Cartagena dag 20 - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu Cartagena dag 20 - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu

Cartagena dag 20

31 Januari 2014 | Colombia, Cartagena

Vanaf 07.00 uur kun je ontbijten en we zijn dus dan ook van de partij. We hebben heerlijk geslapen en een ontbijtje lusten we wel.
Ontbijt is in buffetvorm en er staat van alles en nog wat. Wat we niet weten, is dat ze in de keuken nog heel druk bezig zijn om voor ons ontbijt te maken.
Dat is een echt Colombiaans ontbijt, rijst, bonen, ei en fruitsalade en uiteraard zoals gewoonlijk een grote portie. Ze hebben echt veel moeite voor gedaan en dus besluiten we maar om dit zo veel mogelijk op te eten. 1 ding is zeker, het is lekker.

Na het ontbijt gaan we nog even terug naar de kamer om de spullen voor vandaag te pakken. Veel hoeven we vandaag niet mee te nemen, er is een stadswandeling gepland tot ongeveer 12.30 uur.

Onder begeleiding van een lokale gids wandelen we door de oude binnenstad van Cartagena. De lokale gids spreekt Engels en Gert loopt gezellig met ons mee. Hij hoeft niet te tolken dus er is niet veel voor hem te doen. Hij kan dan meteen de groep in de gaten houden, misschien dat het nodig. is.

Ons hotel, 3 Banderas (3 vlaggen) was voorheen het Nederlands Consulaat wordt bij vertrek nog door Gert opgemerkt, interessant om te weten.
De oude binnenstad van Cartagena bestaat uit nauwe straatjes, koloniale huizen in bonte maar gezellige kleuren. De huizen hebben ook allemaal oude, leuke versierde balkonnetjes met bloembakken die de huizen helemaal af maken.
De lokale gids weet van de huizen in de binnenstad heel erg veel te vertellen, zo veel dat we het niet allemaal kunnen onthouden en ook teveel om op te noemen, elk pand heeft een eigen verhaal.

We krijgen het vermoeden dat we te langzaam lopen, of te veel fotograferen of iets dergelijks want op een gegeven moment verteld hij dat hij een gidsvlag zal gebruiken zodat we hem beter kunnen volgen. Hij wil ons ook aansporen om hem sneller te volgen.
Dat kan hij wel doen en hij mag het proberen maar we zijn Nederlanders. Wij willen graag te tijd nemen om foto's te maken en de stad in ons op te nemen. We laten ons dus echt niet opjagen.

Tijdens de wandeling komen we langs en pad wat te koop staat,de eigenaar komt toevallig eraan en we mogen van hem een kijkje binnen nemen om een indruk te krijgen van de inrichting. Ook leuk.

De ingang van elk huis bestaat uit 2 grote houten deuren met 1 kleinere deur erin. De grote deuren waren bestemd om de koetsen binnen te laten en de kleine deur is voor de mensen.
Op elke deur zit ook een koperen klopper die vroeger dienst deed als bel (tegenwoordig hebben ze ook een "gewone" deurbel).
Op de toegangsdeuren zitten ook houten knoppen, als versiering. Dit heeft ook een betekenis. Hoe meer noppen op de deur, des te rijker was de eigenaar.

De wandeling gaat ook over de fortmuren en hier hebben we uitzicht over de skyline van het nieuwe gedeelte van de stad. Op de fortmuren staan ook nog de originele kanonnen die dienst deden als bescherming van de stad en de inwoners.

Hier komen de straatventers naar je toe, ze weten je te vinden. Het zijn aanhouders maar wij ook. Het is heerlijk onderhandelen over de prijs, niet toegeven, zeker niet twijfelen dat je over de prijs nadenkt. De straatventers lopen gewoon met je mee en ondertussen onderhandel je over de prijs, allemaal op een leuke manier. We krijgen wat we willen, voor de prijs die we willen. 2 muziek cd's van mp4-s voor 5000 pesos (is € 1,00 per stuk) en ook nog goede muziek. Een stuk verder kopen ook nog een t-shirt.

We passeren een historisch museum en degene die interesse heeft, gaat naar binnen. Wij gaan met 2-en en Gert lekker op een bank zitten op het plein om lekker naar de mensen te kijken.

Na het museum bezoek, waar de meningen over verdeeld zijn, gaan we verder met de wandeling door Cartagena. Tegen 11.00 uur is iedereen ongeveer uitgedroogd en wordt het de hoogste tijd voor een bakkie leut.
We lopen naar een koffiebar op het plein bij de koffietoren.

