Kinabatanganrivier - Reisverslag uit Sepilok, Maleisië van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu Kinabatanganrivier - Reisverslag uit Sepilok, Maleisië van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu

Kinabatanganrivier

24 April 2013 | Maleisië, Sepilok

Om 5.30 uur zijn we weer uit bed, we kunnen nog weven snel een kopje koffie drinken en dan gaan we varen. We gaan wild spotten in de vroege morgen en jahoor het lukt.

In het begin hangt nog de morgenmist over de rivier en is het nog schermerig maar mooi. Binnen 10 minuten varen spotten we onze 1e wild.
We zien Exotic Hornbill, ander Hornbills, Neusapen, diverse soorten Makaken, diverse Adelaars, Krokodi rustend na het eten aan de waterkant, veel kleine vogels.
Het was de moeite waard om vroeg op te staan. Op de terugtocht zien we nog een paar mooie Hornbills in de boom en in de zon zitten, schitterend, en ik heb nog een vliegende Hornbill op de foto kunnen zetten.

Na de boottocht staat het ontbijt klaar waar we van genieten.
Om 10.00 uur is er de mogelijkheid om een modderwandeling te maken, helaas voor de lokale mensen heeft alleen Hugo hier zin in.
De modderwandeling gaat om de ervaring in plaats wild spotten en er worden wel dingen gezien wat met wild te maken heeft, zoals sporen, uitwerpselen.

De rest gaat wandelen rondom de lodge, relaxen, lezen, puzzelen en schrijven aan het reisverslag.

Bij de lodge zitten veel vlinders en wordt er pogingen om deze op de foto te zetten. Dat is een leuke bezigheid en nog leuker is om deze en gene in de weer te zien om een vlinder mooi op de foto te zetten. (of zoals ze in belgie zeggen "een foto catchen" ).

Rond 13.00 uur klint de gong voor de lunch en langzaam maar zeker verschijnt iedereen voor het eten.

Om 16.00 uur gaan we weer varen en tot die tijd gaat het relaxen, gezellig kletsen en dergeijke heerlijk verder.

Tijdens de boottocht zien we weer nesuapen, diverse makakken, mangrove slang, varaan en verschillende horn bills. Het is weer een mmoi boottochtje en we zijn tegen 18.30 uur terug bij de lodge.

Voor we (Alwies en ik) iets kunnen zeggen of doen is er al bier gehaald voor ons dus is het biertijd! Daarna schuiven we meteen aan voor het eten.

Aangezien ik de nachtwandeling ga doen vanavond, ga ik na het eten terug naar de kamer. Ik moet mezelf insmeren met deet, de pijpen van de afritsbroek aandoen en een zaklamp pakken. Voor we beginnen moeten we speciale sokken aan (voor tegen de bloedzuigers) en rubber laarzen voor de modder.
We lopen 1,5 uur door de jungle rondom de lodge op zoek naar wild. We zien de cervet kat, spookdiertje,bontgekleurde vogels die slapen, spinnen, kikkertjes, muis slapend op een blad, maleisische wasbeer. Dus al met al zeer de moeite waard.
Het is goed dat we rubber laarzen en speciale sokken aanhebben want het is hier heel modderig en er zitten bloedzuigers, het bewijs is geleverd. Ruud heft namelijk een bloedzuiger op zijn buik en Ed een bloedzuiger in zijn kleren.
We moeten daarom onze kledig en lijf goed controleren op bloedzuigers.

Na de wandeling delen we onze ervaringen en bekijken elkaars foto's. Dit doen we uiteraard onder het genot van een koel drankje.
Voordat ik mijn bedje induik, duik ik snel even onder een koude douche om het zweet van vandaag af te spoelen en dan lekker slapen, onze laatste nacht in de lodge.

• 17 Mei 2013 - 17:59

Hugo:

De modderwandeling werd echt leuk toen de gids het spoor kwijt was en hij dacht dat er een paar bomen gingen omvallen. Mind your head! De uitwerpselen die we tegenkwamen waren geen gewone drollen, maar de herinnering aan voorbijtrekkende dwergolifanten! Gr. Hugo