Sepilok - Kinabatanganrivier - Reisverslag uit Sepilok, Maleisië van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu Sepilok - Kinabatanganrivier - Reisverslag uit Sepilok, Maleisië van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu

Sepilok - Kinabatanganrivier

23 April 2013 | Maleisië, Sepilok

Om 07.15 uur zitten we aan het ontbijt want we gaan wandelen in de botanisch tuin.
Om 08.00 uur gaan we lopend naar het park, enkele van de groep gaan niet mee , die willen uitslapen. Karel blijft op zijn kamer want hij had een klein ongemakje, hij had namelijk een bloedzuige in zijn edele delen. Niet vragen hoe hij eraan komt, dat weet hij ook niet. Gelukkig verder geen schade.

Het is 20 minuten lopen naar het park en we zijn alweer nat van het zweet. In het park zijn diverse wandelingen en we hopen vogels en dergelijke te zien. Vermoedelijk zijn we te laat maar ja het park gaat pas om 08.00 uur open dus eerder kunnen we niet.
Er is ook een canopy walk, zo'n 10 meter boiven de grond, die we bewandelen. We horen tal van vogels en zien veel kele kleine vogels maar op de foto zetten is een te grote uitdaging want ze zijn vliegensvlug.
De botanische tuin is schitterend aangelegd dus genieten we van de natuur en van de vogelgeluiden.
We wandelen tot 10.00 uur in de tuin en lopen nadien terug naar de lodge.
We vertrekken om 11.00 uur en moeten onze koffers nog pakken.

De rit met de bus duurt 2-3 uur en nemen de lunch onderweg. Dit gebeurt in een soort dorpje met veel eettentjes. Volgens Oma kunt je hier soort pannekoeken krijgen en gaan dus op zoek naar de pannekoeken.
Als we een eettentje naar onze smaak hebben gevonden proberen we wat te bestellen. Het valt niet mee want ze spreken amper Engels. We doen het makkelijk en bestellen maar wat en zien wel wat we te eten krijgen.
Ik krijg een pannekoek met kipcurry en een ei. Alwies heeft mihoen speciaal met ei. Al met al een goede beslissing want het is weer lekker.

Na de lunch lopen we terug richting de bus en wippen even snel bij de supermarkt binnen. Omdat het bij de kassa druk is zijn we een keer als laatste bij de bus maar wat maakt het uit voor keer, het is maar een paar minuten.

Het is nog 1 uur rijden nar de Kinabatangan rivier. We moeten in boten overstappen die ons naar onze lodge brengen aan de overkant van de rivier. We moeten snel zijn want in de verte komt een donkere tropische regenbui aan. Gelukkig komen we droog bij onze lodge aan en kunnen we allemaal droog naar onze hutten. Hier staan grote hutten waarin meerde kamers zijn. We hebben de laatste hut en delen deze met Hugo, Margreet, Paul, Monique, Karel en Annet. Mooie kamers.

Als we net gesetteld zijn op de kamer krijgen we de tropische regenbui op ons dak. Annet en Hugo profiteren hiervan en gaan buiten in de tropische regenbui "douchen". Leuk gezicht.

Om 16.00 uur hebben we een boottocht over de rivier en nemen vantevoren een koel drankje. Met 3 bootjes varen we over de rivier om wild te spotten. We zien lang-tale makaken, pig-tale makaken, neusapen, python, mangroveslang, adelaars en nog veel meer.
De ene keer zijn ze beter op de foto te zetten dan de andere keer, als het bootje niet te veel schommelt is het mogelijk om meer in te zomen en de foto scherper te krijgen.
Het is echt genieten van de boottocht, de natuur en het wild.

Om 18.30 uur zijn we terug bij de lodge en de avond begint te vallen.
Om 19.30 uur is het etenstijd en dus gaan we eerst naar onze kamer om ons even op te frissen voor het avondeten.
Onder het eten delen we onze ervaringen over de boottocht en als toetje nemen we een lekker bakkie koffie.

De helft van de groep gaat een nachtwandeling maken van ongeveer 2 uur die begint om 20.00 uur. Wij gaan vandaag niet mee, we willen eerst afwachten of er inderdaad in het donker iets te spotten valt.

We blijven heerlijk in de gezamenlijke ruimte kletsebessen met Ruud, Peter, Hans, Marianne en dat onder het genot van een drankje.
Terwijl we zo gezellig zitten komt een nachtvlinder op de tafel zitten, een schitterend beest met een spanwijdte van 20 cm en is zwart-wit gekleurd.
Snel maken we een foto met de gsm's want de camera's liggen op de oplader.

Niet lang hierna komt de rest van de groep terug van de nachtwandeling en worden we ingelicht. Het is zeer de moeite waard want ze hebben veel gezien en het bijzonderste is wel het spookdiertje (Western Tarsier). Ze hebben er mooie foto's van.

We spreken met Jorrit, Guy, Ruud en Peter de dag nog even door en delen onze ervaringen. De rest is al nar bed maar niet lang erna wandelen we ook naar onze kamer om te gaan slapen