Busrit naar Aipe - Villavieja dag 3 - Reisverslag uit Villavieja, Colombia van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu Busrit naar Aipe - Villavieja dag 3 - Reisverslag uit Villavieja, Colombia van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu

Busrit naar Aipe - Villavieja dag 3

14 Januari 2014 | Colombia, Villavieja

Om 06.30 uur zijn we wakker en gaan eruit, lekker douchen en dan eerst ontbijten, lekker op ons gemakkie. Na het ontbijt hebben we tijd om de tassen in te pakken, de sandalen doen we onze sandalen zodat we deze aan kunnen doen.

Om 08.45 uur lopen we met een stel van de groep naar het goudmuseum. Hier zie je allerlei gouden voorwerpen die in Colombia gevonden zijn en de de informatie over het voorwerp. Er staan hier hele mooie voorwerpen bij, al ben je geen liefhebber van musea, dit is echt de moeite waard om te bekijken.
De meest waardevolle spullen staan in een ruimte met kluisdeuren van zeker een halve meter dik. Op de bovenste etage is een ronde ruimte die heel donker is als je binnen gaat, er wordt zelfs een deur achter je gesloten. De voorwerpen zijn uitgestald in een half ronde etalage in een ronde etalage in de grond. De voorwerpen worden getond door middel van een lichtshow, mooi gedaan.

OM 10.00 uur staat Gert met de bus en alle bagage te wachten voor onze rit naar Villavieja. De busrit duurt zo'n 6 uur en we vermaken ons met naar buiten kijken, genieten van het landschap. Ook verteld Gert meer over de achtergrond van Colombia, de cocaine maffia en de FARC. Een interresant verhaal.

Voor de lunch stoppen we bi een klein wegrestaurant waar we een snack en verse sinaasappelsap nemen, dat ons lekker smaakt.
We maken nog een stop om gefermenteerde ananas te drinken, het bevat maar een klein beetje alcohol want deze heeft maar 3 dagen gefermenteerd. Het smaakt lekker en verfrissend. De lokale drinken dit veel, als het gedronken wordt bij feesten en partijen dan laten ze het 5 dagen fermenteren zodat het alcoholpercentage hoger wordt. Je kunt er wel dronken van worden als je er genoeg van drinkt.

Om +/- 16.15 uur stoppen we in het dorpje Aipe. Hier stappen we uit en lopen door het dorpje heen naar de oever van de rivier. Het is 15 minuten lopen en moeten over een brugje van 3 bamboe stammen en ijzerdraad, een leuke uitdaging. Wij hebben meer moeite mee dan de lokalen die hier overheen lopen alsof het een asfaltbrug is.
Bij de rivier aangekomen worden allemaal in 3 x met een bootje naar de overkant gebracht. Een leuk tripje over de rivier met een sterke stroming en stroomversnellingen.
Hernando (de cahuffeur) rijdt met de bagage om naar het dorp, deze zien we dus straks weer.

Aan de overkant van de rivier is het nog 10 minuten lopen naar het dorpsplein van Villavieja. Gert heeft ons lekker gemaakt want we lopen allemaal naar de hoek van het dorpsplein, op de hoek is een leuk terras en koud bier. Zodra we aankomen ploffen we dus op met het terras neer en bestellen een koud pilsje.
Villavieja is een eenvoudig dorpje van ongeveer 8000 inwoners met hotel en 2-3 restaurantjes (als ze open zijn).

In een winkeltje koop ik een traditionele hoed, volteado. Dit is een sooret cowboyhoed, geweven van palmriet.

Gert gaat eerst de kamers regelen en het blijkt dat 3 personen in een hotelkamer slapen bij mensen thuis. Ons hotel is eenvoudig, heel erg gemoedelijk, kleinschalig met 10 kamers en een hele lieve eigenaresse.
Zij doet haar uiterste best om ons naar de zin te maken, de hartelijkehid straalt er bij haar af.

We hebben nog even om ons te settelen op de kamer, te douchen voor we gaan eten.
Om 19.00 uur is het verzamelen en dan lopen we 300 meter naar het restaurant. Het eten smaakt goed, al is het een eenvoudige keuken. Ze wassen en koken onder een afdakje en je mag gewoon in de keuken kijken, filmen en foto's maken. Duur is het niet, 10.000 pesos inclusief bier, dit is € 4 per persoon.

Na het eten gaan Alwies en ik nog even naar het terras op de hoek om een afzakkertje te nemen en te genieten van de gemoedelijke, vriendelijke mensen.
Iedereen maakt een praatje met je, ook al ken je geen Spaans. Het praten gaat dan met handen en voeten, heerlijk genieten.
Om 22.00 uur vinden we het welletjes voor vandaag en zoeken ons bedje op want morgen is het weer vroeg dag.