Dag 11 Boottocht naar Rinca 06-05-2015 - Reisverslag uit Komodo, Indonesië van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu Dag 11 Boottocht naar Rinca 06-05-2015 - Reisverslag uit Komodo, Indonesië van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu

Dag 11 Boottocht naar Rinca 06-05-2015

06 Mei 2015 | Indonesië, Komodo

Om 05.00 uur worden we gewekt door de wekker, zo kunnen we ons op gemakkie wakker worden.
De tassen verder inpakken en lekker douchen.
Om 05.45 tassen staan de buiten de kamerdeur klaar en wij volgen. Achter de schilderij in de hal zit een grote gekko (25 cm), zo die hebben we op de gevoelige plaat.
Als we buiten staan te wachten op ons vertrek is nog donker buiten, de zon begint langzaam maar zeker op te komen. Voor de laatste keer worden de spullen in de bus geladen en om 06.00 uur worden we naar de haven gebracht.

In de haven worden alle spullen overgeladen op een boot met de naam Bintang Laut Express. Een mooie naam vinden we want hij is genoemd naar bier. Silvester verteld dat Bintang ster betekend. Bier met een logo ster, dat komt bekend voor. Dat hebben we in Nederland ook. Bier Bintang blijkt ook onderdeel te zijn van het bekende Nederlands merk, Heineken. Toevallig.

We zullen 2 dagen en 1 nacht op de boot doorbrengen, we zijn allemaal enthousiast erover.
Eenmaal aan boord krijgen we eerst koffie en uitleg over de regels van het schip. Ook wat we gaan doen de aankomende 2 dagen. Als we uitvaren gaan we eerst gezamenlijk ontbijten ,met de zonsopgang op de achtergrond. Wat is dat toch ontzettend genieten.
Het ontbijt had Silvester in pakketjes meegenomen van het hotel, lekker makkelijk. Zo, nu eerst allemaal goed wakker worden.

Het belooft een heerlijk boottochtje te worden en na het ontbijt gaan we de boot nader onderzoeken en kijken waar de slaapkooien zijn. Die zijn te vinden in het vooronder, die te bereiken is via een steile trap naar beneden. In de smalle gang liggen de slaapkooien aan elke kant achter een gordijn. Achter een grond bevinden zich 3 slaapplaatsen, 2 naast elkaar in een klein dubbelbed en 1 enkelpersoon bed erboven. Totaal 18 slaapplaatsen en aangezien we een groep hebben van 17 personen, is er voldoende ruimte beneden. Je kunt ook aan dek slapen en er zijn diverse mensen van de groep die zich al genesteld hebben aan dek. Helemaal prima, hebben we meer ruimte beneden. We settelen ons in een slaapkooi, lekker makkelijk als we gaan slapen, kunnen we meteen plat.

Terwijl we naar het eiland Rinca varen, genieten we van de zon, de zee, het boottochtje en de wind. We kijken onze ogen uit van de mooie vergezichten, jonge jonge dit is genieten.
Om 08.30 uur gooien we het anker uit vlakbij de pier van Rinca, aan de pier is niet mogelijk want daar is het te ondiep voor onze boot. Met een kleine speedboot worden we aan land gezet.
Hier op Rinca maken we een wandeling over het eiland om te genieten van de natuur en hopelijk om de Komodo varanen te zien. Het eiland maakt deel uit van een Nationaal Park en daarom gelden hier strikte regels.
We krijgen eerst uitleg over heet eiland in het algemeen, welke wandelroute we nemen en wat we moeten doen als we de Komodo varanen zien. Tijdens de wandeling worden we vergezeld door 2 rangers, elke met stokken. 1 loopt voorop, 1 in het midden en 1 achteraan. De stokken dienen ter verdediging tegen de varanen. Blijkbaar is dat voldoende. Bij het zien van de varanen geven de rangers aan wat we op dat moment moeten doen en we moeten de aanwijzingen precies opvolgen, alles voor onze eigen veiligheid.,

We starten onze wandeling van ongeveer 1,5 tot 2 uur en al snel zien we onze 1e varaan. Het is nog een jonkie maar niet te min een varaan. Geweldig om te zien.
Op dit eiland leven ongeveer 2400 varanen, ze zijn kleiner dan de varanen op Komodo. Dit heeft te maken dat het eiland kleiner is en ze hebben minder te eten hier. De ranger vertelt dat een varaan geen tekenen heeft van agressie, blijheid of wat dan ook en ze kunnen een korte afstand heel hard rennen. Harder dan een mens dus wel opletten.
Op het eiland is ook een dorpje en een gemeenschap waar de rangers wonen. Hier zien we 3 varanen lui in de zon liggen, ze zijn +/- 2,5 meter lang. Met wat moeite van de ranger komt er 1 wat in beweging, mooi om foto’s te maken.
De wandeling gaat verder door het bosgebied, onderweg zien we een buffel in het struikgewas en daarna nog een buffel in een modderbad. We wandelen verder naar een top van een heuvel, hier heb je mooie uitzichten over de baai en de bergen. Ook loop je hier in de volle zon, dat is bloedheet en flink zweten. Dus even een korte pauze, om op adem te komen, te genieten van het uitzicht, uit te zweten zodat we weer fris en fruitig de wandeling kunnen vervolgen richting de haven. Het loopt ondertussen tegen het middaguur, de varanen vinden deze middagtemperatuur te warm en dus zien we geen varanen meer. Zij hebben een koel plekje opgezocht en dat willen we ook eigenlijk wel. Al met al is het een hele mooie wandeling geweest. Bij terugkomst gaan we meteen door naar de boot, we moeten uiteraard wel rekening houden met de stroming.

