Dag 17: Okovanga Delta Botswana – Bagani Namibie - Reisverslag uit Bagani, Namibië van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu Dag 17: Okovanga Delta Botswana – Bagani Namibie - Reisverslag uit Bagani, Namibië van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu

Dag 17: Okovanga Delta Botswana – Bagani Namibie

04 April 2016 | Namibië, Bagani

Om 06.15 uur loopt onze wekker af. Afgelopen nacht waren we ook even wakker. We hoorden gerommel onder onze hut en even dachten we dat de nijlpaard voorbij kwam. Bij nadere inspectie van Alwies, bleek dit niet het geval. We hebben even liggen genieten van de prachtige maan die fel en vol in de delta scheen.
Buiten waait een lekker briesje nu en is het koel in de tent. We kunnen op ons gemakkie wakker worden, inpakken en genieten van de zonsopgang.

Om 07.00 uur zitten we kant en klaar op het terras bij de oever van de delta met een kop koffie. Jonge jonge wat is dit toch genieten. Hierna rekenen we eerst de totale rekening af en dan is 07.30 uur als het ontbijt klaar staat. Het is lekker makkelijk dat je op de meeste plaatsen kunt betalen met je pinpas, scheelt een hoop contant geld.

Om 08.15 uur vertrekken we met de jeeps naar onze truck. Bij de ingang van de campsite staat een groepje lokalen te wachten op een lift. Ze moeten naar het dorp met spullen en naar school. Ze klimmen bij ons in de jeep en rijden met ons mee, gezellig toch. 3 kwartier later staan we weer bij onze eigen overlandtruck en worden alle bagage overgeheveld naar de truck.

We rijden terug naar de grens Botswana – Namibië om allemaal vlotjes door de douane te gaan. Bij Namibië moeten we voor de 3e keer de migratiepapieren invullen en terwijl we wachten vullen wee het 4e formulier alvast in voor morgen.

Aan de Namibische kant zitten we in een nationaal park, Bwabwata NP. Hier krijgen we onze verrassing. We gaan van de hoofdweg af en rijden het park verder in. Meteen heeft iedereen zijn camera in de aanslag. Hier staan hele mooie Boabab bomen, die we gewoon voorbij rijden. We stoppen op een stukje grond, precies tussen 2 waterplaatsen in. Hier staat een prachtige eeuwenoude Boabab boom.
De truck rijdt achteruit en bijna een waterplaats in, gelukkig stop hij op tijd. Normanstapt uit en we willen hem meteen volgen. Normaal blijven we netjes zitten wachten totdat hij de truck achter binnenkomt en begint met Hello.... We willen eruit om de Baobab boom op de foto te zetten maar worden nog even tegen gehouden door Norman. Hij moet zich eerst verzekeren dat de kust veilig is, dat er geen wild zit in de struiken of voorin in het water. We zitten natuurlijk ook in een nationaal park en daar is het niet toegestaan om de voertuigen te verlaten. Als Norman de kust veilig acht, mogen we uit de truck maar moeten in de buurt blijven, het wild kan heel erg snel aanvallen. Dus in de buurt blijven.
Vlakbij de truck vinden we ook een pootafdruk van een katachtige maar van welk dier, weet Norman ook niet. Als we uit de truck zijn houdt Norman ons nauwlettend in de gaten, dat we niet te ver afdwalen en waar het wild zit. Je zal maar oog in oog staan met een Hippo, of zoiets.
Ik hoor wel een Hippo maar zien, ho maar.
We maken allemaal een mooie foto van de Baobab boom en lopen wat rond, in de nabije omgeving van de truck. Wel een aparte ervaring, het besef dat je midden in het wild staat. Je kunt hier zo maar een prooi zijn van een of ander roofdier. De mens staat hier echt niet bovenaan de voedselteken. Even later horen we weer een hippo, deze keer lijkt het erop dat hij heel, heel erg dichtbij is. We zijn allemaal heel erg alert. Er wordt nog wel geprobeerd om het dier te spotten maar de nijlpaard laat zich niet zien. Wie weet hoe dichtbij het nijlpaard van ons verwijderd was, of juist niet?
We stappen weer in de truck en gaan verder.
We passeren vele waterplaatsen en spotten van alles, impala’s, 2 vechtende impala mannetjes, zebra’s, bavianen met jonkies in een boom, kudu’s, gnoes, 2 buffels en wat is dat in het water?
Zien we dat goed? Jahoor, 3 nijlpaarden in de verte, ze gaan achter elkaar een lagune in. Alleen de oortjes en een klein stukje van de kop steekt boven het water uit. He he, we hebben ze eindelijk gespot. Die kunnen we nu ook afstrepen van de lijst.

