Dag 14: NP Etosha – Bagani Namibie - Reisverslag uit Bagani, Namibië van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu Dag 14: NP Etosha – Bagani Namibie - Reisverslag uit Bagani, Namibië van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu

Dag 14: NP Etosha – Bagani Namibie

01 April 2016 | Namibië, Bagani

Het is 06.00 uur als we met onze bagage bij het restaurant staan voor het ontbijt. Lekker ontbijten en een kop koffie. Om 07.15 uur, in plaats van 07.00 uur gaan we met de truck naar de receptie. Norman levert de kamersleutels in en ondertussen gooit Martin de truck vol met benzine.
Om 07.45 uur rijden we Etosha nationaal park uit maar niet voordat we nog een kijkje nemen bij een waterplaats. Een ooievaar, impala’s, watervogels zijn de enige aanwezigen hier. Of toch niet? Nee, we hebben weer geluk. Een jonge hyena loopt weg van het nest en weer terug. Hij steekt zijn koppie boven de rand zodat we een glimp kunnen opvangen. Zo, die hebben we ook weer. Norman is ook helemaal in zijn nopjes want hyena’s zijn zijn favoriete dieren.
Voldaan rijden we het park uit naar het noorden. Een rit van 680 kilometer hebben we voor de boeg. Dat wordt veel slapen en zo in de truck.

In het stadje Grootfontein maken we een plaspauze en strekken we onze benen. Het is een druk en levendig stadje, er is ook een markt gaande. Martin heeft wat zaken te regelen bij de bank en dus kunnen wij even rondkijken.
50 meter verder hebben we een controlepost. Hier wordt elke truck en vrachtwagen gewogen. We zitten onder het maximaal gewicht dus geen probleem. Een standaardcontrole.

Verder gaat de rit naar het noorden en hoe verder we naar het noorden rijden, hoe groener de omgeving wordt. Loofbomen, palmbomen en diverse maisvelden is nu het uitzicht, Het is een fijn reisklimaat want het is bewolkt.

Om 13.45 uur stoppen we in Rundu. Hier kopen we lunch bij een supermarkt en we willen een extra geheugenkaartje kopen voor de filmcamera. Helaas voor ons wordt onze pinpas niet geaccepteerd bij de pinautomaat. Gelukkig heeft Norman een oplossing, hij schiet het geld voor. We betalen hem later terug, als we kunnen pinnen,
Rundu is een stadje dat ligt aan de grens van Angola. Kun je nagaan hoe ver we naar het noorden zijn gereden. Als je het goed bekijkt dan hebben we Namibië helemaal doorkruist. Is dat wat.

Om 14.45 uur rijden we verder, nog 220 kilometer te gaan. De rit gaat nu naar het oosten, eigenlijk parallel langs de Angolese grens en de Okavango rivier. Onderweg zien we dorpjes met lemen hutjes.

Om 17.00 uur komen aan bij ons hotel, Rainbow lodge in Bagani. Het zijn leuke hutjes op een helling bij de rivier Okavango. Iedereen heeft een eigen hutje met een veranda ervoor. We mogen zelf een hutje uitkiezen tussen de 1 en 10. Al snel heeft iedereen een hutje uitgekozen en zijn spullen neergezet.
Aangezien we dorstig zijn na deze lange rit lopen we naar de bar. Dit is beneden aan de oever van de rivier en ooojee, wat een uitzicht heb je over de rivier. Je kijkt heerlijk over de Okovango rivier heen, er zitten hier ook nijlpaarden en krokodillen. Dat wordt tenminste wel boven de bar aangegeven.
Er hangt een gebroken waterleiding en een bord erbij dat 2 nijlpaarden in een territoriaal gevecht per ongeluk de waterleiding gebroken hebben. Kan gebeuren natuurlijk.
Op dit moment zijn er geen nijlpaarden, de waterstand is te hoog. Nijpaarden kunnen wel 5 tot 6 minuten onder water blijven maar willen het liefst wel grond onder de voeten hebben.
We genieten met een koud biertje van het uitzicht en de ondergaande zon.
Ondertussen krijgen we van Norman informatie over deze omgeving en wat we kunnen verwachten in de aankomende dagen. Dan is het tijd om terug te gaan naar ons hutje om het zweet van de dag lekker af te spoelen.

Om 19.30 uur zijn we weer in de bar aan de oever, die ook dienst doet als eetzaal. Hier moeten we ons wel even behandelen met muggenspul (DEET), jaja, je zit aan het water in een tropische omgeving. Muggen vinden dit ook een prachtige omgeving.
Alles wat we hier nuttigen kunnen we op kamernummer zetten en dat betalen we pas over 3 dagen. Nu slapen we hier 1 nacht en dan komen we nog 1 nacht terug (na de Okovanga Delta), dan hebben we ook hetzelfde hutje (nummer 7). Dus dat is lekker makkelijk.
Na het eten blijven we uiteraard weer lekker natafelen, gewoon genieten en ook internetten. Hier is WIFI, dus wat wil je nog meer?

Op het eind van de avond lopen we de helling op bij de oever, naar ons hutje. Het wordt tijd om de klamboes naar beneden te doen, de ventilator aan te doen en naar bed te gaan. Gewoon rustig liggen, je vooral niet druk maken. Op deze manier heb je ook het minste last van de warmte.

• 04 Mei 2016 - 07:17

Peter Janssen:

Altijd weer leuk om te lezen. Bedankt :)

• 05 Mei 2016 - 11:09

Jolanda Claus :

Ben weer helemaal terug iedere keer!