Palau Tiga - Terugkeer naar huis - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu Palau Tiga - Terugkeer naar huis - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu

Palau Tiga - Terugkeer naar huis

01 Mei 2013 | Maleisië, Kota Kinabalu

We worden wakker op de laatse dag van het eiland en onze laatste dag in Borneo, dat is even een zure bijsmaak maar ja, aan alles komt een eind.

We hebben de intentie om na het ontbijt nog een duik te nemen in zee maar we blijven met een stel van de groep gezellig kletsen aan onze ontbijttafel. Dat is ook een gezellig tijdverdrijf.

De morgen gaat gestaag voorbij en als de stroom weer aangaat om 12.00 uur gaan we terug naar onze hut. Nog even een frisse douche nemen en de tassen inpakken. De lange broeken, trui \ vest doen we in de handbagage en trekken de korte broek aan voor zolang het gaat.

De rugzakken nemen we mee en de reistassen laten we achter op de veranda van de hut. Deze worden opgehaald en naar de boot gebracht door de medewerkers van het resort.

Terug bij de bar betalen we eerst onze rekening, alles van de dagen dat we hier zijn is op kamernummer opgeschreven. Nadat iedereen de rekening heeft betaald is 1 kamer met de hoogste rekening. Welke kamer het is kun je miusschien wel raden, dat is onze kamer. Maar ja wij zijn met 2 personen die niet op een glaasje water gaan zitten. Het is ook zo dat als we met 3-en zijn en een rondje krijgen van Guy, wij natuurlijk 2 rondejes moeten terug geven. Niet dan?

Het is tijd voor onze laatste lunch en hierna is het om 13.30 uur echt tijd voor ons om te vertrekken. Het lijkt erop dat het weer niet wil dat wij weggaan want hewt wordt steeds donkerder. Er is een regenbui opkomst, de zee wordt ook ruwer en we hopen dat we droog aankomen op het vaste land.

Bij het verlaten van het eiland en de boot die ons bij het vaste land afzet, worden we hartelijk uitgezwaaid en gelukkig komen we droog aan op het vaste land.

Het is +/- 2 uur rijden met de bus naar de luchthaven in Kota Kinabalu, tijdens de rit is het rustig in de bus. Sommige doen een dutje, het lijkt wel of we in een dipje zitten.

Als we op de luchthaven aankomen kunnen we meteen inchecken en ontvangen we 2 instapkaarten. 1 voor de vlucjt naar Kuala Lumpur en de andere voor de van Kuala Lumpur naar Amsterdam, de bagage wordt doorgelebeld, lekker gemakkelijk.
Alleen Hans, Marianne en Jorrit krijen 1 instapkaart. Hans en Marianne blijven nog enkele dagen cultuur snuiven in Kuala Lumpur en Jorrit blijft ook in Kuala Lumper om na 5 dagen de volgende groep te begeleiden.

Voor we door de douane gaan, gaan we met 4-en (wij, Guy en Gerard) nog even naar buiten. Nog even een sigaretje roken met een laatste blik op Mount Kota Kinabula en Borneo, evn in gedachten afscheid nemen van het land.

Achter de douane drinken we eerst een kopje koffie en uiiteraard zit het grootste gedeelte van de groep bij elkaar, roken nog een sigaretje en vlak voor we naar de gate moeten trekken we de lange broek aan.

De vlucht van Kota Kinabalu nar Kuala lumpur duurt 2,5 uur en we hebben afsproken dat we op elkaar wachten buiten de slurf om afscheid te nemen van de 3 achterblijvers. We wensen hen een fijn veblijf in Kuala Lumper toe en dat gaat gepaard met een flinke knuffel.
Dan scheiden onze wegen, zij naar de uitgang van de luchthaven en wij naar onze volgende vlucht.

We moeten naar een ander platform en moeten hiervoor de metro nemen, op het platform aangekomen hebben we nog even voordat we naar de gate moeten.

