Dag 22 Woensdag 18-08-2011 - Reisverslag uit Waalwijk, Nederland van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu Dag 22 Woensdag 18-08-2011 - Reisverslag uit Waalwijk, Nederland van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu

Dag 22 Woensdag 18-08-2011

Door: Schellekens

01 September 2011 | Nederland, Waalwijk

Om 08.00 uur lopen we naar de bakker om de hoek om een broodje en koffie te halen. In de lobby komen we Chantal al tegen en zeggen tegen haar dat we zo terug zijn.
De koffie en broodje pakken we buiten ons hotel, lekker in het zonnetje.

Om 08.30 uur gaan we met een gedeelte van de groep onder begeleiding van Chantal een fietstocht maken en hiervoor moeten we eerst met de metro en nadien met de bus. Dit is weer een belevenis want in de metro zit je als haringen in een ton, in de bus is idemdito, als het niet erger is. We komen natuurlijk waar we zijn moeten, bij de fietsenboer.

Iedereen mag een fiets uitzoeken en even testen en we krijgen een lokale reisgids mee die goed Engels spreekt.
We fietsen langs de voornaamste bezienswaardigheden van Beijing zoals de Jingshan park, Verboden Stad, Plein van de Vrede, Nationaal Theater, Zhonghai meer, Beltoren, Drumtoren, Houhai meer. Bij elke punt krijen we een goede en uitgebreide uitleg van de lokale reisgids. De fietstocht gaat over de wegen van Beijing in een rustig tempo en het is een belevenis om door de straten van Beijing te fietsen. Op een moment moeten Chan tal, Cees, Alwies en ik stoppen voor het rood stoplicht terwijl de andere van de fietsgroep door kunnen rijden en rechtsaf gaan. Als het licht op groen springt rijden we ook maar moeten na het voorsorteren wachten op het verkeer dat rechtdoor gaat. We vinden dat het verkeer op een vreemde manier rechtdoor rijdt en even later snappen we waarom zij dat doen. Wij staan met onze fietsen midden op de rijbaan voor rechtdoor en moeten de auto's uitwijken voor ons. Weer een belevenis, avontuur en het gaat goed natuurlijk.
Na een drankpauze onderweg fietsen we door een wijk waar de bevolking woont, het zijn smalle straatjes en de was hangt over de straat heen. De meeste mensen die hier wonen zijn arm en wonen met familie in 1 woning en hebben geen stromend water of toilet. Toiletgebruik moeten ze doen op een openbare toilet die overal in de wijk aanwezig zijn. Al zjn de mensen arm ze sijn allemaal vriendelijk als wij door de straatjes komen fietsen. We rijden ook door een straat met antiekwinkeltjes en souvenierswinkeltjes. We hebben geen tijd om te winkelen maar je hebt een idee over de straat.
We nemen een pauze bij een meer waar we speciale yohurt nemen. Deze is heel fris en zoet van smaak en zit in een keramisch potje, het potje moet je wel bij de winkelier terugbrengen want hij komt ons achterna voor de potjes. Als we de yoghurt ophebben brengen we de potjes netjes terug, al vraag ik me af of iedereen het potje wel ingeleverd heeft, achja 1 potje meer of minder maakt niet uit.
Rond 13.00 uur zijn we met de fietstocht klaar en brengen we de fietsen weer netjes terug.

Fietsen maakt hongerig en daarom gaan we met z'n allen lunchen in een tentje vlakbij de fietsenhandel.
Je kunt hier van alles krijgen, van een sandwich tot aan echt Chinees eten, heerlijk.

Na de lunch gaat ieder zijn eigen weg en Alwies en ik besluiten om op ons gemakkie terug te lopen naar het hotel en als we moe zijn of dorst hebben nemen we een pauze. Volgens Chantal is het ongeveer 1 uur lopen maar we denken dat het veel korter is. Roelof besluit om met ons mee te lopen, een beetje beweging kan geen kwaad en we heebben de tijd.

Na een half uur lopen zijn we al vlakbij ons hotel en nemen we afscheid van Roelof want hij moet naar de supermarkt en wij gaan een terrasje pikken. Gezellig en een mooie manier om een paar uur te doden.

Rond 17.00 uur gaan we naar het hotel om ons te douchen en de spullen in te pakken voor ons vertrek voor morgen. We gaan langs de hotelkamer van Watse en Leny om te vragen hoe het met Leny gaat. Haar maag werkt nog niet mee en zij besluiten om vanavond niet mee te gaan voor het afscheiddiner.

Om 19.00 staat iedereen (behalve Watse en Lany) klaar in de lobby om naar het resaurant te gaan waar Chantal gereserveerd heeft.`
Het is 1 stop met de metro en een klein stukje lopen, Chantal kent het restaurant zelf niet maar het is aanbevolen door een collega en serveert echt Chinees eten en geen flauwe hap.
De straat waar het restaurant gevestigd is doet heel gezellig aan met allemaal lampions over de straat.
Het is een luxeus restaurant en we worden naar onze tafels gebracht. We moeten wel even door het restuarant heen, de straat oversteken en weer door een ander gedeelte van het restaurant naar een buitenplaats. Hier staan 2 grote tafels voor ons gereserveerd.

Nadat we plaats nemen en drinken besteld hebben verteld Chantal dat zij het eten al besteld heeft en het is voor ieders wat wils.
We krijgen eerst een voorgerecht van 3 verschillende gerechten wat erg lekker is.
Na het voorgerecht geeft Roelof een kleine speech om Chantal te bedanken voor haar werk als reisbegeleidster en geeft de fooi van de groep.
Chantal heeft ook een verrassing, Cees, Frank, Miriam, Dorien en Margriet worden in het zonnetje gezet, voor de flexibiliteit, hulpzaamheid. Een klein presentje is het cadeau, heel leuk idee.

Hierna wordt het hoofdgerecht geserveerd, bestaande uit zo'n 7 gerechten waaronder natuurlijk pekingeend en pittige gerechten. We eten heerlijk maar dat is het nog niet want hierna komt natuurlijk het nagerecht, speciale cakjes en fruit.
Iedereen smult ervan, een geslaagde avond.
We delen met ons allen de rekening en dat kom op 200 Yuan (€ 22,00) per persoon, goedkoop dus.

Na het eten besluiten enkele met de metro terug te gaan terwijl de meeste lekker te voet terug gaan naar het hotel waar we bij aankomst ons bedje opzoeken voor de laatste keer