Als de boot uitvaart, verzamelen we ons voor de lunch, heerlijk Indonesisch eten. Tijdens de lunch varen we lekker naar een baai waar we voor anker gaan. We blijven hier liggen tot 15.15 uur met de mogelijkheid om te snorkelen, zwemmen, wandelen \ relaxen op het strand of aan boord te blijven. Met een speedboot wordt een gedeelte van de groep bij het strand afgezet om te zwemmen en te snorkelen, sommige gaan snorkelen vanaf de boot.
Het water is hier zo lekker dat je vanaf de boot het gekleurde koraal en de bontgekleurde vissen voorbij kunt zien zwemmen. Dat is al genieten en we hoeven hiervoor niet te snorkelen, misschien niet zo mooi als je snorkelt maar we doen het ermee. De vissen zijn hier ook een stuk groter. Alwies en ik nemen een frisse duik om af te koelen.

Om 15.15 uur varen we 20 minuten naar het eiland Komodo en gaan voor anker op het einde van de pier.
Ook hier krijgen we 3 rangers mee tijdens onze wandeltocht, hier wonen zo’n 5000 varanen en ze zijn een stuk groter. Het eiland is groter en er is meer voedsel en dat is de reden dat de varanen groter zijn. Met ons allen beginnen we aan de wandeltocht en komen bij een soort waterpoel aan. Hier zien we een mannetje varaan liggen in het struikgewas. Het is dat een ranger de varaan aanwijst want anders hadden we er overheen gekeken. De rangers sporen het beestje aan om in beweging te komen en naar een open plek zodat we mooie foto’s kunnen nemen. We moeten goed luisteren naar de aanwijzingen van de rangers voor onze veiligheid. Dat is maar goed ook want het beestje komt even heel snel in beweging, iedereen gaat meteen een heel stuk terug. Zo liggen de varanen lui op de grond en 1 seconde later zetten ze als een gek de aanval in. Dat zouden we best wel willen zien maar niet dat hij 1 van ons aanvalt. De varaan zit nu op een open plek en kunnen we mooie foto’s maken. Als iedereen foto’s heeft gemaakt, gaan we verder en laten we de varaan ook met rust. We komen bij een splitsing, de ene weg leidt tot een korte wandeling en de andere tot een middellange wandeling. 3 van de groep (Reina, Ferdinand en Chantal) besluiten de korte wandeling te nemen, de rest doet de middellange versie. Deze gat door het bos, open vlakte en een stukje steil omhoog. Op de top zien we weer mooie vergezichten.
We hebben geluk want we zien een grote varaan in de late middagzon liggen en we nemen van de gelegenheid gebruik om foto’s te maken. De weg gaat naar beneden, rustig aan doen want het is een steil stuk naar beneden. Als het grootste gedeelte het steile stuk heeft afgedaald, roept Silvester van boven dat nog een andere grote varaan ligt. We geloven hem op zijn woord maar we klimmen het steile stuk niet weer naar boven, goed is goed.
Dit heeft ook te maken dat we een beestje haast moeten maken, de ranger wil een kijkje nemen bij de keuken. Het is namelijk zo dat de varanen in buurt van de keuken te vinden zijn, ze komen namelijk af op de geur van het eten. Als we richting de keuken lopen, lopen we achter een varaan aan, uiteraard met gepaste afstand. Bij de keuken ligt nog een varaan. Blij zijn ze niet met elkaar want we horen een heel hard sissend geluid tussen de 2 varanen. Ze blazen en sissen naar elkaar. Even denken we dat ze gaan vechten maar helaas voor ons, is dat niet het geval. Hiermee is de wandeling ten einde. Het was een mooie wandeling, mooie grote varanen gezien maar ook kakatoes en herten. We passeren nog een souvenirwinkel maar kopen niets.

Het is 17.30 uur en wee gaan terug naar de boot. We varen naar een baai waar we voor de nacht voor anker gaan. Tijdens de tocht wordt het avondeten op tafel gezet, lekkere vis met mihoen en rijst in combinatie met een koude bintang.
Het is een heerlijke rustige baai en naar mate het donker wordt verschijnen miljoenen sterren aan de hemel, geweldig. Vannacht slapen er mensen op het bovendek, de voorboeg en in de slaapkooien in het vooronder, dus overal worden de slaapplaatsen klaargemaakt.

In de avond krijgen we op de boot bezoek van de lokale bevolking met bootjes. We hebben souvenirs bij voor de verkoop. Het is leuk om te onderhandelen en als we tot een leuke prijs komen maken de koop definitief. Een varaan uit hout gesneden. We hebben een leuke prijs gemaakt voor 2 varanen, 1 voor ons en 1 voor Joke en Henk.

We vermaken ons voor de rest van de avond met relaxen, kijken naar de miljoenen sterren, gezellig met de groep de dag doorpraten. Dit allemaal onder het genot van een koel drankje.
Om 22.00 uur gaat de stroomgenerator uit en dus is er geen stroom. Het beste is dan ook dat we op dat tijdstip op ons bedje liggen. Gezellig in de slaapkooien met gordijntjes ervoor.
De gordijntjes laten we mooi open want dan kan er nog een beetje frisse lucht door het vooronder komen. Er zijn wat kleine luikjes die op het dek uitkomen en die hebben we ook open gezet voor frisse lucht. Als het licht uitgaat, is het aardedonker. Nu lekker slapen in de kooi.

• 13 Oktober 2015 - 15:36

Theo & Margriet:

Leuk om te lezen waar we toen zo van genoten! Hoe is het met jullie, alweer reisplannen?
    Wij vertrekken 12 december naar het verre oosten, alweer.