Dag 14 09-05-2015 Sumbawa Besar - Reisverslag uit Komodo, Indonesië van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu Dag 14 09-05-2015 Sumbawa Besar - Reisverslag uit Komodo, Indonesië van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu

Dag 14 09-05-2015 Sumbawa Besar

09 Mei 2015 | Indonesië, Komodo

We hebben lekker uit kunnen slapen, het ontbijt hebben we besteld voor 08.30 uur. Voor de zekerheid hadden we de wekker gezet om 07.30 uur maar wij zijn ruim voor de wekker al wakker. Het is heerlijk buiten, lekker wakker worden op de veranda en genieten van de omgeving, de zee, de vogels in de bomen.
Na een frisse douche gaan we naar het ontbijt. Na het ontbijt gaan we met 14 van de groep naar de stad Sumbawese Besar. Paulien, Annemiek en Michael blijven bij het hotel.

We gaan eerst kijken bij een winkeltje met allerlei antiquiteiten zoals jeeps, diverse houten snijwerken, stenen, prenten, beelden en nog meer vreemde verzamelingen. Hierna maken we een wandeling over de markt maar eerst leveren we de schoenen van Michael af bij een schoenmaker zodat zijn losse zolen een keer goed gelijmd kunnen worden.
Op de markt wil Silvester dat de groep goed bij elkaar blijft. Een logische vraag want het is hier een grote wirwar wang paadjes, steegjes en kraampjes op een overdekte markt en een stuk markt in de open lucht. Je kunt het ook niet zo gek verzinnen of het is te vinden op de markt, kleding, potten, pannen, kruiden, vlees, ingewanden. Ook gaan we met ons allen op zoek naar een riem voor Silvester. Zijn broek zakt af en dat moeten we niet hebben.
Het is leuk om over een lokale markt te lopen, op deze manier maakt je makkelijk contact met de lokale bevolking. Het is hier wel heel erg benauwd en heet. Dat is ook de reden dat we na 1,5 uur het wel gezien hebben, we willen wat frisse lucht.

We wandelen naar het oude paleis van de Sultan van Sumbawesi. Het is helemaal van hout opgebouwd en alle kamers zijn helaas leeg. Het geeft je wel een indruk hoe de leefwijze van de Sultan was in de jaren 1800. Het is een deel gerestaureerd maar er is nog originele houtsnijwerk te zien. Heel interessant om te zien. De nieuwe moskee van de Sultan bevindt zich op een paar 100 meter afstand en we nemen ook een kijkje aan de buitenkant. Ja, je mag hier natuurlijk niet naar binnen.

Ondertussen heeft Silvester een paar paardenwagens geregeld. Deze wagentjes hebben autobanden en worden voorgetrokken door een iel paardje. Het is een zeer gebruikelijk transport op Sumbasi. We nemen plaats in 4 wagentjes, wel even opletten met instappen want de bok kan ineens omhoog schieten door het gewicht tijdens het instappen. We maken een kort ritje door de stad en de buitenwijk en krijgen meteen een indruk hoe de mensen hier leven.

Voor we terug gaan naar ons hotel, stoppen we bij een supermarkt om wat te kopen en bij een naburig hotel wat te drinken.
De receptie van dat hotel wil de immigratiepapieren van ons hebben voor controle, helaas heeft Silvester deze niet bij. Er wordt afgesproken dat de immigratiedienst bij ons hotel langskomt om de papieren te controleren.

Rond 12.30 uur zijn we terug bij ons hotel waar we eerst op ons gemakkie gaan lunchen met den Bintang. Na de lunch gaan we een frisse duik nemen in de zee, lekker het zweet afspoelen. Onze plank ligt nog op dezelfde plek zodat we kunnen relaxen met uiteraard een bintang erbij.
De mensen van de immigratiedienst komen ook langs voor de controle, 3 mensen van de groep moeten de paspoorten en de visa laten zien en er worden foto’s ervan gemaakt.

Alwies en ik gaan een plekje in het restaurant zoeken, een beetje in de schaduw want de zon begint te pikken op ons lijf. Dan doen we met een koude Bintang, de innerlijke mens verkoelt dan ook meteen. Daarna gaan we terug naar onze bungalow om alvast te tassen zo ver mogelijk in te pakken voor het vertrek morgen en lekker fris douchen.

De dame van het restaurant komt weer de bestelling opnemen maar we spreken af om het eten te bestellen in het restaurant. We hebben tijd genoeg vanavond en willen voor het eten eerst lekker zitten borrelen.

Om 19.00 uur zitten we fris en fruitig in het restaurant en drinken we gezellig met ons allen een drankje. Hierna wordt het eten besteld, ze geven aan dat het wat langer kan duren maar we hebben vakantie en hoeven nergens naar toe.
Lekker op ons gemakkie en lekker natafelen met een koel drankje en gezellig gezelschap, wat wil een mens nog meer.

Een krab schijnt het ook gezellig te vinden want hij komt een kijkje nemen in de eetzaal. Dit tot groot ongenoegen van Reina en Chantal die gillend schrikken. Voordeel is dat we zo de krab mooi op de foto kunnen krijgen en Hans probeert het beestje op te pakken. Hier is de krab niet van gediend want hij tilt zijn schaar op om zicht te verdedigen.
De krab brengt nog even snel wat leven in de brouwerij, laat op de avond. Wel mooi, dit is ook wild en natuur. Schitterend.
Al met al was het een bewogen dag en wordt het tijd om ons bedje op te zoeken en te gaan slapen.

Wij zitten in Suriname en gaan dinsdag of woensdag het binnenland in.
    Het is hier op het moment Te heet sinds 10 jaar niet zo warm geweest en zolang achter elkaar.
    We zijn naar Republiek geweest privé huis aan het water dan is het heerlijk .water in en dan de hangmat weer in.
    Nu hangen we in Paramaribo absoluut geen actieve vakantie voor ons nu,maar we genieten en rusten uit.