Sibu - Reisverslag uit Sibu, Maleisië van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu Sibu - Reisverslag uit Sibu, Maleisië van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu

Sibu

16 April 2013 | Maleisië, Sibu

Om 05.30 loopt de wekker af en nemen we een heerlijke douche. Om 06.15 uur staan we met onze complete bagage beneden. Na een lekker ontbijt zijn we klaar voor ons vertrek om 07.00 uur.

Met de bus rijden we naar de rivier aan de rand van Kuching. Hier stappen we over op een expressboot.
We hebben allemaal vaste zitplaatsen binnen maar je kunt natuurlijk ook buiten zitten en lekker uitwaaien. Binnen staat de airco aan en dus blijven we allemaal buiten zitten, onder het afdak of in de zon.
De boottocht gaat eerst over de rivier en dan over de Chineze Zee en dan over Batang Rajang rivier (de grootste van Borneo).

De tijd wordtgedood met lezen, relaxen, muziek luisteren en kletsen, soms lekker in de wind in de zon of onder het afdak. Sommige liggen tegen dek en doen een dutje.
We vermaken ons opperbest, behalve Wouter, hij heeft een beetje last van zeeziekte en kijkt een beetje bleek. Gelukkig valt het nog mee en is hij niet al te ziek, alleen witjes.

Als we na de Chineze Zee weer een stuk op de rivier zitten komt een kleine expressboot ons tegemoet. Midden op de rivier komt de kleine expressboot langszij liggen en moeten we overstappen van de grote expressboot op de kleine expressboot.
De grote bagage wordt door de bootsmannen vakkundig overgeheveld naar de kleine boot en dan mogen we overstappen.

Het is nog 1 uur varen met de kleine expressboot voor we in Sibu aankomen. Als we van boord gaan merken we allemall dat we flink verkleurd en verbrand zijn, ja wat wil je met de zon en de wind op het water.

De bagage wordt door een busje naar het hotel gebracht en wandelen er in 5 minuten erna toe. We brangen de bagaage naar de kamer, gooien wat fris water in het gezicht en gaan Guy halen om de stad in te struinen en wat te drinken.

We lopen naar de Tua Pek Kong tempel met de pagode, een taoïstische tempel waarvan we foto's maken van buiten en van binnen. Als we bij het altaar staan komt een dame naar ons toe met de vraag of we de pagode willen bezoeken. De intree is gratis en krijgen de sleutel van de toegangspoort tot de pagode. De sleutel hangt aan een cd die dienst doet als sleutelhanger.
Op de 1e etage van de 7 verdiepingen is een ijzeren hek, de sleutel opent de poort en na wat moeite kunnen we de poort opzij schuiven zodat we binnen kunnen. De poort moet nadat je binnen bent ook weer achter je gesloten worden, We gaan naar de bovenste verdieping ban de pagode en daar heb je een mooi uitzicht over de stad Sibu en de rivier, we maken mooie foto's en genieten van het uitzicht.
Als weer beneden komen en de poort weer afgesloten hebben staat een groepje van onze reisgroep te wachten. Zij willen ook naar boven en wachten op de sleutel en nadat we de sleutel ovehandigd hebben gaan zij naar boven en wij op zoek naar een tentje om wat te drinken.

We zien in een lokaal eettentje een doos Carlsberg te staan en nadat we de koelkast hebben bekeken blijkt dat ze hier bier serveren en gaan zitten.
Lekker relaxen in een lokaal tentje en kletsen een beetje met de eigenaars over alles en nog wat.
Om 18.30 uur sluit het tentje en vragen even de weg naar de avondmarkt. De markt is altijd gezellig, even rondstruinen en tijgerbalsemolie kopen.

We hebben n og niet gegeten en het l;ijkt ons gezellig om dit bij de avondmarkt te doen, wel in een tentje waar je evn kunbt zitten.
Een vrouw spreekt engels want we staan naar het bord te kijken om wat te eten maar uiteraard snappen we geen bal wat er op het bord staat.
Ze is zo vriendelijk om uit te leggen wat er te eten is en we nemen iiets met bami en nasi, altijd goed. Het eten is weer lekker.
Omdat het tentje aan de rand van de avondmarkt lift kunnen we op ons gemakkie alles afkijken, heerl;ijk.

We zien Wouter en Denise voorbij komen en zij komen even bij ons aan tafel om bij te kletsen en wat te drinken. Hierna gaan we weer ons eigen weg en zien een soort pub. Dit moet natuurlijk even verder onderzocht worden en gaan naar binnen.
Het is nog vroeg want het nis helemaal niet druk binnen, 5 dames zitten karaoke te zingen en vragen aan ons of wij ook willen zingen. Ja dames dat zien jullie goed, wij willen dus niet zingen!
Laat de dames maar zingen, nouja zingen, het is meer vals en de een nog erger dan de ander. We blijven nog even zitten om een biertje te drinken en wandelen nadien verder door Sibu.

Sibu is niet een hele grote stad en er is niet veel te zien en te wandelen. Als snel zijn we alweer bij het hotel en hebben de stad rondgewandeld. We besluiten om op het terras van het hotel het laatste drankje te nemen voor we ons bedje opzoeken.