Dag 21 Woensdag 17-08-2011 - Reisverslag uit Waalwijk, Nederland van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu Dag 21 Woensdag 17-08-2011 - Reisverslag uit Waalwijk, Nederland van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu

Dag 21 Woensdag 17-08-2011

Door: Schellekens

30 Augustus 2011 | Nederland, Waalwijk

OM 07.00 uur staan we met onze dagrugzak klaar bij de bus.
We ontbijten in de bus, we hebben gisteravond bij de bakker om de hoek broodjes gehaald en dat is ons ontbijt.
Na 1 uur rijden zijn we op de plaats van bestemming, op de parkeerplaats bij de Chinese Muur.

We besluiten om met de kabelbaan naar boven en beneden te gaan zodat we meer tijd hebben op de muur zelf.
De weg naar de ingang van de kabelbaan loopt behoorlijk steil dus het is al een hele klim om daar te komen. Voor de gein zeg ik tegen Chantal, we gaan toch met de kabelbaan of laat je ons toch naar de bovenkant van de muur lopen.
Maar we lopen naar de ingang van de kabelbaan zoals we zien bij aankomst.
Binnen een mum van tijd staan op bovenop de Chinese Muur.
De Chinese Muur is in 10 jaar gebouwd en bedoeld als een verdedeging voor de vijand.
WE zijn gelukkig nog de enigste op de muur want het is nog vroeg, 08.00 uur en kunnen op deze manier mooie foto's maken.
Het weer is bewolkt en heiig maar helder genoeg om de muur mooi op de foto te krijgen. We lopen een stuk over de muur om een beeld te krijgen van het bouwsel.
Om de paar honderd meter staat een soort wachtertoren en deze geeft een mooi uitzicht over de muur. Schitterend!
We lopen over de muur, genieten van het uitzicht en beleven de muur om het zo maar te zeggen.
Het is eigenlijk een vreemde ervaring, je hoort, leest, en ziet over de muur op tv en dergelijke en nu lopen we zelf over de muur, een hele ervaring.
WE laten deze ervaring op ons inwerken en genieten ervan.
Na deze geweldige ervaring gaan we weer met de kabelbaan naar beneden. We gaan eerst naar het verzamelpunt van de groep, een koffietentje aan de voet van de muur. We bestellen een kop koffie en als we afrekenen zijn Chantal en de lokale reisgids ook in het tentje. We schrikken ons wezenloos als we de prijs horen, € 4,50 per kopje terwijl het in Beijing overal minder dan € 1,00 kost.
Volgens de lokale reisgids is dit de normale prijs bij de Chineze Muur en had dit moeten vermelden. We vinden het allemaal te gek voor woorden en zeer slecht van de lokale reisgids en Chantal is het met ons eens en besrpeekt dit met haar.

Na de koffie lopen we langs de souveniersstalletjes en kopen nog 2 t-shirts en een sjaal met zijde voor 300 Yuan, afgedingd van maar liefst 1340 Yuan, we zijn tevreden over het resultaat. Verderop doen we nog een keer een goede deal bij een aankoop van een borduurwerk over de Chineze Muur met zijdegaren.
Dan is het tijd om te verzamelen in de bus en de terugrit naar Beijing voor de lunch.

De lunch vindtg plaats in een hotel en we vinden het echt een toerlunch, zeer gericht op westers voedesel en heeft naar onze mening niets met Chinees eten te maken maar het is voedsel, we hadden meer verwacht, meer Chinees. We zeggen dit nadien ook tegen Chantal, als een aandachtspunt voor de volgende keer.

Na de lunch gaan we naar het zomerpaleis van de keizer. Het staat op ee3n groot complex met een groot meer en park. Hier krijgen we van de lokale reisgids uitleg over het paleis en het park.
We gaan met een traditioneel bootje naar de andere kant van het meer en we worden vergezeld door een man met het down syndroom, hij wil graag behulpzaam zijn, vinden we prima.
Aan de andere kant verteld de lokale reisgids dat je naar het balkon kunt van het zomerpaleis maar dat kost extra entreegeld, je hebt dan een mooi uitzicht over het meer.
We hebben 1 uur vrije tijd om te wandelen en dergelijke en we besluiten om met ons 4-en een beetje rond te lopen en foto's te maken van het zomerpaleis zonder naar binnen te gaan.
Na wat rond gestruind te hebben rondom het zomerpaleis besluiten we even te gaan zitten en wat te drinken te nemen, we hebben dorst gekregen.
We verzamelen ons bij het afspreekpunt om terug te keren naar de bus.

De lokale reisgids heeft voor ons nog wat in petto, zij wil met de bus 20 minuten bij het Olympisch Station zodat we foto's kunnen maken.
Alwies en ik hebben gisteren hier al foto's gemaakt en dat was met beter weer, zon. Vandaag is het bewolkt en het miezert af en toe maar de rest van de groep heeft de mogelijkheid om foto's te maken van het complex.
Hierna is de toer van vandaag afgelopen en worsden we naar het hotel teruggebracht waar we rond 17.00 uur aankomen.

Bij aankomst van het hotel gaan de meeste naar de kamer maar wij gaan met ons 2-en wat drinken voor het eten.

Terug bij het hotel duiken we onder de douche en gaan naar Watse en Leny voor het eten. Leny moet verstek laten gaan want hij heeft last van haar darmen en heeft geen behoefte aan eten. Wij zorgen er wel voor Watse.
We gaan naar een tentje waar ze stokjes met vlees verkopen en nemen diverse stokjes om te proberen. Als we deze in het tentje opeten komt een bediende met de menukaart en bestellen we meer eten, de stokjes zijn een voorafje. De tafel heeft een gaspit waar een pan op moetkomen. Er komt een pan op tafel met eten wat eerst moet pruttelen en dan doet de bediende er een saus bij en 5 minuten later komt hij zeggen dat het eten klaar is en dat we kunnen eten. Het is heerlijk en pittig, dus genieten we weer met volle teugen van het eten.

Na het eten gaan we in een tentje nog een afzakkertje nemen en gaat Watse naar de hotelkamer, kijken hoe het met het vrouwtje gaat.
Na het afzakkertje gaan wij ook naar het hotel terug en duiken we ons bedje in.