De stadswandeling is om 08.00 uur begonnen en we zijn nu ongeveer gaar van het lopen. Gert bespreekt dit met de lokale gids en doet het voorstel om de stadswandeling niet te lang meer te laten duren, nog een stukje door het stadsgedeelte waar veel backpackers komen zodat we daar ook een indruk van krijgen. Zo gezegd, zo gedaan.
Dit is een ander wijk, het backpacker gevoel kun je hier proeven, kleine baretjes, winkeltje, kleinere goedkope hotelletjes. Ook en relaxte sfeer.
Je ziet hier ook graffiti die enorme grote muur bestrijkt en mooi om te zien. Je moet echt aan de overkant van de straat staan om de beschildering in zijn geheel te kunnen zien.
Via deze wijk wandelen we rustig terug naar het koloniale gedeelte van de stad en voor we het weten zijn we weer binnen de fortmuren.
Dat is maar goed ook want heeft het nu wel een beetje gehad. Het loopt ook al tegen 01.00 uur.
Vlakbij het hotel nemen we afscheid van de lokale gids en gaat ieder zijn eigen weg voor de rest van de dag.

Ik loop eerst naar ons hotel want ik heb mijn slippers kapot gelopen en gelukkig heb ik nog een paar andere schoenen bij. Dat probleem is dus snel opgelost en kan ik weer makkelijker lopen.

Met ons 4-en lopen we naar een leuke, verborgen lunchplek. Je moet door een poort heen, door een steeg en dan komen we op een grote binnenplaats. Gert had aan ons deze plek aangewezen, dat is maar goed ook want anders had je tegen lunchplek nooit gevonden.
Op deze plek zijn het alleen maar lokale die komen lunchen en wij natuurlijk.
Het blijkt dat het grootste gedeelte van de groep hier is om te lunchen.
Na de lunch weten we het weer zeker, vanavond hoeven we niets of maar heel weinig te eten.

Met ons 4-en struinen we verder door de straatjes van Cartagena en komen in straatjes die we vandaag nog niet gehad hebben. Alsof we nog niet genoeg gelopen hebben. Ach ja wie weet wat we nog zien en wat we nog tegen gaan komen, we laten het gewoon over ons heen komen.

We weten het wel te vinden, een zeer lokaal tentje met gezellige salsa muziek. Naar binnen, zitten en wat drinken is ons doel. Ik loop dansend op de salsa muziek naar binnen, wat blijkbaar goed in de smaakt valt bij de aanwezige mensen. Ze lachen me toe en klappen, gezellig!!
Dit is prettig, even zitten en wat drinken. Ja struinen door de stad is vermoeiend en maakt dorstig.

Na deze verkoeling hebben we weer even puf om verder te struinen door de stad. Dat doen we tot 17.00 uur en Cees is ondertussen ook nog geslaagd voor een t-shirt.
We vinden het nu wel welletjes, we hebben zowat de hele stad en elke straat van de oude binnenstad van Cartagena gehad. We lopen nog even langs de supermarkt om boodschappen te doen, salsa de humo (saus die een rooksmaak geven aan het vlees). Ons einddoel van vandaag is het salsatentje vlakbij het hotel.

Hier rusten we uit van onze wandeling , terwijl we genieten van de mensen en de muziek. En wie zien we door de straten aankomen? Gert natuurlijk, nadat hij inkopen heeft gedaan bij de supermarkt. Uiteraard komt hij ons even gezelschap houden, dit is een tentje waar hij veel komt (als hij in Cartagena is).

Dan wordt het tijd om even terug te gaan naar het hotel om ons op te frissen en te kijken wat we morgen mee moeten nemen. Na zo'n lange struindag in de zon, is een douche heerlijk verfrissend.

Om 19.30 uur hebben we weer met Cees en Marianne afgesproken. Op het plein vlakbij het hotel zit een pizzatent, een keer geen koloniaal restaurant maar meer modern. Niettemin een gezellige tent waar we een kleine pizza eten.

Na het eten gaan we een kijkje nemen op het plein bij de klokkentoren.
Dit weekeinde staat het Hay festival centraal in de stad. Dit is een muzikale omlijsting van diverse schrijvers van de hele wereld. We kunnen het alleen maar van een afstand een kijkje nemen want je hebt wel kaarten nodig. Maar het is in de open lucht, dus we krijgen wel een indruk.
Wie komen we daar op het plein tegen, Gert natuurlijk. Ook hij is benieuwd naar het festival. Blijkbaar zijn we te vroeg want het is nog niet begonnen.

Op dit plein zit ook een grote salsa bar met een groot terras erbij. 1 groot nadeel, de muziek staat zo hard dat je gewoon weg naar buiten wordt geblazen. Op het terras zitten gaat het ook niet worden want elke stoel is al bezet.
Niet getreurd, Gert weet nog en leuke salsa tent (ook erg in trek bij de lokale bevolking), deze is te vinden in de backpackers wijk, op de hoek.

Okidoki, onze beslissing is gemaakt, deze tent gaan we onveilig maken. Hier kun je heerlijk buiten zitten, in een koel windje.En terwijl de salsa muziek op de achtergrond klinkt, bekijken we de mensen die voorbij komen of in de salsa bar lekker swingen. Hoe kan een mens toch genieten van deze simpele dingen, heerlijk!
Tegen 22.30 uur vinden we het prima voor vandaag en wandelen we op ons dode gemakkie terug naar het hotel.

Bij aankomst eerst nog de spullen klaarleggen voor morgen, de camera's op de opladers, de ventilator aanzetten en dan duiken we ons bedje in