We roken nog een sigaretje en maken onze laatste ringits op. Dat gaat op aan onze laatste biertje in Maleisie en dan gaan we aan boord.

Als het vliegtuig vertrekt is het ondertussen na 00.00 uur(op 02-05-2013) en we hebben een vlucht van 13 voor de boeg.Gelukkig krijgen we als snal na het opstijgen het eten en drinken en even later krijgen we ook diverse snacks uitgereikt voor tijdens de nacht. Als de stewardessen alles op komen halen, wordt het tijd om de luiken dicht te doen, ik kan me ogen amper open houden en hoop lang te slapen tijdens de vlucht. Meestal heb ik er geen probleem mee dus dat moet nu ook wel lukken.

Nada we lang en goed geslapen hebben tijdens de nachtvlucht zijn we mooi op tijd wakker voor het ontbijt. Het is nu niet meer lang vliegen, +/- 2,5 tot 3 uur en na het ontbijt, geloof het of niet, vallen we weer even in slaap.

We landen om 07.00 uur (lokale tijd) weer in Amsterdam en zien de rest van de groep bij de bagageband. De koffers en reistassen verschijnen snel op de band en als we allemaal onze bagage hebben is het tijd om afscheid te nemen.
Het afscheid is hartelijk, gaat gepaard met een kus en een knuffel.

Wij gaan met Guy en Anja treintickets kopen, Guy moet via Roosendaal en wij gaan met Anja via Den Bosch. Aangezien de trein over een half uur komt gaan we eerst een kopje koffie drinken met ons 4-en. Anja zit te smullen aan een bruin broodje met oude kaas, dat had ze echt gemist!

Dan nemen we afscheid van onze Belgische reisgenoot Guy en weer wordt er gekust en geknuffeld en gaan we met Anja naar het perron.
Bij het treinstation nemen we afscheid van Anja, uiteraard met een kus en een knuffel, en stappen uit.

Buiten het station staan Vincent en Diana al op ons te wachten en worden door hen weer netjes met de auto thuis gebracht.

De vakantie is nu echt over maar we hebben hele mooie herinneringen van het land en van de groep. Het was een heerlijke vakantie, die ook grensverleggend was en dus mooi om op terug te kijken.
De groep was leuk, hecht en we hebben het gezellig met elkaar gehad.
We zijn weer een reiservaring rijker.

• 28 Mei 2013 - 21:38

Anja:

Wat was dit leuk om te lezen zeg! Ik heb genoten van je reisverslag. Iedere keer dat ik weer een hoofdstukje las, was ik weer even terug op Borneo. Heel erg bedankt voor het delen :), een dikke knuffel!

• 28 Mei 2013 - 22:00

Alwies En Marie-Thérèse Schellekens:

Hej Anja,

Wat ben jij er snel bij, Fijn dat je plezier hebt beleeft aan het verslag, bedankt voor het compliment.
    Ik heb het geschreven zoals ik het beleefd heb.
    Nu nog de foto's op de pc zetten, sorteren, toegevoegen aan het verslag en dat is het echt compleet.
    Dus houd het in de gaten want de foto's komen eraan.

• 28 Mei 2013 - 23:29

Hugo:

Superleuk reisverslag Marie! Groeten aan Alwies en bedankt voor je vlotte en positieve verslaglegging.Hugo

• 29 Mei 2013 - 21:01

Gerard:

Maria/Alwies
    Heb genoten van de reisverslagen de afgelopen weken,erg leuk, kwam iedere keer
    weer even terug. Aan alles komt een eind (behalve een rookworst,die heeft er twee),
    zo ook deze mooie reis . Heb erg genoten ook van de groep. Een aantal foto`s zullen
    nog volgen.
    Knuffel Gerard

• 23 Juni 2013 - 21:09

Tineke:

Marie heel leuk om onze reis zo te herbeleven, bedankt voor dit document (heb het uitgeprint en zit in onze map Borneo). Ed en ik hebben ook zeer genoten van de reis en van de fijne groep, lieve groet Tineke