Tijdens onze lunch kijken we op ons kaartje waar we ongeveer zitten en waar ons hotel is, dat is niet ver ons hotel is op loopafstand.

Aangezien het rond 15.30 uur en we nog niet naar het hotel willen besluiten we om met de metro naar het Oympisch stadion te gaan, anders komt hier niets van.
We lopen naar het dichtbijzijnde metrostation en na 2 overstappen zijn we bij het Oympisch Stadion.
We wandelen van de ene kant naar de andere kant en het is bloedheet, volop zon, geen wind, geen bewolking, geen wind maar we hebben het Oympisch stadion gezien en op de gevoelige plaat gezet met onszelf erbij.
Aan de andere kant gaan we weer in de metro en gaan terug naar het hotel waar we om 18.30 uur aankomen.

's Avonds hebben we afgesproken met Watse en Leny en we zien elkaar nadat we heerlijk gedouchd hebben en weer fris en fruitig zijn.
WE lopen naar de straat met de vele eettentjes en zien een leuke tent, met een soort BBQ aan tafel, dat moeten we ontdekken natuurlijk.
De bestelling gaat weer met handen en voeten en even later komt het vlees op tafel met de salade en wordt de BBQ aan tafel aangestoken.
We gaan ijverig aan de gang en praten ondertussen bij hoe we allemaal onze dag gespendeerd hebben.
Regelmatig komt de bediende een nieuw vleesrek brengen want het mag blijkbaar niet aankoeken. Het is weer een hele ervaring en we genieten ervan.

Nadat we uitgebreid gegeten en gedronken hebben struinen we de straat nog door en nemen we nog wat te drinken in een ander lokaal eettentje. Er zijn hier zoveel tentjes en overal kun je heerlijk eten want alles ziet er lekker uit.
Watse en Leny kopen nog drank zoals wijn in een supermarktje want dat is iets wat ze bijna niet hebben in de lokale tentjes en besluiten om op de hotelkamer een lekker wijntje te drinken.
Wij gaan nog even een pilsje nemen in een lokaal tentje en nemen van elkaar voor vanavond afscheid. We hebben een tentje gezien wat gezellig leek en wandelen daar naar toe.
Bij binnenkomst blijkt dat Chantal hier nog wat zit te eten en we gaan gezellig erbij zitten.
Onder het genot van een drankje vertellen we wat we vandaaag gedaan en gezien hebben, even gezellig bijkletsen.

Het is ondertussen tegen 00.00 uur als we naar het hotel teruglopen en naar ons bedje gaan, moe en voldaan van vandaag