We rijden terug naar de hoofdweg en rijden in 1 stuk door naar ons hotel Rainbow Lodge. In Bagani. We hebben dezelfde kamer als 3 dagen geleden, dus dat is makkelijk. We weten de weg naar de kamer en de sleutel zit erop.
Ik ga mijn reisverslag op papier bijwerken, andere gaan even mee om te tanken en weer andere relaxen bij de hut.

Om 16.00 uur verzamelen we ons allemaal bij de bar voor een cruise over de Okovanga rivier. Dit is op een grote platte boot met losse stoelen en er wordt een koelbox meegenomen met drankjes. 1 drankje zit in de prijs van de cruise inbegrepen maar je kunt natuurlijk meer drankjes nemen als je dat wilt.

We varen eerst naar de watervallen verderop in de rivier. Een gezellig ritje over de rivier waarbij we diverse lodges passeren. Er zijn een paar hele mooie en luxe lodges bij, mooi hoor. De watervallen zijn eigenlijk meer een flinke waterloop over rotsen maar niettemin, heel erg mooi. Op een klein eilandje stappen we uit om een beter zicht te hebben op de watervallen.
Achter ons stapelen donkere wolken zich op en zien we in de verte weerlichten. Er is dus een onweersbui op komst en jahoor 5 minuten later barst een onweersbui los, waar we midden in zitten. Snel zorgen we ervoor dat de spullen zoals rugzakken en camera’s droog staan want het komt er met bakken uit de hemel. Het gaat zo hard te keer dat we besluiten om terug te varen naar de lodge. Tijdens het terugvaren spotten we nijlpaarden. Niet 1 maar een groep van ongeveer 8. Ze steken de kop boven heet water, een geweldig gezicht. Snel worden er foto’s gemaakt en dan terug naar de lodge.
We zijn allemaal behoorlijk nat maar we wachten de regenbui af bij het terras. Gelukkig is de temperatuur hoog genoeg dat het reuze meevalt met de kou. Als de regen bijna gestopt is, varen we weer uit.
We weten nu waar de nijlpaarden zitten, dus moet het niet zo moeilijk zijn om ze terug te vinden. Dat blijkt inderdaad het geval te zijn, we vinden de nijlpaarden al heel snel. We kunnen allemaal schitterende opnames maken, wat een geweldige ervaring. Ze lijken ons aan te kijken en wij naar hen, aapjes kijken aan beide kanten. Een nijlpaard komt een stuk uit het water en dan zien we pas hoe groot het beest is. De nijlpaarden proberen zich te verschuilen achter het riet, we besluiten om om te varen maar de nijlpaarden zijn nieet gek. Ondertussen zijn ze weer naar de andere kant van het riet gegaan. Maakt niet uit, het is en blijft een geweldige ervaring.

Na deze belevenis gaan we terug naar de lodge en meteen naar onze hut. De natte kleren ut en lekker onder de douche. Tenminste, als er weer stroom is. Gelukkig is dat al 5 minuten later. Hierna gaan we naar de bar want om 19.30 uur staat het diner klaar. Na het eten nog even natafelen en napraten over de nijlpaarden. De rekening ook nog even betalen en dan gaan we naar onze hut. We zetten de wekker en we moeten rekening houden met 1 uur tijdverschil. In Botswana was het 1 uur eerder dan in Namibië. We zijn te kort in Namibië om onze telefoon te synchroniseren en daarom staan onze telefoons nog op Botswaanse tijd.
Als we er zeker van zijn dat de wekker echt op de goede wektijd staat, is het tijd om te slapen.

• 23 Mei 2016 - 11:24

Peter Janssen:

Marie-Therese bedankt, mooi geschreven .
    Geniet er nog altijd van