Kota Kinabalu - Sandakan - Sepilok - Reisverslag uit Sepilok, Maleisië van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu Kota Kinabalu - Sandakan - Sepilok - Reisverslag uit Sepilok, Maleisië van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu

Kota Kinabalu - Sandakan - Sepilok

22 April 2013 | Maleisië, Sepilok

Om 05.00 uur zijn we gepakt en gezakt beneden voor het ontbijt.
Om 05.30 uur vertrekken we naar het vliegveld van Kota Kinabalu voor onze vlucht naar Sandakan.

Bioj aankomst op het vliegveld hebben we zicht op Mount Kota Kinabula en maken een foto van de machtige en hoogste berg van Maleisie.
7 van de groep heeft een aparte band met deze berg want die gaan we beklimmen over een paar dagen.

He tis een vlucht van 40 minuten, we hebben weer een half uur vertraging dus nog de tijd om een sigaretje te roken. Tijdens de vlucht krijgen we een mooi uitzicht over de stad en de berg Kota Kinabalu, schitterend. Tot over een paar dagen Moutn Kota Kinabalu!

Bij aankomst in Sandakan staat Oma met de bus als op ons te wachten en we moeten 30 minuten rijden naar onze lodge in Sepilok, een rehabiliteitscentrum van oerang oetans, makaken en andere apen.

We zetten onze bagage in de lobby van het hotel want de kamers zijn zo vroeg in de ochtend nog niet klaar. We wandelen naar het reservaat om de voedertijd van de oerang oetans.
We zijn de 1e mensen bij de voederplaats en kunnen we een goede plaats opzoeken waarbij we een goed overzicht hebben.
Als zo even staat, pal in de zon, wordt het al warm op onze rug en gaan een stukje wandelen. Wat blijkt, een eindje verder loopt een oerang oetan over een ander pad en kunnen we deze alvast op de foto zetten.

De voedertijd is ondertussen aangebroken want een parkranger komt aanlopen met een mand vol voedsel. Niet snel zien we de touwen bewegen en komen de oerang oetans naar beneden om te eten. Ook de pig-tail makaken met baby's komen naar de voederplaats om te eten en te relaxen (de paring oefenen).
Blijkbaar vinden de oerang oetans het niet goed dat de makaken mee-eten want ze worden van het voedsel weggejaagd. De makaken hebben hier een manier op verzonnen, want op een stiekume manier lukt het ze toch om voedsel te pakken.
De oerang oetans en makaken komen overal vandaan om te eten, de ranger omhelsen, spelen en relaxen. Zo worden getrakteerd op een leuke show.

We staan al meer dan 15 minuten in de blakende zon en zweten peentjes maar we blijven uiteraard wel staan. Na bijna een half uur gaan we even in de schaduw zitten om af te koelen en wandelen weeen stukje verder.
Hier zit een oerang oetang vlakbij de ballstrade van het pad, dichtbij en dus kunnen we van deze heel goed een foto maken.
Deze oerag oetan is brutaler dan de resty want hij loopt over de rand en op het pad door de menigte en met de menigte mee.
Hiermee komt hij dichter dan 3 meter bij de mensen en moeten we telkens ruimte maken voor deze mensaap.
We moeten 1 voor 1 de oerang oetan passeren en blijven doorlopen. De oerang oetan ziret Ruud met zijn hand in zijn cameratas gaan en grijpt naar de tas, natuurlijk trekt Ruud te tas terug maar de aandacht van de oerang oetan is nu gevestihgd op de tassen die de mensen bijhebben. Je ziet hem aandachtig en brutaal kijken om te zien wat hij zou kunnen pakken. Gelukkig kan iedereen de oerang oetan passeren zonder ongelukken.

Na de show gaan we terug naar de lodge en we kunnen inchecken wen settelen op onze kamer.
Deze lodge heeft een zwembad en besluiten we om een frisse duik te nemen en een koud biertje. We zitten een beetje bij te kletsen met Ruud en Peter, genieten van het water en de zon.

De lunch nemen we in de Banana Bar en na de lunch gaan we lekker terug naar het zwembad om te relaxen. Dat gaat heel goed bij mij want ik valt in slaap in de zon, zo vang je 2 vliegen in 1 klap.
We nemen nog een biertje maar een groot succes is het niet want ze zijn lauw.

We besluiten om een koud pilsje te nuttigen n de Banana Bar, ook gezellig. Een half uur later komt Guy ook een biertje drinken en zitten gezellig te keuvelen. Een half uur voor het eten gaan we naar de kamer on ons op te frissen.

Als we teruglopen naar het restaurant zien we een vogel op de rand an de brug zitten, het blijkt een Stork-billed Kingfisher te zijn die we mooi op de foto kunnen zetten.
Het eten is in buffetvorm en we zitten heerlijk met uitzicht op een vijver en een fris windje, wat willen we nog meer!

De avond spenderen we met slap geouwehoer, reiservaringen delen, gezellig keuvelen onder het genot van een drankje.
We maken het niet laat vanavond want we waren vroep op en het is een lange dag geweest.