Dag 1 18-02-2012 Zaterdag - Reisverslag uit Waalwijk, Nederland van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu Dag 1 18-02-2012 Zaterdag - Reisverslag uit Waalwijk, Nederland van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu

Dag 1 18-02-2012 Zaterdag

Door: Schellekens

18 Februari 2012 | Nederland, Waalwijk

Onze reis naar Schiphol wordt geregeld door Vincent en Diana. Ze brengen ons weg en "dumpen" ons bij de vertrekhal.
Om 07.20 uur zijn we ingescheckt en de bagage is mooi op gewicht, 14,7 en 15,7 kg per tas, komt goed uit kunnen nog wat souveniers in ethiopie kopen.

Voor we door de douna gaan eerst naar buiten om een sigartje te roken, je weet maar nooit of de rookruimtes verdwenen zijn.
Gelukkig niet en we hebben genoeg tijd om een kopje koffie te nemen, sigaretje te roken voor we bij de gate moeten zijn om 09.20 uur.

De beveiliging verloopt soepeltjes, ook omdat ze bij deze gate werken met een volldige bodyscan, gaat veel sneller.
We kunnen direct in het vliegtuig stappen en we zitten helaas in het midden van de middelste rij. Ach ja het moet maar want het vliegtuig is vol.
We hebben een half uur vertraging want iemand was niet komen opdagen en de bagage moest verwijderd worden. Hierna gaan we de lucht in en het is 10.50 uur.
Tijdens de vlucht doen we niet veel, films kijken, wat eten en natuurlijk slapen.

We hebben een tussenstop in Khartoum, Soedan van 1 uur. We moeten in het vliegtuig blijven zitten terwijl mensen uitstappen en het vliegtuig wordt bijgetankt. Als de piloot weer wil vertrekken blijkt een foutlampje te blijven brnden als hij de motor wil starten. Dat is niet goed natuurlijk en moet opgelost worden door een grondtechnicus. 1 uur later is het probleem opgelost en kunnen we vertrekken. Helaas nog niet want we moten 5 minuten wachten op de taxi die ons naar de startbaan begeleidt en in Karthoum hebben ze er maar 1. Ten lange leste kunnen we na 2 uur vertrekken voor het laaste stukje naar Addis Abeba, nog ongeveer 1 1/2 uur vliegen.

Als we op de bestemming zijn is het 22.00 uur lokale tijd ( 2 uur later dan in Nl) en dat is slechts een 1/2 uur later dan verwacht, de piloot heeft blijkbaar extra gas gegeven.

We zijn snel door de douane en willen gaan wisselen maar hier is echter geen bank, moeten we dus wisselen bij het hotel want we hebben nu geen lokaal geld. Dat is een zorg voor later en gaan op zoek naar onze chauffeur. We zien niemand met een bordje Shoetring ofzo. Wel ontmoeten we een medereiziger Renier (zat naast ons in het vliegtuig) en dan wordt iemand ontdekt met een een bordje Greenland Tours (lokale reisorganisatie). Op zijn bordje staat een naam die wij niet kennen maar hij moet iemand naar het hotel brengen waar wij ook verblijven dus besluiten we met hem mee te rijden. Voor de zekerheid wordt er gebeld naar de loklae reisbegeleider en alles blijkt in orde te zijn want hij stond op ons te wachten, waarschijnlijk een verkeerde naam doorgegeven. De reisbegeleider is een beetje wazig, verteld eerst dat hij nu naar het hotel komt, dan dat hij ons maandagmorgen ziet maar uiteindelijk komt hij ons morgenvroeg om 10.oo uur ontmoeten zodat we iets meer te horen krijgen over onze reis.

Na een half uur rijden door Addis Abeba in het donker komen we bij het hotel aan en checken we in.
In de lobby komen we de 4e medereiziger van de groep tegen, Marcel. Hij was een paar dagen eerder in Addis Abeba om een vriend te bezoeken, nu missen we nog 1 medereiziger maar misschien zien we die morgen of overmorgen.

In het hotel kunnen we ook geen euro's wisselen voor Birr en omdat we een pilsje willen pakken betaald Marcel het biertje, wordt later natuurlijk terugbetaald.

Na onze kennisnmaking met Marcel in het hotelbar onder het genot van een lokaal pilsje, wat overigens heel goed smaakt, gaan we naar onze kamer en naar ons bedje. Lekker slapen want al met al wat het een lange dag