Kuching - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu Kuching - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu

Kuching

15 April 2013 | Maleisië, Kuching

Om 07.30 uur zitten we fris en fruitig en bepakt aan het ontbijt. We vertrekken om 09.00 uur weer met de bootjes en deze keer niet vanaf het strand maar vanaf de pier, 5 minuten lopen vanaf het kamp.

Het is zo'n 30 minuten varen en als we uit de bootjes stappen staat de lokale reisgids Oma op ons te wachten met de bus. Na een half uur (10.00 uur) zijn we weer in ons hotel in Kuching en worden we herenigd met onze bagage.
We gaan naar onze kamers om ons een beetje op te frissen, we zijn vrij tot 15.00 uur.
We gaan met Guy wat boodschappen doen voor onze 5 uur duurende boottocht morgen en gaan geld pinnen.
Als de boodschappen op de kamer gelegd zijn wandelen we met ons 3-en naar het waterfront. We eten wat bij James Cook restaurant, lekker makkelijk want hier ontmoeten we iedereen voor onze fietstocht vanmiddag.
Na een lekkere lunch gaan Alwies en Guy nog water inkopen voor de fietstocht. Eerst afrekenen natuurlijk. Ik blijf zitten in het restaurant edat is maar goed ook want de ober komt terug met de rekening. Er is te weinig geld gegeven, wat blijkt Alwies heeft maar voor 1 persoon betaald ipv 2 personen, tel ik niet meer mee? Gelukkig heb ik ook gld bij en kan het probleem snel opgelost worden.De ober heeft er ook geen problemen mee als de rekening later betaald wordt.
Dit zal Alwies nog wel enkele keren te horen krijgen en niet alleen van mij maar ook van de andere van de groep die erbij zaten.

Om 15.00 uur lopen we met de fietsers (wij, Guy, Jorrit, Hans, Marianne, Karel, Annet, Ruus, Peter, Hugo en Anja) naar de watertaxi. Voor 0,50 ringit (0,12 euro) brengt deze je naar de overkant van de rivier en gelukkig betaald Alwies ook voor mij hahaha.

Aan de overkant van de rivier bevindt je al in een kampong (dorpje) en ontmoeten we onze fietsgids. Hier zijn een 7-tal kampongs die voornamelijk islamitisch zijn (dus hier is geen alcohol) waar we doorheen gaan fietsen.
Als we allemaal een fiets hebb uitgezocht gaan we op weg, we hebben tijdens onze fietstochten op de vakantie slechtere fietsen gehad en vinden deze fietsen eigenlijk wel in goede staat.

We bezoeken eerst een tuin waar kruiden staan die dagelijks gebruikt worden in de keuken, we horen welke kruiden het zijn en waarvoor ze gebruikt worden maar helaas zijn we dit alweer vergeten, niet zo netjes.
We bedanken de eigenaresse van de tuin voor de ontvangst en fietsen vrolijk verder. Helaas is de vorlijkheid als snel over want we moeten stoppen. Ik heb helaas een lekke band dus moet de fietsgids iets gaan regelen. Na wat heen en weer gebel komt er iemand aan met een nieuwe binnenband en een fietspomp. Zo'n 20 minuten later is het probleem opgelost en kunnen we verder met onze fietstocht.

Tijdens onze fietstocht door de kampongs worden we overald vriendelijk begroet met Hello, vriendelijke glimlach en zwaaien. Jaja op deze manier hebben we het nog druk op opnze vakantie.

De kampongs hebben een geasfalteerde weg en hebben 1 doorgaande weg, de kleinere zijstraaten zijn allemaal doodlopend, de fietstocht is dus eigenlijk rechttoe rechtaan. Aan het eind van de weg staat een basisschool en is tevens ons eindpunt.
Na een kort overleg met de fietsgids wordt er besloten om meer van de kampongs te laten zien en de manier waarop de mensen hier leven.
We zijn van harte welkom bij een lokale familie en laten met trots het huis aan ons zien.

Het is een houten huis op palen en een golfplaten dak, het bestaat uit een grote ruimte die dienst doet al woonkamer, eetkamer en slaapkamer, meerdere kleinere kamers die dienst doen als slaapkamer, een keuken, en een kamer die dienst doet als badkamer.
Ze wonen hier met 11 personen (grootouders, ouders en 6 kinderen). We mogen onbelemmerd foto's maken en krijgen een flesje water aangeboden. We zitten ongeveer een half uur bij de mensen binnen, gezellig en gemoedelijk en krijgen uitleg over hun leven, echt interesant.
Als we besluiten om verder te gaan worden we harteloijk uitgezwaaid door de gehele familie.

De volgende stop is bij een begraafplaats en zien een zerk (lijkt op een houten plaat) van een krijger, dit is het oudste graf. De mensen worden hier begraven met het gezicht naar Mekka.

Het wordt langzamerhand tijd om de fietsen weg te brengen en we lopen nog even een heuvel op zodat we een mooi uitzicht hebben op het parlementsgebouw en deze op de foto kunnen zetten.
De fietsgids is ook eigenaar van het restaurant in de kampong en daar nemen we nog even een koel drankje.Een leuke afsluiting van een leuke fietstocht door de kampongs.

Als we met de watertaxi de river weer oversteken is het ondertussen al na 18.30 uur en donker. Om 19.,00 uur hebben we met de rest van de groep afgesproken om hotpot te eten en degene die niet gefietst hebben staan al kant en klaar te wachten als wij bij het hotel aankomen.

De fietsers gaan eerst even douchen terwijl de rest al naar het hotpot restaurant gaan.
Hotpot is een schaal met in het midden een waterkom en er omheen een bakplaat. Bij het buffet liggen groenten, vlees, kruiden, pasta en nog veel meer. De bedoeling is dat je van het alles een lekker soepje brouwt en bakt op de bakplaat.

Om 19.45 uur schijven we ook aan en krijgen we enige uitleg. Het smulfeest kan beginnen. De kosten zijn 18 ringit per persoon en het eten is onbeperkt, alleen de drank komt er extra erbij. Wat we allemaal gegeten hebben weten we niet, we weten alleen dat het allemaal heel lekker is.

Na het eten gaan we met ons 3-en een drankje nuttigen bij het barretje tegenover het hotel.
Zodra we binnenkomen worden we verwelkomd en krijgen we weer een fles rijstwijn.
Even later komen Hugo, Margreet, Hans en Marianne ook gezellig een drankje nuttigen.
We gaan op tijd naar bed want we moeten morgen om 07.00 uur weer klaarstaan.

• 04 Mei 2013 - 17:19

Hugo:

leuk om terug te lezen, joh