Dag 7 Bajawa op het eiland flores - Reisverslag uit Ende, Indonesië van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu Dag 7 Bajawa op het eiland flores - Reisverslag uit Ende, Indonesië van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu

Dag 7 Bajawa op het eiland flores

Blijf op de hoogte en volg Alwies en Marie-Thérèse

02 Mei 2015 | Indonesië, Ende

Om 06.30 uur loopt de wekker af en nemen we een frisse douche. De tassen worden gepakt en staan om 07.15 uur klant en klaar buiten de deur. Deze kunnen ingeladen in de bus.

Om 07.30 uur zitten we aan het ontbijt en om 08.00 uur wij allemaal voor het vertrek. We worden uitgezwaaid door het personeel, dat is een fijn gevoel.

Vandaag gaan we het hele eiland doorkruizen naar het eindbestemming vandaag Bajawa op 1100 meter hoogte. We nemen een andere weg dan gisteren en volgens Silvester is deze nog slechter, meer bochten, heuvel op en heuvel af, smaller en meer gaten. Het is mogelijk dat we moeten uitstappen zodat de bus makkelijker over het slechte wegdek kan rijden.
We zijn dus voorbereid en we zullen het meemaken.
Het belooft in ieder geval een avontuurlijke beleving te worden.

Positief gezind gaan we op weg en brengen de tijd door met het bekijken van het landschap, lezen, dutten, kletsen enzo.
Tijdens de rit moeten we inderdaad uitstappen zodat de bus beter door de diepe gaten in de weg of langs diepe modderpoelen geleid kan worden. 3 x is dit het geval.
Hierbij hebben we meteen de gelegenheid om de benen te strekken en een stukje te lopen. Het is een prachtige groene omgeving.
Bij het passeren van de huizen en dorpjes worden we hartelijk toegezwaaid en zwaaien we uiteraard ook hartelijk terug.

Silvester verteld ons dat het vandaag de dag is van het onderwijs en dat houdt in een feestdag. De kinderen hoeven niet naar school. Dat betekend voor ons heel erg veel zwaaien, maar we doen het met veel plezier.

We stoppen bij een dorp waar net een ceremonie gaande is van de school. Er staan groepen leerlingen in schooluniform en in traditionele kleding. Ze luisteren allemaal aandachtig naar de speech maar als we de bus uitstappen is de focus op ons gericht. Komisch gezicht is dat.
Na de ceremonie komen de schoolkinderen naar ons toe, ze willen weten hoe het met ons gaat, hoe we heten. Een gesprekje aanknopen om de Engelse taal te oefenen. Ze vinden het ook hilarisch om ons te zien.
We mogen overal foto's van maken en daar maken we gretig gebruik van, de kinderen in schooluniform, een groepsfoto van de kinderen in de traditionele kleding, het schoolhoofd. Iedereen wil op de foto.
Ze willen ook een groepsfoto van de kinderen waar wij met ons allen bij staan. Natuurlijk zijn we gehoorzaam en dat wordt een mooie foto. Ik maak vanuit deze groep een groepsfoto naar de andere kant. Het is namelijk zo dat rondom Silvester en de fotograaf ondertussen ook een groep heeft gevormd. Dus een groepsfoto vanuit een groep naar een groep. Grappig.
Dan is het voor ons de hoogste tijd om verder te rijden want we hebben nog een hele rit voor de boeg.

Onderweg stoppen we nog voor een koffiepauze, de bus stop om ons eruit te laten en rijdt door, wij volgen te voet de bus zodat we de benen kunnen strekken en als we weer bij de bus zijn is de koffie klaar.
Maar.....als we bij de bus zijn, is er geen koffie. Het blijkt dat het water wat meegenomen is om koffie te zetten geen heet water was maar koud, en koude koffie is niet iets wat we willen. Ach, het is allemaal geen probleem, we wandelen gewoon een lekker stukje verder en de bus haalt ons nadien weer in zodat we weer instappen.

We stoppen bij de warmwaterbronnen en een waterval van Soa. We gaan hier zwemmen en lunchen. Dat betekend dat alles uit moet, ook de spullen om de lunch te maken.
We settelen ons vlakbij de bron waar we lekker kunnen zitten, verkleden ons en gaan de warmwaterbronnen verkennen.
Er zijn 3 verschillende warmwaterbronnen aflopend in temperatuur en een zwembad. Terwijl we heerlijk liggen te weken in de bron met de middelste temperatuur is Silvester bezig om de lunch te maken.
Hij hoeft maar 1 x te roepen dat het klaar is en komen als makke schaapjes aangelopen. Weer lekker smullen en we hebben een extra toetje vandaag, een bakkie koffie, oplos of Koffie Flores die sterker is.
Hierna relaxen we nog even dan maken we ons klaar om verder te rijden.
Het is nog ongeveer 1,5 uur rijden naar Hotel Edelweiss in Bajawa.

We arriveren rond 16.30 uur in Hotel Edelweiss en terwijl we genieten van een kopje koffie worden de naar eetzaal gebracht op de 1e etage. Het is een eenvoudig hotel maar netjes. Bij de ontvangst van de kamersleutel, geven we aan Silvester meteen ons ontbijt door voor morgenvroeg. Dat is makkelijker voor het hotel. Voordat we ons gaan opfrissen voor het avondeten nemen we eerst een Bintang bij de ingang van het hotel.

Om 19.00 uur gaan we eten bij Restaurant Camillia, een tent naast het hotel. Silvester ondersteunt ons bij het maken van een keuze. Het is overheerlijk. Met natuurlijk een koude bintang. bij het afrekenen is ook Silvester erbij. Het blijkt dat de jonge dames die ons bedienen niet worden ingedeeld met de fooi. Daarom geven we de fooi aan Silvester zodat de 2 dames een fooi krijgen, zoals het hoort.

Als we terug gaan naar ons hotel nemen we een koude fles Bintang mee en gaan lekker in het binnen tuintje zitten. Het hotel heeft geen bier uit de koelkast en dat is voor ons eigenlijk wel een vereiste.

Gezellig met een paar man van de groep en Silvester even bijkletsen en slap ouwehoeren. Lekker ontspannend en een mooie manier om de dag af te sluiten. Hierna zoeken we ons mandje op, slapen zullen we waarschijnlijk goed doen want het is hier maar 21 graden.