Dag 13 08-05-2015 Sumbawa Besar - Reisverslag uit Komodo, Indonesië van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu Dag 13 08-05-2015 Sumbawa Besar - Reisverslag uit Komodo, Indonesië van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu

Dag 13 08-05-2015 Sumbawa Besar

08 Mei 2015 | Indonesië, Komodo

Onze wekker loopt om 04.50 uur af , de koffers moeten om 05.30 uur beneden klaar staan. We pakken ook de laatste fles Bintang en de loempia’s uit de koelkast.
Net na 05.30 uur zijn we beneden en de koffie en thee staat klaar, jammer voor de mensen die de koffie zonder suiker drinken. De suiker zit er al in en hierdoor smaakt de koffie mierzoet, ach het komt uit een goed hart.
De koffers en ontbijtpakketjes worden in de bus geladen zodat we om 06.00 uur vertrekken. De enige zijn we niet, er zijn meer mensen die al zo vroeg op zijn. Ook de moskee was er vroeg bij, blijkbaar waren ze daar al om 04.00 uur aan het rammelen, dan is het ook niet verwonderlijk dat er mensen wakker zijn.

We rijden het stadje uit, langs de zoutpannen. Dit wordt een fotostop, een mooi dal, de zoutpannen die bezocht worden door allerlei vogels en de zon die achter de bergen opkomt.

We rijden tot 07.00 uur om een stop te maken in een koffietentje in een klein dorpje. Hier verorberen we meteen ons ontbijtje dat we meegenomen hebben en kunnen we wakker worden. Dat zijn de kleine dingen die hier gewoon zijn, je eigen eten in een ontbijttentje nuttigen.

Het wordt een lange rit vandaag, 8 uur en de meeste tijd wordt gedood door genieten van het landschap, slapen, lezen en internetten. Ja ja, de bus heeft Wifi dus we hoeven ons niet te vervelen.
Tijdens de rit maken we ook een fotostop bij een klein vissersdorpje en Silvester regelt meteen dat we gebruik kunnen maken van de wc bij een lokale familie.
Ook wandelen we een stuk langs de weg zodat we de benen kunnen strekken. Silvester ziet een groepje mensen bezig met rijst planten en we maken meteen gebruik om er leuke foto’s van te maken.

Rond de klok van 13.30 uur komen we bij ons hotel in Suwabesi Besar aan. Na het ontvangst van de sleutels gaan we eerst gezamenlijk lunchen. Silvester heeft verschillende gerechten besteld voor ons allemaal en we hebben ook nog onze loempia’s, dus genoeg. De lunch wordt betaald uit de fooienpot, dat ik ook makkelijk afrekenen. Het is hier een mooi plekje, bungalows op palen en dat 3 meter van het strand.
Op het einde van de lunch moeten we allemaal blijven zitten voor een speciale gelegenheid. Er werd een taart gebracht ter ere van de verjaardag van Paulien. Uiteraard hebben we met ons allen haar toegezongen en hierna heeft zij de taart aangesneden en verdeeld. Gezellig.
Het pad naar haar bungalow en de veranda was versiert met bloemen.
Dat heeft Silvester heel leuk geregeld.

Na de lunch gaan we eerst ons settelen in de bungalow, om hierna lekker te luieren op het strand en in de zee. Strandstoelen kennen ze hier niet, maar we vinden al snel een paar planken waar we een bank van maken. Genieten!
Er is ook een zwembad bij het hotel, waar veel lokalen gebruik van maken tegen betaling maar we kiezen voor het zwemmen in de zee, zalig.
We nemen met Theo en Margriet een lekker koud pilsje op het strand om hierna lekker fris te douchen in onze bungalow. Dat moet wel fris want warm water kennen ze hier niet. Niet dat het een probleem is met deze warme temperaturen. Eigenlijk wel lekker.
Hierna gaan we even relaxen op de veranda van de bungalow en om 18.00 uur komen de mensen de bestelling opnemen bij je veranda. Je kunt meteen aangeven hoe laat je wilt weten zodat je aan tafel niet lang hoeft te wachten, lekker makkelijk.

Om 19.30 uur hebben we het eten besteld en als we in de open eetzaal met uitzicht op zee aankomen, zien we dat er meer mensen zich gesetteld hebben. Lekker eten en relaxen, wat wil je nog meer.

Silvester is goed bezig geweest, hij heeft een kampvuur geregeld. 1 mannetje is bij 1 uur bezig geweest om het hout voor ons te verzamelen en op te stappelen. In het begin wil het nog geen vuur pakken, niet gek want er liggen alleen maar grote balken opgestapeld. Met wat moeite en benzine hebben we dan toch een kampvuur. Zoiets is altijd gezellig, ook als het in de avond nog meer dan 25 graden is. Tijdens het kampvuur wordt de bestelling voor het ontbijt opgenomen, ja ze hier er vroeg bij hier. Lekker genieten onder het genot van een drankje en rond de klok van 22.00 uur verdwijnen de meeste richting de bungalow.
Het is een lange dag geweest, na het relaxen in de warme zon en het zeewater is iedereen moe en lui.
Gelukkig hebben we hier airco dus zullen we allemaal goed slapen.