Tayrona park dag 18 - Reisverslag uit Santa Marta, Colombia van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu Tayrona park dag 18 - Reisverslag uit Santa Marta, Colombia van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu

Tayrona park dag 18

29 Januari 2014 | Colombia, Santa Marta

Om 06.15 uur ben ik wakker. Dat kan ook niet anders als je om 21.00 uur in je bedje ligt. Heerlijk geslapen ondanks dat het behoorlijk warm was in de tent. Ik ben niet de enige die wakker is.
Onze buurmannen, Matt en Andre, zijn ook al wakker en ook nog klaar voor vertrek. Zij gaan een wandeling maken naar een bergtop. De wandeling duurt ongeveer 5 uur, heen en terug. De reden dat ze zo vroeg op pad gaan is dat ze voor het hitst van de dag weer terug willen zijn.
We wensen ze een fijne wandeling toe en gaan aan de slag met ons ochtendtoilet.

Hierna struinen we even naar de lagune om te kijken of we eventueel kaaimannen zien. Helaas niet maar wel diverse soorten vogels in het riet.
Het loopt tegen 07.00 uur en we lopen en gaan naar het restaurantje voor het ontbijt.
Helaas, de mensen slapen waarschijnlijk nog want ze zijn nog niet open.

Bij de ingang van onze slaapplek staat nu een Tayrone indianenvrouwtje met koffie. We kopen hier een kopje koffie dan hebben we dat tenminste al. Marian is even later ook van de partij en als we de koffie ophebben lopen we naar het restaurantje.

Het is ondertussen 07.15 uur, ze zijn open en dus kunnen nu lekker ontbijten en wat blijkt, iedereen van de groep zit hier te ontbijten.
Na het ontbijt gaan we de zwemspullen pakken want het wordt tijd dat we naar het strand gaan, lekker relaxen.

We lopen samen met Cees en Marianne naar het strandje voorbij de baai.
Het strandje bij de baai hebben we al gezien gisteren en zijn benieuwd naar het andere strandje.
Bij de kleine baai moet je via een pad een stukje klimmen langs enorme rotsen en door het bos om bij de andere baai te komen.
Het water staat hoog want het is vloed en dus denken we dat we er nog niet zijnen lopen achter een hotel aan het strand verder. Deze pad lijkt meer het binnenland in te gaan en gaan toch even op een kaart kijken. Je kunt inderdaad deze pad verder aflopen om naar een 3e baai gaan maar we hebben nu al 1 uur gewandeld en dat betekend dat we ook nog 1 uur terug moeten wandelen aan het eind van de middag.
Op deze pad zien we ook nog Matt en Andre, die al van de wandeling op de terugweg zijn. Ze hebben vlot gelopen want er hebben er minder van 4 uur over gedaan. Was volgens hun een mooie wandeling, een stukje klimmen waarbij ze elkaar geholpen hebben. Dat moest wel omdat het hele hoge stappen waren die je omhoog moest maken.
Zij zijn lekker actief bezig geweest en na gedane arbeid is het goed rusten, hebben ze ook verdiend, onze "jongens".

Bij de 2e baai duiken we eerst in een heel lokaal eettentje aan de strand voor een kopje koffie. Van de gelegenheid maken we ook meteen gebruik om even uit te zweten want zweten is geen enkel probleem hier.
Even later zitten we met 10 van de groep aan de koffie in dit tentje, gezellig.

Na het rusten en de koffie zoeken we een fijn plekje om de dag door te brengen. Dat vinden we bij omgevallen palmbomen. Dit is een mooi plekje , je zit op een boomstam zitten, in het zand liggen, er is zon en beschutting.
Het zeewater is heerlijk, lekker relaxen en genieten van het weer.

Dit is een veilige baai om in te zwemmen want deze wordt door een rif afgeschermd van de beukende zee. Wel mooi om te zien hoe de ruwe zee met grof geweld om het rif knalt. Het water spat wel 2 meter omhoog en er zijn schitterende schuimkoppen.

Af en toe wandelt Cees of Alwies naar het tentje om drinken te halen. Eten gaan we niet doen want we hebben snacks bij en daar komen we de dag ook mee door. Op het strand zitten ook diverse krabbetjes die dreuk bezig zijn met het in orde maken van de holletjes, leuk om ze af te kijken. Cees plaagt een krabbetje door en stok in het holletje te stoppen, de krab is niet gek want hij maakt gewoon een andere ingang naast het stokje.
Zo vermaken we ons op het strand.

Halverwege de middag komt er veel schaduw op dit strandje wat we fris vinden aanvoelen. Dat vinden we maar niets en verhuizen naar het begin van het strandje. Hier schijnt de zon veel meer en dan is het meteen weer heet. Hier is ook de rest van de groep (behalve Ed en Rolf) lekker aan het relaxen.
Ondanks dat het vandaag nogal wat bewolkt was, zijn we allemaal verbrand, dus dat wordt flink insmeren met aftersun vanavond.

Om 16.30 uur besluiten we om op ons gemakkie terug terug te wandelen naar onze slaapplek, zo'n 30 minuten.
Bij aankomst eerst nog een pilsje drinken terwijl Cees en Marianne alvast onder de douche springen.

Vanavond willen we eerder eten zodat we meer van de avond kunnen genieten, vooral omdat de tent om 21.00 uur dicht gaat.
We spreken om 17.45 - 18.00 uur af bij het authentieke tentje en anders zie we elkaar ergens op onze slaapplek, komt goed.

We bestellen een lekker visje en Gert spreek met ons de dag van morgen even door. Dat kan nu goed want ondertussen zit iedereen van de groep hier, 2 vliegen in 1 klap vangen.

Iedereen moet vanavond het ontbijt van morgenvroeg bestellen anders kunnen we niet op tijd vertrekken. Het tentje is pas na 7.15 uur open en als je gegeten hebt is al tegen 08.00 uur. Het is morgen weer 1 uur teruglopen en het vertrek met de bus is om 09.00 uur gepland. Sommige van de groep moeten om 7.30 uur weg, zij lopen er ongeveer 1,5 uur op.
Gert maakt een lijstje van de ontbijten en geeft deze persoonlijk af aan de kok. De kok heeft Gert verzekerd dat het ontbijt morgen op tijd klaar is.
Weer wat geregeld.

Na het eten is het nog even lekker natafelen en dan gaan we allemaal richting ons tentje of hangmat. Alvast de spullen inpakken die je niet meer nodig hebt vannacht en dan maken we ons op voor onze laatste nacht in ons tentje in Tayrona park.
Het voelt aan dat het niet zo warm en benauwd is in de tent, het waait nu ook wat meer zo lijkt het. Dat is fijn, als het niet zo benauwd is, is beter en lekkerder slapen in ons tentje.