Dag 5 Maandag 01-08-2011 - Reisverslag uit Waalwijk, Nederland van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu Dag 5 Maandag 01-08-2011 - Reisverslag uit Waalwijk, Nederland van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu

Dag 5 Maandag 01-08-2011

Door: Schellekens

22 Augustus 2011 | Nederland, Waalwijk

Om 08.00 uur ontbijten we uitgebreid, een buffet met alles erop en eraan en natuurlijk erg lekker.

Om 09.30 uur hebben we een toer in Jkaterinenburg.
We rijden eerst langs een universiteit en stoppen bij een aangelegd kanaal met een dam, deze plaats was vroeger een fabriek en is ruim van opzet.

In de stad staan diverse standbeelden en monumenten en de gebouwen zijn kleurrijk en rijkelijk versierd met ornamenten.

We bezoeken ook het standbeeld van de gevallen soldaat, met de naam Zwarte Tulp. Het herdenkt de soldaten die gevallen zijn tijdens de oorlog in Afganistan en de bezetting in Rusland.
Je vindt hier ook een enorm standbeeld van Lenin.

We rijden door de literatuurwijk met zeer oude houten huizen en vervolgen we onze weg.

WE bezoeken het treinstation waar de tsarenfamilie de Romanov's zijn aangekomen in 1918. Het treinstation is nog steeds operationeel maar je mag officieel niet filmen of foto's maken. Dit betekend dat je goed moet opletten dat het leger je niet ziet of in de buurt is want dan krijg je grote problemen.
We hebben geluk want binnen is geen leger te zien dus maken we foto's en we bergen de cameras buiten meteen op want het leger zit op een bankje buiten het treinstation en houden ons met argesogen in de gaten. Ze zijn gewapend en hebben ook een hond bij dus geen lui waarmee je kunt of moet spotten.

Hierna gaan we naar de plek waar de familie Romanov is vermoord. Het originele huis waar de moord heft plaatsgevonden is verwoest en er is een kerk gebouwd op deze plek met de naam Bloedkerk. De familie waren eerst gevangen gehouden in de kelder van het huis met alleen een icoon aan de muur. Na en tijdje zijn zij in de kelder vermoord en precies op de plek waar het bloedbad heeft plaatsgevonden staat nu een altaar en het originele icoon hangt nog steeds aan de muur.
Natuurlijk is filmen en foto's maken verboden en wordt je door allerlei beveilingsmensen nauwlettend in de gaten gehouden, dames moet het hoofd bedekken en de schouders en knieen moeten bedekt zijn. ER is hier nog een extra regel, dames moeten gekleed zijn in een rok, een wikkelrok kun je lenen voordat je de kerk binnengaat.
De familie Romanov is door de Orthodoxe kerk heilig verklaard en de iconen met hun beeltenisen hangen in de ruimte naast het altaar van het bloedbad.
Boven de ruimte met het altaar is een prachtige kerk gebouwd met allemaal diverse iconen in bladgoud, en verder is de kerk van binnen compleet opgevuld met diverse heilige iconen en beschilderingen.
Aan een tafel bij de ingang van de kerk zit een non aan een tafel en heeft een schitterend fotogeniek gezicht maar je mag geen foto's maken of filmen.
Het blijkt dat Frank een foto heeft gemaakt bij het altaar beneden in de kelder en Miriam heeft een foto van de non. Het blijkt ook dat meerdere mensen van de groep foto's en film gemaakt heeft. Dit allemaal ondanks dat de bewaking ons zeer nauwlettend in de gaten heeft gehouden en iedereen die een foto van deze kerk heeft moet deze maar even doormailen naar de rest.

Na het bezoek aan de bloedkerk waar de Romanov's zijn vermoord vervolgen we onze weg maar de plek waar de botten van de familie zijn gevonden.
Dat is het het bos net buiten de stad en op een plek waar voorheen mijnen waren. Volgens de legende zijn de dode lichamen eerst in een mijnschacht gedumpt, maar later weer opgetakeld omdat men bang was van de vondst. Men heeft toen besloten om de lichamen te overgieten met petroleum en zuur en deze te verbranden zodat de lichamen niet meer geindentificeerd konden worden en nadien weer in een andere mijnschacht gedumpt.

