Dag 4 Kaapstad Zuid-Afrika - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu Dag 4 Kaapstad Zuid-Afrika - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu

Dag 4 Kaapstad Zuid-Afrika

Blijf op de hoogte en volg Alwies en Marie-Thérèse

22 Maart 2016 | Zuid-Afrika, Kaapstad

We hebben de wekker om 07. 00 uur gezet zodat we om 07.30 uur kunnen gaan ontbijten. In de ontbijtzaal zien we niet veel mensen van de groep. Dit is niet vreemd want we hebben vandaag een vrije dag. Iedereen is vandaag in de gelegenheid om te doen wat hij of zij wil.

Wij gaan met 4-en (Tom en Christina) Kaapstad ontdekken. Onze eerste stop is bij de winkel op de hoek om wat inkopen te doen, wij willen een zuid-afikaanse stekker hebben. In dit hotel kunnen we onze apparaten in het stopcontact steken maar dat wil niet zeggen dat dat mogelijk is in elk hotel waar we gaan verblijven.

De beste manier om Kaapstad te ontdekken is met een Hop-on hop-off bus, dus lopen we ongeveer 10 minuten naar de bushalte. Er zijn 2 lijnen, de rode en de blauwe. We nemen de rode lijn want de blauwe lijn gaat ook langs plaatsen war we gisteren zijn geweest. De rode lijn gaat door Kaapstad, de Tafelberg en ook door de mooie baaien die aan de buitenkant liggen van Kaapstad.
Onze 1e stop is de Tafelberg waar we even uitstappen. Even genieten van het uitzicht op Kaapstad en het Waterfront. Als we naar de rij kijken om nar de top van de Tafelberg te gaan dan besluiten we om nu nog geen kaarten te kopen. Er staat een rij van minimaal 1 uur wachten om een kaartje te kopen en dan kom je in een rij van nogmaals minimaal 1 uur om met de kabelbaan mee te kunnen. Misschien later op de dag.

We stappen weer op de Hop-on Hop-off bus en vervolgen onze rondrit. Het gaat langs de kust met de Tafelberg en het gebergte Castle mountain of 12 apostelen. Vreemde benaming want je kunt 13 pieken zien. Er zal wel een reden hiervoor zijn maar welke weet ik niet.
De volgende stop gaan we eruit. Dit is bij een groot strand en heel veel tentjes en restaurantjes. WE vinden het tijd voor een kopje koffie. We gaan zitten op een terrasje op straat, in veel restaurantjes staan nu al een rij bij de bar voor mensen die graag een plaatsje willen in het restaurant. Gelukkig voor ons dat we een restaurantje vinden war dit niet nodig is.
We kijken op een mooi groot strand en er komen mensen aan om lekker op het strand te liggen. Dat is een heerlijke plek hiervoor maar zwemmen gaat het niet worden. Door de stroming van de Zuidpool is het water ijs en ijskoud. Jammer eigenlijk van dit mooie strand.

Na de koffie hoppen we weer op de bus en gaan verder tot aan Waterfront. We vinden het tijd om deze omgeving met daglicht te bekijken op ons gemak. Het is een drukte van gewelste. Er is een reuzenrad, restaurantjes, terrasjes, winkeltjes, winkelcentrum, souvenirs kraampjes, met andere woorden van alles wat. Tijdens onze wandeling door het Waterfront komen we 6 ander van de groep tegen. Even bijkletsen natuurlijk. Zij doen ook de Hop-on Hop-off bus en hebben plannen om vanmiddag naar de top van de Tafelberg te gaan. 2 andere van de groep hebben een shark-dive tour vandaag, ik ben benieuwd hoe zij het maken vandaag. Na het bijkletsen vervolgen wij onze weg. We lopen naar het Robbeneiland museum, we willen graag Robbeneiland bezoeken.
Dat is het eiland waar Nelson Mandela jarenlang gevangen heeft gezeten. Helaas zijn ze voor vandaag en de aankomende dagen helemaal uitverkocht. Dat is even flink balen, misschien moeten we een keer terugkomen naar Kaapstad en dan een kaartje van te voren kopen via internet.

We wandelen verder door Waterfront en gaan even rusten op een terrasje. Het is tijd om de inwendige mens te verzorgen met een hapje en een drankje. Lekker genieten. De zon schijnt en de temperatuur is zalig, stukken beter als in ons eigen koude kikkerlandje.

