Naar huis helaas dag 22 en 23 - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu Naar huis helaas dag 22 en 23 - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu

Naar huis helaas dag 22 en 23

02 Februari 2014 | Colombia, Cartagena

We wijken niet af van traditie en dus zitten we om 07.15 uur aan het ontbijt.
Na het ontbijt maken we nog een wandeling door Cartagena want de meeste spullen zijn ingepakt voor vertrek.

Het is nog rustig op straat en dat heeft ook zijn voordelen. Je kunt nu nog op je gemak foto's maken. Het is echter zodanig warm dat we alweer zweten als een gek.

Om 09.30 uur lopen we terug naar het hotel om de rest van de bagage in te pakken en om ons op te frissen.

Om 10.30 uur vertrekken we met het busje naar de luchthaven. Het is maar 15 minuten rijden naar de luchthaven. We kijken met verbazing, is hier de luchthaven? We zitten nog midden in de stad. Ja hoor hier ligt de luchthaven echt midden in de stad.

We gaan achter Gert aan, hij vliegt namelijk mee terug naar Nederland en staan in de rij om in te checken. Als Gert als 1e wil inchecken blijkt dat we bij de verkeerde vliegmaatschappij staan. We staat bij Avianca terwijl we bij Copa Airlines moeten zijn. Ja, we zijn echt makke schapen die Gert achterna lopen.

Bij de goede incheckbalie aangekomen, verzamelt Gert eerst alle paspoorten, hij gaat stempels halen zodat we geen vertrekbelasting hoeven betalen. We laten mensen in de rij voorgaan want Gert is nog niet terug met de paspoorten.
Eindelijk kunnen we inchecken en we krijgen 2 instapkaarten, 1 voor de vlucht naar Panama City en 1 voor de vlucht van Panama City naar Amsterdam. De bagage wordt ook meteen doorgelabeld. Gelukkig dat we alle instapkaarten hebben, nu hoeven Alwies en ik niet 1 nacht achter te blijven in Panama zoals op de heenweg, hahaha,

We hebben nog even de tijd om een kopje koffie te drinken, sigaretten te kopen, een sigaret te roken en alle pesos op te maken en dan moeten we door de douane.
Alles wordt hier goed gecontroleerd, eerst de handbagage door de scan en dan wordt het ook nog handmatig in de tassen gekeken, tuurlijk mogen ze dat. We hebben niets te verbergen.
Achter de douane verzamel ik de e-mail adressen zodat we met elkaar in contact kunnen blijven, op zijn minst foto's kunnen doorsturen en zo.

Als we bij de gate wachten totdat we aan boord mogen, horen we de naam van Cees omroepen, hij moet zich melden bij de balie. Gert loopt met Cees mee want hij ziet zijn bagage bij de balie te staan. Er staan hoofdbagage van diverse reizigers en van Gert, Cees en Matt staan er ook bij. Waarschijnlijk hebben ze iets gezien wat nog even extra willen checken. Na deze extra controle mag alle bagage ingeladen worden en mogen we allemaal aan boord.

We vliegen om 13.30 uur naar Panama City, een vlucht van 1 uur. In deze vlucht krijgen we wat te eten en kijken we een filmpje, Ja we zijn in Panama City voordat we het weten.

In Panama City hebben we "even" voordat we met KLM doorvliegen naar Amsterdam. Ik zeg "even" want we moeten ons hier 4,5 uur vermaken.
Heel erg veel kun je niet doen want dit gedeelte van de luchthaven bestaat ui 2 grote gangen en een bovenverdieping. Wat kunnen we vinden? In 1 gang zijn de gates en de wachtruimtes, in de andere gang zijn winkeltjes en op de bovenverdieping wat wat restaurants. Dat is het, 15 minuten lopen en je hebt letterlijk en figuurlijk alles gezien.
Voor degene die hier ooit een transfer hebben en roken, jullie hebben pech want een rookruimte kennen ze hier niet.

We lopen een paar keer op en neer en nemen wat te drinken, Voor de rest van de tijd vermaken we ons in de wachtruimte bij de gate met lezen, kletsen met elkaar. Ach voordat je het weet zijn deze uren voorbij, geen enkel probleem.

