Dag 22 en 23: Victoria Falls Zimbabwe –Naar huis - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu Dag 22 en 23: Victoria Falls Zimbabwe –Naar huis - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu

Dag 22 en 23: Victoria Falls Zimbabwe –Naar huis

10 April 2016 | Nederland, Amsterdam

Als we wakker worden en om 08.00 uur naar het ontbijt gaan, beseffen we echt dat dit onze allerlaatste ochtend hier is. Eerst maar lekker op ons gemak ontbijten en daarna de bagage inpakken. Ook goed kijken waar we de souvenirs laten.
We hoeven ons niet te haasten want we vertrekken pas om 11.00 uur.

De truck rijdt voor en voor de aller allerlaatste keer stappen we in. De eindstop is het vliegveld. Tijdens het korte ritje is iedereen stilletjes, kijkt naar buiten voor een laatste blik op het landschap.
Vlakbij het vliegveld nemen we afscheid van Martin. Hij wordt op de hoek van de straat voor zijn transfer naar zijn huis in Zimbabwe. Tijdens het uitzwaaien van Martin, zingen we nog even: Martin, bedankt Martin bedankt.

De volgende stop, 5 minuten later is het vliegveld. Hier moeten we afscheid nemen van Norman, dit gaat hartelijk met knuffels. We hebben een nieuwe vriend erbij.
We wensen hem ook een goede rit met de truck terug naar Kaapstad. Hij rijdt alleen terug, het zal een eenzaam ritje worden, denk ik.
Dan moeten we echt gaan inchecken. Norman kijkt ons na terwijl wij de luchthaven binnenlopen en dan de laatste zwaai. Wat zullen wij zijn “Hello” en Zuid-Afrikaanse uitspraken missen.

We hebben 3 vluchten voor de boeg: Van Victoria Falls naar Johannesburg, dan naar Dubai en tenslotte naar Amsterdam. Tijdens de vluchten zitten we een beetje bij elkaar in de buurt zodat we toch nog het gevoel hebben van onze saamhorigheid.
Tussen de vluchten zoeken we elkaar op bij een drankje, om de herinneringen van de reis op te halen en grappen te maken.
Gelukkig vliegen we het grootste gedeelte van de vluchten door de nacht zodat we ook wat kunnen slapen.

Dan landen we op Schiphol en bij de bagageband komt de hele groep nog 1 keer bij elkaar voor het nemen van het afscheid. Saidja heeft alle e-mailadressen verzameld dus houden we contact met elkaar. Dan gaat iedereen naar huis.

Wij gaan met de trein en aangezien Peter ook met de trein naar het zuiden van het land moet, stappen we met ons 3-en in de trein. Bij het station in Den Bosch nemen we nogmaals afscheid van Peter en dan zijn we nog met ons 2-en. Echt het einde van de vakantie.

Het was een geweldige, magnifieke vakantie met alleen hoogtepunten zoals:
Kaapstad met de Tafelberg, CapePoint, Kaap de Goede Hoop, Zeerobben, Rode woestijn, Dune 45, canyons in Sousvlei, de Himba’s, de savanne, en al het wild.
De olifanten, impala’s, zebra’s, nijlpaarden, giraffen, apen, zeerobben, krokodillen, de leeuwen.
Verder nog de nationaal parken, de Okovanga delta, de landen Zuid-Afrika, Namibië, Botswana en Zimbabwe, Victoria waterwallen en de mensen.
Ik weet 100 % zeker dat ik nog hoogtepunten ben vergeten op te sommen maar het was gewoon teveel.

Wat deze reis ook te gek maakt is onze groep. Een heel diverse groep van begin 20 tot in de 70 jaar, een leuke groep, top.
Door onze chauffeur Martin zijn we overal veilig aangekomen maar Martin was meer. Hij was een onderdeel van de groep met zijn kennis over de landen en de dieren.
Dan hebben we Norman, onze begeleider. Hij heeft met zijn liefde voor de en enorme kennis over de landen, het wild, de vogels en de hoogtepunten overgebracht op ons allen.
Norman, bedankt hiervoor. We missen je nu al en we zullen nog veel aan je denken met je mooie Zuid-Afrikaanse uitspraken: Moet ni, mag wel en Hello.
Dit is geen afscheid maar tot ziens.

P.S.
Heb je nog niet genoeg om over deze schitterende landen te lezen? Dan heb ik een goede tip voor je.
Onze reisgenoot Saidja heeft ook een reisverslag gemaakt en wat zal zij het leuk vinden als je dat ook zou lezen. Ik wens je veel leesplezier.
Het verslag is te lezen op : http://saidjadedeckere.waarbenjij.nu/ (kopieer de regel)

• 07 Juni 2016 - 14:55

Jannette En Lowie:

hoi Meid,
    Wat heb jij hier veel werk mee gehad zeg! En nu is het dan af.
    Je hebt heel je vakantie nog een keer herbeleeft vlgs mij, dat kan niet anders.
    Het was erg leuk om te lezen ! We hebben er van genoten en ook wij hebben zo de reis weer herbeleeft.
    Super bedankt dat je je verhalen met ons gedeeld hebt.
    En ook bedankt voor je foto's. Ik moet ze ook nog steeds bekijken en aan jullie doorsturen. Maar de tijd.....
    Nogmaals bedankt en ik lees het vast vaker nog eens door, ook een goede als ikzelf iets niet meer weet voor mijn fotoboek!
    Veel groetjes ook aan je man. Jannette en Lowie

• 21 Juni 2017 - 10:15

Stefan:

Wat een leuk verslag!
    Wij gaan dit jaar deze reis maken. Veel zin in.

• 03 November 2017 - 18:23

Annemie:

Hoi hoi,

Wat een mooi verslag van een prachtige reis.
    Wij mogen deze reis binnenkort ook gaan maken, vertrek 25 november en Norman is onze gids.
    Volgens mij gaan we met Norman boffen :) alleen bestaat onze groep uit 7 personen en reizen met een minivan. Persoonlijk vind ik dat jammer want reizen met een truck hoort er eigenlijk bij!

Ik las dat je bijna overal kunt pinnen, heb een idee hoeveel aan US $ en randen we het beste mee kunnen nemen ?
    Wat betreft kleding volstaan afritsbroeken en korte broeken met t-shirts, eventueel een vestje?
    Moeten we zelf deet spray meenemen om de klamboe in te sprayen? We hebben wel deet gel mee.

Dank voor je reactie alvast, jan.bindels@home.nl

Groetjes Jan en Annemie ook uit het zuiden van het land ;)