We kunnen er weer tegen aan en hoppen weer op de bus, lekker boven zitten in de zon. Onder de rit luisteren we naar de informatie over Kaapstad, dat kan ook in het Nederlands, lekker makkelijk.
Het besluit wordt genomen om heerlijk nog een rondje te maken en we komen weer bij de Tafelberg uit. Hier maken we een toiletstop en een fotostop. De lucht is helder en de zon schijnt, hierdoor is het zicht op de top van de Tafelberg, Kaapstad met het Waterfront en de oceaan nog mooier dan vanmorgen.
We zien dat de rijen nog zeker zo lang zijn dan de rijen van vanmorgen dus dat gaat het niet worden. We hebben geen zin om meer dan 2 uur te wachten totdat je naar de top van de Tafelberg kunt gaan. We blijven in de Hop-on Hop-off bus zitten totdat we op de plaats zijn waar we vanmorgen zijn opgestapt. Het laatste stuk gaat een stuk langzamer want de avondspits is begonnen. Dat houdt in dat er veel meer verkeer is op de weg.

Als we uitstappen wandelen we op ons gemak terug richting naar het hotel en ondertussen kijken we naar mogelijke restaurantjes waar we vanavond kunnen eten. We willen niet nar het Waterfront maar het liefst naar een lokaal restaurantje niet te ver van het hotel. We zouden dan te voet kunnen gaan.
We lopen Longstreet in, dit is een uitgangsstraat van Kaapstad. Hier heb je bars, restaurantjes en hotels en is veel gericht op backpackers. Een gezellige straat als we er doorheen lopen.
Op een gegeven moment voel ik iets op mijn rug en ga met mijn hand naar mijn rugzak. Na een inspectie blijkt een rits open te staan. Verdomme, zakkenrollers. De daders lopen door en ik kijk ze witheet aan. Het lijkt erop dat 1 van de jongens iets in zijn zak stopt en dus iets uit mijn rugzak gehaald heeft. Ik onderzoek het vak dat openstond heel grondig, tevens ook alle andere vakken maar ik kan niets vinden dat ik iets zou missen. Het vak waarvan de rits een stuk openstond bevat niets waardevols, alleen een poncho, wat papiertjes, sigaretten. Alles zit er nog in. Het lijkt erop dat ik alert gereageerd heb en ervoor gezorgd heb dat hij niets heeft kunnen rollen. Gewoon vergeten.

Bij een gezellig tentje in Longstreet gaan we op het terrasje zitten en bestellen een koel pilsje. Gewoon even lekker genieten van de levendige straat met gezellige muziek op de achtergrond. Na de verkoeling gaan we verder richting naar het hotel en ondertussen zien we diverse restaurantjes waar we vanavond kunnen eten. Dat gaat dus helemaal god komen. Voor we naar het hotel gaan eerst langs de winkel voor wat knabbelwerk in de truck morgen.

Bij het hotel komen we Peter en Priscilla tegen, ze stappen net uit de taxi. Zij hebben vandaag een shark-dive gedaan. Dat wil zeggen dat zij in een kooi in het water zijn gegaan om haaien te spotten. De bedoeling is dat ze een witte haai zien. Ze hebben een zeer indrukwekkende dag gehad, ze hebben de witte haai gezien en hebben prachtige foto’s ervan. Priscilla heeft een foto dat een witte haai een stuk aas boven het water pakt. Die foto is gewoon weg geweldig. Zij hebben dus ook een zeer geslaagde dag gehad, mooi.

We spreken met Tom en Christina om 19.30 uur in de lobby, en wandelen daarna naar een restaurantje op het einde van de straat. Een klein gezellig tentje waar we buiten zitten. Na het lekker eten en een drankje lopen we de 5 minuten terug naar het hotel om daar nog een slaapmutsje te nemen in de hotelbar. Ook betalen we meteen de hotelrekening, dat scheelt morgenvroeg weer.
Dan gaan we naar de kamer om onze bagage alvast zo veel mogelijk reis klaar te maken.
De wekker zetten we voor morgen om 5.30 uur want we gaan dan vertrekken.

• 16 Juli 2017 - 22:54

Jan Van Bree:

Ik zit nu jouw reisverslag te lezen. Goed geschreven en informatief. Vertrek zaterdag met hetzelfde reisdoel met Koning Aap. Ben zeer benieuwd maar je hebt ons nog meer enthousiast gemaakt! Bedankt.