Omdat we nu met een andere vliegtuigmaatschappij vliegen, moeten we ons melden bij de gate met paspoort en instapkaart. Op deze manier controleren ze en checken ze de passagierslijst.
Dit hadden ze ook op de heenweg moeten doen, dan was onze overboeking in Quito niet nodig geweest, maar dat is achteraf.

We mogen weer zitten maar wel op een andere plek want ze gaan ook een extra controle opzetten. Daar moeten we straks ook nog doorheen en wordt de handbagage weer een keer gecontroleerd.

Reina en nog een 5-tal van onze groep moeten zich nog melden bij de gate om de paspoorten te checken. Ik zeg tegen Gert dat zijn werk is overgenomen door Reina. Wat doet ons stoommachientje, ze zegt tegen de medewerker dat ze in een groep reist en in 1 x keer wordt de rest van de groep gecontroleerd. Ze nam het touw in handen en sleurde de rest gewoon mee. Wel komisch om dit vanaf een afstandje af te kijken.

Er komt een vlucht aan vanuit Nederland en de wachtruimte wordt gevuld met mensen die op doorreis zijn naar Colombia. De wachtruimte moest hiervoor helemaal leeg zijn zodat de medewerkers in de gaten kunnen houden wie aankomt.
Op een gegeven moment staat Gert te roepen en te zwaaien, het blijkt dat de man van de zus van zijn ex-vrouw uit het vliegtuig stapt. Hij is Nederlander en dus ook getrouwd met een Colombiaanse. Hij woont in Colombia en is op terugreis. Zo is de wereld maar klein, en uiteraard wel heel toevallig dat zij elkaar hier treffen, leuk toch?

Als het vliegtuig helemaal leeg is kunnen wij door de handbagage. Alles van de handbagage gaat door de scan en wordt eventueel ook nog handmatig gecontroleerd. Het is eigenlijk een lik mijn vestje want de ene mag het water wel meenemen en de andere niet. Dit is weer een goed voorbeeld dat ze de regels niet eenduidig volgen. Ach ja we doen het maar mee.

Als we allemaal door de controle zijn nemen we hier weer plaats. Het duurt nog zeker een uur voordat we kunnen boorden. Dan kunnen we eindelijk boorden en we zitten verspreid door het vliegtuig. Niet dat dat een probleem is, kunnen we eventueel de benen strekken en de andere opzoeken om even te kletsen. Vermoedelijk zal dat niet gebeuren want het is de nachtvlucht naar Amsterdam en dus zullen we allemaal wel veel slapen.

Dat is ook precies wat we doen, veel slapen, wat eten en drinken, filmpje kijken, wat lezen. Veel meer kun je ook niet doen in een vliegtuig met een vlucht van 10 uur. Het grootste gedeelte van de vlucht heb ik lekker geslapen, je slaapt maar je lichaam rust niet optimaal maar alle beetjes helpen.

We landen om 10.30 uur op Schiphol, weer in het koude kikkerlandje. Voordat we door de douane gaan neem ik even een kleine rookpauze, ja het is alweer meer dan 15 uur geleden dat ik een sigaretje op heb en het smaakt goed.

• 04 Maart 2014 - 19:58

Anja:

Nou, dat was weer een leuke vakantie en jullie zullen vast wel weer een heleboel mooie plaatjes mee teruggenomen hebben als herinnering. Brengt mij ook op een idee voor een volgende bestemming :)

groetjes,
    Anja

• 06 Maart 2014 - 15:24

Perry:

Wat een reis.
    Ik heb echt genoten van jullie reisverslag.
    Verheugt me al op de foto's die er hopelijk nog aankomen van jullie mooie belevenissen in Colombia.
    Colombia staat nu ook bij mij op de lijst van nog te bezoeken landen.
    Groetjes Perry

• 04 Juni 2014 - 21:39

Hans Veneman:

Hoi Marie,
    Eindelijk is het mij gelukt je te vinden.
    Ik heb begrepen dat je niet meer bij JZ werkt.
    Als ik een mailtje naar je toe stuurde kreeg ik het terug.
    Ik wil gewoon graag weten hoe het met je gaat.
    Hopelijk krijg ik nu wel antwoord.