Miri - Gunung Mulu Nationaal Park - Reisverslag uit Miri, Maleisië van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu Miri - Gunung Mulu Nationaal Park - Reisverslag uit Miri, Maleisië van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu

Miri - Gunung Mulu Nationaal Park

19 April 2013 | Maleisië, Miri

We ontbijten 's morgens in het hotel en spreken diverse mensen van onze groep die ook al wakker zijn.
We nemen vandaag en vlucht van Miri naar Gunung Mulu Nationaal Park en voor we vetrekken nemen we nog een lekkere douche en moeten we de handbagage zo inpakken dat we bij aankomst in Mulu meteen kunnen gaan wandelen en hiervoor hebben we ook de zaklamp nodig.

Om 10.30 uur staan we allemaal kant en klaar beneden in de lobby en vertrekken we naar het vliegveld. Aangezien dit een binnenlandse vlucht is verloopt het inchecken soepel en hebben we nog tijd om koffie te drinken en te gaan lunchen.
Met ons 3-en lopen we naar een lokaal tentje waar ze buiten lokale koffie ook wifi hebben en nemen hier gebruik van. Zo hebben we nog even contact met het thuisfront en bekijken wat er nieuws is op Facebook.

Bij de gate aangekomen blijkt dat er een probleem is en dat we een half uur vertraging is. Geen probleem voor ons, er is hier een rookruimte en we hebben hier ook wifi dus het half uur komen we wel door.

Dit is een klein vliegtuig met aan elke kant 2 stoelen en het is maar een half uur vliegen, de vlucht gaat over het land Brunei. De reden dat we met een binnenlandse vlucht gaan is dat er over tropisch regenwoud vliegen en er kunt er alleen in Guiruing Mulu komen met een 4-wheel drive, dus een vlucht is sneller en gemakkelijker.

Als we landen in Mulu blijkt dat het hier heeft geregend maar gelukkig is het nu droog. Dit is een vliegveldje met 1 landingsbaan dus de bagage ligt snel op de bagageband, tenminste als je van een bagageband kunt spreken. De band is zeggen 1 meter lang! Wel handig want je hebt zo natuurlijk heel snel je bagage.

De hoofdbagage wordt in een busje naar de lodge gebracht en gaan met een ander busje naar de ingang van Gurung Mulu nationaal park.
Bij de ingang krijgen we bandje om de pols (zoals een all-inclusive bandje) zodat het bekend is dat we bezoekers van het nationaal park.

We wandelen 3 km door het tropisch regenwoud over wandelpaden op palen. Dit is hier een vereiste want eronder is meer een mangrove gebied dan vaste grond en als je daar doorheen moet waden dan kom je zeker bloedzuigers tegen. Dat willen we uiteraard niet.
Het is een mooie wandeling dwars door de jungle en het is genieten van de natuur.
De eind van de wandeling is bij grotten en we hebben eerst een rustpauze voordat we de grotten ingaan.

De 1e grot is de Lang Cave en hier heb je de zaklamp nodig om bij te lichten waar je loopt. Het is een mooie grot met stalagtieten en stalagmieten. De mooie stukken in de grot zijn verlicht en de ruimtes in de grot zijn groot en indrukwekkend. Van Oma krijgen we tijdens de wandeling in de grot het een en het ander uitgelegd over de grot.
Hierbinnen is het warm en klam dus een goede omgeving om te zweten.

Vanuit de Lang Cave is het 2 minuten lopen naar de Deer Cave. Deze staat bekend om de miljoenen vleermuizen die hier wonen, zo'n 3 miljoen.
Dat is op plekken goed te zien op de grond en uiteraard ook te ruiken. Op veel plekken is de grond bezaaid met een zwarte brij, dit zijn vleermuisuitwerpselen. De vleermuizen hangen aan het plafond van de grot en aan de muren, helaas zijn ze bijna niet te zien want het is nog regenachtig buiten en daardoor ook donkerder in de grot.
Deze grot is ook inmens en schiiterend.

Buiten de grot nemen we plaats op een soort show arena en wachten af met de camera's in de aanslag. Rond de klok van 17.30 uur komen de vleermuizen naar buiten gevlogen om naar voedsel te zoeken.
Aangezien het regenachtig is komen de vleermuizen niet ineens naar buiten maar komen ze in diverse grote kolonnes achter elkaar naar buiten.
Dat is een schitterend gezicht om te zien want in de open lucht vormen ze een golvend patroon dat lijkt op een slang.Heel mooi om te zien en het levert mooie foto's en film op.

Het is al na 18.00 uur als we terug gaan lopen naar de ingang van het nationale park. Het wordt om 18.30 uur donker en het is nog 3 km teruglopen naar de ingang. Er branden af en toe lampen langs het wandelpad wat een beetje licht oplevert, op sommige stukken moet je het wandelpad zelf bijlichten met je zaklamp. Als we bij de ingang van het park aankomen is het al donker en zo heb je weer een ervaring erbij. In het donker (of bijna donker) wandelen door de jungle.

Het busje wordt gebeld die ons van het nationaal park naar onze lodge brengt, omdat er 1 busje is moet het busje 3x op en neer rijden.
De rit is ook een ervaring, het is een heel gammel ding wat bijna uit elkaar valt van ellende en volgens mij totaal geen enkele schokbrekers meer heeft. Als we een zandpad op moeten draaien, moet de chauffeur het pad bijlichten met een zaklamp want de bus heeft maar 1 werkende koplamp en er zitten veel grote gaten in de weg die we graag willen ontwijken.

We worden afgezet bij een evangelische kerk waar Jorrit op ons staat te wachten om ons verder te begeleiden naar onze lodge. De lodge ligt een stukje achter de kerk en is op moment alleen te bereikendoor de regen van vandaag via een drassig pad en een glibberig bruggetje.

We mogen zelf een kamer uitzoeken in de 1 van de lodge gebouwen en als we de koffers op onze kamer hebben gezet nemen we een frissen douche. Het is eenvoudig van inrichting met een ventilator en alle belangrijke faciliteiten dus vinden we het een prima onderkomen.

Om 20.00 uur staat het dinner klaar, een buffet in de grote restauranthut. Je mag niet met schoenen dus deze staan bij de ingang bij elkaar. Het eten is lekker en we smullen er goed van.

Na het eten nemen we een lekker kopje koffie en dan is het tijd voor een biertje! Ondertussen worden we flink getrakteerd op een flinke tropische regenbui maar we ziten droog op een overdekt terras dus wat maakt het uit. We nemen nog maar een biertje en kletsen met ons allen gezellig een eind weg.

Tegen de tijd dat we naar ons bedje gaan regent het niet. Gelukkig hebben we de hele nacht stroom zodat de ventilator op de kamer blijft draaien. Anders zal het wel heel benauwd gaan worden en nu hebben we wat frissen lucht.

• 08 Mei 2013 - 22:53

Tineke:

Marie-Thérèse wat een zegen dat je steeds in je schriftje schreef, zo gedetailleerd en heerlijk om terug te lezen. Het is nu laat en heb de laatste dagen uitgeprint, ga dit zo in mijn bed lezen en ben dan echt in Borneo. Fijne herinneringen, leuke groep en hartelijk bedankt dat je dit met ons deelt.
    Ik blijf je volgen, groet Tineke.