Naar San Augustin dag 5 - Reisverslag uit San Augustin, Colombia van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu Naar San Augustin dag 5 - Reisverslag uit San Augustin, Colombia van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu

Naar San Augustin dag 5

16 Januari 2014 | Colombia, San Augustin

Om 06.00 uur loopt de wekker af en we maken ons op voor het ontbijt en vertrek. We nemen al onze bagage mee en voor het ontbijt hebben we nog tijd voor een kopje koffie in ons hotel.
Onze vriendin, de eigenaresse is hier al druk mee bezig. Met een brede glimlach is ze in haar keukentje bezig om ons te voorzien van koffie en thee.
In dit hotel is geen mogelijkheid om te ontbijten, dus dat doen we ergens anders.

Om 07.00 uur lopen we met ons allen naar het restaurant 2 deuren verder voor ons ontbijt, goed gevulde kippensoep en ei met brood. Het is een uitgebreid ontbijt waar je een paar uur mee vooruit kunt. Alle maaltijden in Colombia zijn groot, volgens mij komen we allemaal in deze vakantie een paar kilo aan. Maar dat is voor latere zorg.

Om 08.00 uur vertrekken we maar voor we vertrekken heeft de eigenaresse van het hotel nog een middel voor de jeuk. We staan allemaal onder de muggenbulten en het jeukt als een gek. Het vlees van de plant, familie van de Aloe Vera, erop smeren. Mijn armen en benen worden helemaal door, haar ingesmeerd. Het trekt helemaal in de huid en werkt verzachtend. Het trekt in de huid en werkt verzachtend ik hoop het wel van ik krab me lens.
Het afscheid van deze plek is zeer hartelijk, met omarmingen en knuffels en dan gaan we op weg.

Tijdens de rit lezen we, luisteren we naar muziek en genieten we van het uitzicht. We hebben een koffiestop bij een mooi uitzichtpunt op de rivier Magdalena. Ik krijg ook nog tips van Gert over het handmatig instellen van mijn fototoestel. Ja, hij is thuis op meerdere fronten want hij is ook een beroepsfotograaf. Dat kan natuurlijk makkelijk zijn. Na een pauze van 20 minuten rijden we verder.

Bij een tankstation houden we een 2e pauze, Hernando (onze chauffeur) moet tanken en we maken hiervan meteen gebruik om een plaspauze in te lassen.

De rit gaat verder door de bergen en we zien in het dal de rivier Magdalena lopen, het is een mooie rit waar we allemaal van genieten.

Er wordt een fotostop gemaakt in een klein dorpje, hier staat een standbeeld van Gaitlan. Dit was een indianenvrouw die zich benoemde tot opperhoofd nadat de spanjaarden alle mannelijke leden van de stam hadden vermoord. Zij ging in haar eentje met een machette de commandant achterna en onthoofde hem. Zij wordt nog steeds hier in de omgeving beschouwd als een grote heldin.

Om 13.15 uur komen we bij onze lunchplek aan, een restaurant bij een tankstation waar het eten zeer goed is en nog overvloediger dan waar dan ook. We nemen het favoriet van Gert, een stuk vlees van +/- 500 gram heerlijk gemarineerd en lekker gebakken op een grill. Gert had ons lekker gemaakt over dit gerecht en had niets teveel gezegd. Het is echt een ontzettend lekker stukkie vlees, een flinke lunch en we hoeven voorlopig geen eten meer.

Na de lunch is het nog een half uur rijden naar ons hotel in San Augustin, Yuma. Het ligt aan de rand van het dorp en is een hacienda. Het is gebouwd in een koloniale stijl en de meeste "kamers" (het zijn meer huisjes dan kamers) kijken uit over een dal. Heel mooi. Deze kamers hebben ook nog een zoldervide waar ook nog bedden staan, meer dan genoeg ruimte, Hier kunnen we het wel 3 nachten volhouden.

Eerst een lekkere douche nemen, de camera's op de opladers leggen en dan naar het terras van het hotel. Al snel komt de rest van de groep erbij zitten en kletsen we gezellig een eind weg. In de open keuken ligt een papier, je zet hier je kamernummer op, neemt je drankje uit de koelkast en noteert dit op het papier. Bij het uitchecken betaal je de rekening, contant of per visa. Lekker makkelijk.

Gert had onderweg cactuswijn, gedroogd cactus en speciale kaas bemachtigd en het is nu een mooie gelegenheid om deze te proeven. Gezellig, zo bij elkaar, gemoedelijk en broederlijk.
Er staat hier ook een pooltafel, Alwies en Matt spelen een potje, het is niet duidelijk of ze beide weten hoe dit spel gespeeld moet worden maar ze zijn beide van de straat af en stil.

Veel honger hebben we niet na de enorme lunch vanmiddag maar lusten wel wat. Daarom wordt er voor ons soep gemaakt die op eten in het restaurant. De mensen hier verwachten dat het koud gaat worden want in het restaurant \ ontspanningsruimte wordt de houtkachel aangemaakt.

Op de hacienda branden ze zelf de koffiebonen en malen deze. Dit proces willen we natuurlijk wel even bekijken. Zoiets is altijd interessant.

Na het eten is iedereen al naar zijn kamer en wij nemen nog een afzakkertje aan de keukentafel voor we ons bedje opzoeken.