In de 1e mijnschacht zijn botten gevonden en liggen nu in St. Petersburg in een gezamenlijke tombe. De plek wordt gekenmerkt doot en houten kruis en 2 zerken.

Op de plek van de 2e mijnschacht staat nu een klooster en kerken die de naam dragen van de tsarenfamilie.
Hier moet het hoofd van de dames weer bedekt zijn en krijgen we een rondleiding door een leerling monnik.
De kerken zijn schitterende houten gebouwen met vele gouden koepels.
De kerk van Tsaar Nicolas Romanov heft 17 koepels want de familie is vermoord op 17 Juli 1918.
Bij dit klooster vindt ook standbeelden van de tsaar en tsarina en een fotogalerei met de familiefoto's van de Romanov's.
OP de plek van de 2e mijnschacht heeft men een vingerkootje en tanden gevonden.

Voor de orthodoxe kerk is de 2e mijnschacht de vindplaats van de overblijfselen van de Romanov's en de orthodoxe kerk erkent de vindplaats van de botten niet, ook niet ondanks dat een dna onderzoek heeft bewezen dat de botten inderdaad van de Romanov's zijn en ook niet ondanks dat de botten herbegraven zijn in een tombe in St. Petersburg.
Het is gewoon een politiek-kerkelijk spelletje is onze mening en het is zeker een zeer intersant verhaal en toer.

Om 14.30 uur zijn we terug bij het hotel en hebben we vrije tijd tot we vananvond vertekken naar het station en moeten instappen in de trein TransSiberie.

WE gaan eest in een supermarkt inkopen doen voor de treinreis zodat we al iets hebben en voor het geval dat je niets kunt kopen op een perron. Je moet op alles voorbereid zijn.

Hierna pakken we de tassen in en douchen we ons zodat we helemaal kant en klaar zijn voor vanavond.

Om 18.00 uur lokale tijd gaan we eten in en tentje om de hoek van het hotel wat ons heel gezellig leek.
In het restaurant spreken ze alleen russisch en de menukaart kunnen we ook niet lezen want deze is ook in het russisch.
Met handen en voeten maken we duidelijk dat we willen eten en maken gebaren en geluiden zoals tok-tok en knor doen we de bestelling.
De serveerster en wij hebben hier natuurlijk de grootste lol en we krijgen eten dat ons ook heerlijk smaakt. We zien een bordje friet voorbij gaan en wenken naar de serveerster dat we hiervan ook 4 willen hebben en we worden begrepen.
Iedereen van het restaurantje wil ons helpen want ze vinden het allemaal schitterend en prachtig hoe we met elkaar communiceren.
De gebarentaal heeft heel goed gewerkt dus en op deze manier hebben we ons ook goed gemengd met de lokale bevolking.
Gewoon weg heerlijke ervaring.

Na het eten gaan we naar een Duitse biertent voor een lekkere pul bier en voor Leny een wijntje en gaan naar het hotel terug om 21.30 uur.

WE hoeven alleen de tassen en rugzakken te pakken en uit te checken want we zijn helemaal klaar.

Om 22.00 uur gaan we naar het treinstation waar we buiten wachten voor het perronnummer.

Om 22.50 uur vertrekt de trein en dit is een andere trein dan we voorheen hebben gehad, niet zo luxe maar ouder en zeker zeer sfeervol.
Zodra we gesetteld zijn in coupe 2 komt natuurlijk de drank op tafel want we zijn nog niet moe en hebben dorst.
Onze provodnik voor de komende dagen zijn Tanja en Serge.
We genieten van het bier, wijn, wodka en al snel is onze coupe vol met mensen van onze groep zoals Chantal, Roelof, Kees, Liesbeth, Danielle en Adi die met ons een glaasje nuttigen.
Adi komt later nog even vragen of zij nog een glaasje Wodka mag krijgen en natuurlijk krijgt ze dit na ze een wangkus heeft gegeven aan Marie-Therese.
Dat het gezellig was, was te merken want 2 flessen wodka, liter wijn, 3 liter bier en de chips zijn op.
Ach ja, kopen we op het volgende perron wel weer een nieuwe voorraad, als het maar gezellig was en dat was het ook.
Nadat iedereen naar de eigen coupe is vertrokken, kunnen we ook ons bedje klaarmaken het is ondertussen al ver na 2 uur lokale tijd en 1 ding is zeker, na deze slaapmutsjes zullen we zeker goed slapen.