Dag 3 Zaterdag 30-07-2011 - Reisverslag uit Waalwijk, Nederland van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu Dag 3 Zaterdag 30-07-2011 - Reisverslag uit Waalwijk, Nederland van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu

Dag 3 Zaterdag 30-07-2011

Door: Schellekens

22 Augustus 2011 | Nederland, Waalwijk

Uitgeslapen tot 07.00 uur en ontbijt om 08.00 uur.

Na het ontbijt gaan we boodschappen doen voor de treinreis van vandaag en pakken we de rugzak in.

Om 09.45 uur verzamelen we in de lobby en vertrekken we om 10.00 uur met de bus.
We hebben een stadstoer onder begeleiding van Alexander en als eerst gaan we naar de katherdraal van Christus de Verlosser.
Hier gelden strenge regels, dames moeten het hoofd bedekken en iedereen moet de schouders en knieen bedekken. Natuurlijk is het verboden om te filmen en foto's te maken en moet je stil zijn.
Het is een prachtige kerk met vele beschilderingen en beelden zowel binnen als buiten de kerk. Er is op het moment een mis gaande en dat is heel apart om te zien, er staan geen banken en iedereen die de mis bijwoont staat en kunt op elk tijdstip de kerk binnenkomen en de mis bijwonen.
Er is ook een kelder in de kerk en volgens Chantal is het de moeite waard om hierin een kijkje te nemen, het blijkt dat de kelder nog een kerk huisvest die erg lijkt op de kerk op de begane grond en zeker zo schitterend is. We bekijken de kerk ook uitgebreid van buiten want deze is bezaaid met heilige beelden.

Hierna rijden we naar het Novodevichy klooster. Tegen betaling mag je foto's maken in het klooster en de kerk.
Hier woonde de halfzuster Sofia van Peter de Grote in gevangenschap. De witte Smolensk kathedraal heeft een interieur van 16-eeuwse fresco's en is schitterend om te zien. Hier is ook een tentoonstelling van het leven in en rondom het klooster en de orthodoxe kerk.

Hierna gaan we naar het Novodevichy kerkhof waar de rijke en belangrijke mensen van Moskou begraven liggen. Het zijn grafzerken met veel beeldhouwwerk die levensgroot zijn en veel grafzerken hebben een portret van de overledene. Aan de grafzerken is heel veel geld uitgegeven en sommige zijn prachtige beeldhouwwerken. Hier bevindt zich ook een grafzerk van Lenin (al ligt hij hier niet in) in de vorm ewn kleur van de nationale vlag. Indrukwekkend om te zien.

De stadstoer gaat verder naar een
uitzichtspunt over de stad Moskou, hier staan ook diverse souvenierskraampjes waar we gebruik van maken om een souveniertje te kopen. Het uitzichtspunt is niet alleen geliefd bij toeristen maar ook bij bruidsparen om hier de trouwfoto's te maken want we zien hier diverse bruidsparen die poseren bij het uitzichtspunt. Grappig om te zien.

Hierna gaan we naar Arabat, een gebied van kunstmarkt met winkels en eettentjes en we hebben 1 uur om te lunchen en we doen dit bij My-My. Dit is een restaurantje in buffetvorm, je wijst aan wat je wilt hebben, het wordt gewogen en dat betaal je. Het is snel en makkelijk en een eenvoudige manier om met de russische keuken kennis te maken.

Na de late lunch moeten we om 14.15 uur bij de bus zijn die ons naar het treinstation brengt.
WE wachten binnen want het is nog niet bekend van welk perron onze trein vertrekt. Hier hebben we nog tijd om nog eten en drinken in te slaan voor de treinreis en naar de toilet te gaan.
Even later wordt het bekend dat onze trein van perron 2 vertrekt en we lopen naar onze wagon. Hier moet Chantal eerst de treintickets laten zien aan de provodnik (wagonbeheerder) en als deze de goedkeuring heeft gegeven kunnen we instappen en ons settelen in ons coupe. We hebben met ons 4-en coupe 2 en we kunnen makkelijk zitten en hebben ons binnen een mum van tijd gesetteld.
We hebben nog even tijd om op het perron een sigaretje te roken want de trein vertrekt om 16.50 uur.

Vlak na het vertrek van de trein en nadat iedereen zijn plekje heeft gevonden worden door Chantal getrakteerd op Wodka en een koekje voor de goede treinreis.
We vermaken ons met het genieten van het uitzicht, relaxen, en slap geouwehoer. We hebben bier meegenomen en dus wordt dat al snel burgemeester gemaakt en ons avondeten bestaat uit een noedelsoepje want we hebben vanmiddag al goed gegetenb.

We hebben een stop om 19.40 uur in Vekovka 207 km na Moskou. OP het perron komen mensen aan met koopwaar zoals eten, drinkenm en spullen van de kristalglasfabriek die hier gevestigd is.
WE kopen een kristallen bel met een engeltje erop en het is inderdaad een kristallen bel want het geluis is echt helder als glas. We kopen ook bier zodat we vanavond ook nog wat te drinken hebben.

Als de trein weer vertrekt nemen we wat van de Friese worst die Watse en Leny van huis meegenomen hebben en genieten van onze Wodka en bier.
Op een gegeven moment zit onze coupe vol met de mensen van onze groep gezellig te kletsen, slap te ouwehoeren en de Wodka burgemeester te maken. Dus lekker gezellig.

Een russische dame, die in coupe 9 zit, vindt het blijkbar maar niets en is van mening blijkbaar dat we rumoerig zijn want aan haar houding te zien moppert ze. Blijkbaar hebben we het goed gezien want om 23.00 uur komt de provodnik Nathalie zeggen dat we aub stiller moeten zijn want de russische dame kan door ons niet slapen. We sluiten onze coupedeur zodat we niet meer zo rumoerig overkomen.
Al met al vreemd dat de russische dame ons hoort in coupe 9 want Chantal uit coupe 7 komt bij ons ook een borrel Wodka nemen en zegt niets van ons te horen. De russen weten niet wat gezelligheid is.
Nadat de fles Wodka leeg is maken we ons bedje op voor onze eerste nacht in de trein