Dag 18: Bagani Namibie – Kasane Botswana - Reisverslag uit Kasane, Botswana van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu Dag 18: Bagani Namibie – Kasane Botswana - Reisverslag uit Kasane, Botswana van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu

Dag 18: Bagani Namibie – Kasane Botswana

05 April 2016 | Botswana, Kasane

De wekker op de telefoons staat op 04.30 uur Namibische tijd, Botswaanse tijd is dat 05.30 uur. Aangezien we rond de middag weer in Botswana zijn hanteren we Botswaanse tijd.
Om 06.10 uur staan we met al onze bagage bij e truck en het is nog pikkedonker. Als Norman even later eraan komt, kan de bagage in de truck en kunnen wij naar de koffie.
Het plan is dat we om 06.30 uur ontbijten maar helaas is de bediening nog niet helemaal wakker zodat we om 06.45 uur ontbijten.

Tegen 07.30 uur gaan we op weg, met als einddoel Kisani door Chobe Nationaal park. We zijn erg benieuwd wat we onderweg allemaal gaan zien.
Rond de klok van 09.30 uur hebben we een korte stop, even de benen strekken en bezoekje brengen aan de toilet.

Tegen 11.15 uur komen we in een groot dorp , hier stoppen we een half uur om lunch te kopen en de Namibische dollars op te maken. Voordat we verder rijden vertelt Norman dat we vanavond en morgen in een andere accommodatie slapen dan gepland. In het originele hotel zijn rioolproblemen maar de kamers van het vervangend hotel zijn volgens Norman beter. Ook goed, wij vinden het geen enkel probleem.

Om 13.45 uur zijn we door de Namibische – Botswaanse grens. Aan de Botswaanse kant duurt het wat langer want ze werken hier op zijn 11-ste 30-ste. In verband met de eerder heersende mond-en klauwzeer moet je door een ontsmettingsbak en je extra schoenen erin dompelen.
De grenspost ligt bij een rivier en we zien een kudde olifanten bij de oever, in een boom zit een Afrikaanse visarend, bij een andere boom spotten we ook nog bavianen.

Tegen 14.45 uur komen we bij ons nieuw hotel aan. We moeten snel inchecken, de koffers snel naar de kamers brengen en meteen terug naar de truck. Het inchecken gaat niet zo snel als Norman zou willen, iets met het aantal kamers. Daardoor kunnen we niet binnen 10 minuten terug zijn bij de truck maar binnen 20 minuten. Wat we in vogelvlucht hebben kunnen zien, zijn het wel chique kamers.

De reden dat we snel hebben moeten inchecken heeft te maken dat we om 15.00 uur een riviercruise hebben. Om 15.05 uur komen we bij de boot aan, de mensen zitten al op ons te wachten. Gelukkig niet te lang.
Als we naar de lucht kijken dan lijkt het erop dat we net zo’n stortbui krijgen als gisteren maar het blijkt dat we achter de onweersbui varen.
De rivier is de natuurlijke grens tussen Namibië en Botswana en de tocht gaat ook door het Chobe NP. Zoals de regel is bij elk nationaal park, moet je je eerst registreren voordat je het park binnen mag. Dit is hier op een ander bootje waarop het kantoortje gevestigd is.
Hier kan onze bootcruise echt beginnen. We hebben onze eigen koelbox mee met de drankjes dus zullen we ons onderweg wel vermaken.

We spotten een koppel visarenden, olifanten op de berghelling, een buffel op de oever, een groepje olifanten aan de rivieroever. Genoeg te zien en veel te genieten.
In het midden van de rivier ligt een eiland van riet en gras. Plots zien we een paar oren boven het water komen en ja hoor, het zijn nijlpaarden. Een groep van minimaal 8, met regelmaat verschijnt een kop boven water en laat zich horen. We zien ook een nijlpaard half boven water. De lokale gids vertelt dat nijlpaarden onder water paren en het is onze sterk vermoeden dat dit de activiteit is waar de nijlpaard op dit moment mee bezig is.
We willen een nijlpaard zien met zijn bek wagenwijd open, en onze gebeden worden ook verhoord. Geweldig om te zien en op foto vast te leggen.

Aan de oever spotten we 4 olifanten (2 volwassen en 2 jong). 1 baby olifantje is jonger dan 1 jaar want het kan makkelijk onder de moederolifant doorlopen. Gezien het gemak waarop het babyolifantje onder de moeder doorloopt en dat we het hebben zien zogen, schatten we in dat het babyolifantje ongeveer een half jaar is. De kleine doet alles na wat mama olifant doet, dit gaat uiteraard met vallen en opstaan. Mama olifant drinkt uit de rivier, de kleine probeert dit ook. Het weet nog niet goed wat het moet doen met de slurf en steekt het hele koppie onder water, wil het koppie ook verstoppen in het zand. Komisch om te zien, het babyolifantje. We kunnen dit tafereel wel uren en uren afkijken. Mama olifant heeft blijkbaar genoeg van ons, want ze gaat verder de oever op en de rest volgt haar. Dit is voor ons het teken om ook verder te gaan om onze bootcruise.

Als we ons rondje om het eilandje verder afmaken zien we een grote bull olifant op het eiland van gras en riet. Hij heeft daar gegraasd en maakt nu aanstalten om naar het vaste land te gaan. Hiervoor moet hij zwemmen en de slurf wordt gebruikt als een snorkel.. Hij lijkt rechtstreeks op een groepje nijlpaarden te gaan maar gelukkig spot hij ze op tijd. Zijn slurf onderzoekt de omgeving af naar een andere weg naar het vaste land. Dat is ook beter voor zijn veiligheid want nijlpaarden zijn heel erg territoriaal.
Als we terugvaren pikken we ook nog een prachtige zonsondergang mee, wat een prachtige tocht is dit.
Rond 18.30 uur zijn we weer terug aan de oever en gaan we met de truck terug naar het hotel.

We nemen het besluit om 20.00 uur te gaan eten zodat we even de ruimte hebben om op ons gemak te douchen. Aangezien wij al snel klaar zijn gaan we de bar opzoeken. De weg naar de bar wordt nog even aangewezen door Norman dus die vinden we al snel. We zitten met ons 3-en lekker aan een drankje, Peter is ook al klaar voor de avond. We zitten zo gezellig te wachten totdat de hele groep komt. Maar de groep komt maar niet, wel zien we Norman alleen aankomen lopen. Wat blijkt, we eten niet hier maar gaan met de truck naar het originele hotel om te eten. Dat wisten we helaas niet met het gevolg dat de rest even 5 minuten op ons heeft moeten wachten.

Het is met de truck ongeveer 10 minuten rijden naar het originele hotel en dat ziet er heel gezellig en gemoedelijk uit. We vinden het vreemd dat er rioolproblemen zijn want het restaurant zit vol met gasten. Op onze vraag hoe het precies zit met de rioolproblemen kan Norman geen antwoord geven want dat is hem niet vertelt. Ach wat maakt het uit, we hebben chique kamers.
Het eten is in buffetvorm dus voor ieder wat wils. Lekker lokaal eten met een lekker koel drankje erbij. Na het eten rijden we meteen terug naar ons hotel. Iedereen gaat ook meteen naar zijn kamer want moeten morgen letterlijk en figuurlijk voor dag en dauw het bed uit.

• 23 Mei 2016 - 11:30

Peter Janssen:

Super

• 23 Mei 2016 - 14:10

Jolanda:

Heerlijk om te lezen wat we allemaal hebben meegemaakt!