Dag 19 14-05-2015 Ubud. - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu Dag 19 14-05-2015 Ubud. - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu

Dag 19 14-05-2015 Ubud.

Blijf op de hoogte en volg Alwies en Marie-Thérèse

14 Mei 2015 | Indonesië, Ubud

Om 07.00 uur loopt onze wekker af zodat we op ons gemak kunnen ontbijten. Na het ontbijt rekenen we de rekening af en gaan terug naar ons huisje.

We vertrekken om 09.30 uur en de koffers moeten om 09.15 uur buiten het huisje klaar staan. Silvester zorgt ervoor dat de koffers naar de lobby gebracht worden en dat ze in de juiste boot ingeladen worden.
Deze keer wordt alles in 1 boot geladen, eerst alle bagage en daarna wij. Wel even opletten bij het instappen dat het gewicht verdeeld wordt zodat we niet gaan overhellen. Het anker gaat los en varen we in 15 minuten naar het eiland Gili Trawanga. Dat is het grootste eiland van de 3.

Bij het van boord gaan ziet Nienke een mooie gekleurde vis op de pier liggen. Het visje snapt naar water en Nienke gooit het zielige beestje terug in de zee. Dit tot grote ontsteltenis van een jochie die naast de pier aan het vissen is. Hij had het visje gevangen en op het droge gegooid, wat hier heel gebruikelijk is. Nienke biedt haar verontschuldigingen aan maar ze krijgt alleen maar een hele boze blik van het jochie. Zij heeft minpunten gemaakt.

Voor ons transport van Gili Trawanga naar Bali moeten we inchecken bij de organisatie van de speedboot. We krijgen een oranje armbandje om ter identificatie van de checkin.
We hebben nog 1,5 uur voordat we om 11.30 uur moeten boarden, dus we hebben even de tijd om het havenplaatsje te bekijken.
Het is een flinke cultuurschok ten opzichte van het eiland waar we vandaan komen. Hier is het heel erg toeristisch en een drukte van jewelste. We wandelen met ons 4-en een stuk door de hoofdstraat heen en weer. Hier zijn heel veel duik- en snorkelscholen met bijbehorende hotels, hostels en restaurantjes.
We besluiten in een restaurant bij de pier wat te eten voordat we met de speedboot vertrekken.

Om 11.30 uur staan we op de pier om aan boord te gaan van een speedboot waar +/- 30 personen op kunnen. Het is een dichte speedboot, enkele raampjes staan open voor wat frisse lucht. Voorin is het hartstikke benauwd maar achterin, waar wij zitten, is het gelukkig wat frisser. Wel hangt er in de boot een zware benzinelucht, wat niet echt bevorderlijk is voor de astma van Ferdinand en de reisziekte van Paulien. Eerst maken we een korte oversteek naar Lombok waar we nog 2 passagiers ophalen en dan maken we de grote oversteek naar Bali. Het is 2 uur varen en gelukkig komen we aan in Bali zonder dat iemand ziek is geworden. Alleen Paulien had het heel zwaar tijdens de tocht en gelukkig zat zij bij het raam waar ze een beetje frisse lucht kreeg.

In Bali wachten we bij het kantoor van de Speedboot organisatie Gilicat op onze bagage en Silvester. De bagage wordt in 2 van’s geladen en worden we in een half uur naar Sri Bungalows in Ubud gebracht. Onderweg maken we een korte plasstop en kopen we een lekker ijsje.

Om 15.30 uur komen we bij Hotel Sri Bungalows aan waar we eerst een welkomstdrankje krijgen. Hierna krijgen we van Silvester informatie over de excursie mogelijkheden in en rondom Ubud. Het zijn er nogal wat en we besluiten om alleen de fietstocht te doen.
Ubud is een zeer levendige stad met diverse excursies, bezienswaardigheden, restaurantjes en winkeltjes. Aan alles is te zien dat je hier op Bali bent, je ziet hier overal de hindoeïstische invlieden en de typische Balinese maskers. Iets wat je niet ziet op Flores of Sumbawese of Lombok.
Bali is voornamelijk Hindoe terwijl Sumbawese moslin is en Lombok veel katholiek. Als Silvester alle informatie met ons deelt, krijgen we het idee dat de 2 nachten die we hier verblijven veel te kort is. Maar ja, het is nu eenmaal zo en dus moeten we het ermee doen.

Na deze briefing gaan we ons eerst settelen op onze kamer. Het zijn huisjes in een mooie tuin en 2 zwembaden. Dit alles is gebouwd rondom rijstvelden die nog gebruikt worden. Een schitterende omgeving.

Om 18.00 uur zien we Silvester weer en we rekenen meteen de fietsexcursie af. Dan gaan we met Theo, Margriet en Michael een restaurantje zoeken. We vinden een gezellige tent waar we eerst een aperitiefje drinken voor we het eten bestellen. Na het eten gaan we natafelen in een gezellig hoekje van het restaurant. Hier staan diverse oude spullen uit de jaren 60 zoals een typemachine. Een te mooie gelegenheid om even mee te geinen, ook ter vermaak voor de medewerkers van het restaurant.

We willen nog ergens een biertje drinken en de mensen van het restaurant adviseren ons Bar-restaurant LOL. Zo gezegd, zo gedaan en er blijkt een bandje te zitten. De muziek die ze spelen is akoestisch en ze spelen goed. Een hele gezellig tent met helaas 1 nadeel voor ons. We zitten achteraan en in deze hoek is het heel erg warm en benauwd. De grote ventilator hebben we al verzet en dat scheelt een beetje.
Door de warmte zitten we helemaal in te kakken, Hans en Nynke komen ook even in de tent kijken en drinken met ons een biertje mee.

Tegen 22.00 uur gaan we met ons 4-en terug naar ons hotel en laten Michael bij Hans en Nynke achter bij LOL. Nog even relaxen op de kamer en dan lekker slapen.

• 12 December 2015 - 12:44

Ronald De Graaf:

Hoi,

Ik zag je link op de site van Koning Aap.

Wij willen naar Indonesië maar twijfelen nog welke Eilanden het gaan worden.

Onze voorkeur gaat uit naar de Sunda Eilanden.....

Met jou verslag wordt het misschien een stuk makkelijker :-)

Ik ga nu je verslag lezen

Bedankt

gr Ronald

• 12 December 2015 - 21:51

Glenda:

Hallo Alwies en Marie-Thérèse,
    Heb met veel plezier jullie reisverslag van de Sunda-eilanden gelezen: heel mooi, leuk, informatief en interessant geschreven, hierdoor zin gekregen om het voor 2016 in ongeveer dezelfde periode (april/mei) te boeken.
    Heb alleen nog wat vraagjes waar u misschien een antwoord op kunt geven?:
    - Ik las dat Pauline last had van reis/zeeziekte, ik ook. Is dat nog wel te doen op die boten daar?
    - Op enkele dagen hebben jullie nog al gelopen en ook redelijk geklommen. Mijn knieen willen niet alles meer wat ik wil, denkt u dat deze wandel/hiking tochten toch wel te doen zijn?
    - Temperaturen te doen?

Met vriendelijke groet,