Dag 13: NP Etosha Namibie - Reisverslag uit Halali, Namibië van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu Dag 13: NP Etosha Namibie - Reisverslag uit Halali, Namibië van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu

Dag 13: NP Etosha Namibie

Blijf op de hoogte en volg Alwies en Marie-Thérèse

31 Maart 2016 | Namibië, Halali

De wekker rammelt, het is 05.15 uur en tijd om op te staan. De zooi moet weer ingepakt worden en om 05.55 uur staan we met alles in de ontbijtzaal.
Het is ontbijten, spullen laden in de truck en dan breekt de tijd aan om te vertrekken, het is 07.00 uur.
Het vertrek loopt 15 minuten uit door het uitchecken. Bij het inleveren van de sleutels worden eerst alle kamers gecontroleerd voordat de borg terug betaald wordt.
Ondertussen vragen aan de mensen die vanmorgen bij zonsopgang naar de waterplaats zijn geweest, of ze nog wat gezien hebben. Het was mooi maar ze hebben alleen gemsbokken gezien, waarschijnlijk dezelfde als gisterenavond. Mogelijk dat de gemsbokken bij de waterplaats overnacht hebben. Ook komt de zon meer door en het is zalig weer.
We zijn allemaal razend benieuwd wat we vandaag in Etosha NP gaan zien.

Met ons allen in de truck rijden we de tourjeep tegemoet en ondertussen speuren we alle kanten af naar wild. We stoppen bij een waterplaats maar het is nog rustig want veel wild is er niet te zien.
Op de weg komen we de safarijeep tegen, Norman stapt uit de truck en controleert zeer nauwkeurig of het veilig is voor ons om over te stappen in de jeep. Na onze mening is het overbodig maar je zit in het midden van een nationaal park met heel veel wild dus je weet het maar nooit. Hij heeft natuurlijk gelijk, er kan een wild dier net in de bosjes staan en in een aanval overgaan voordat je met je ogen kunt knipperen. Ook is hij verantwoordelijk voor onze veiligheid en dat neemt hij serieus.

12 personen van de 16 stappen over in de safarijeep, per persoon hebben we 2 zitplaatsen en een 360 graden view, dus ruimte genoeg en meer dan voldoende uitzicht.
De andere 4 blijven in de truck en maken een gamedrive met de truck door het park.
Als we allemaal zitten, nemen we afscheid van de andere. We zien ze met de lunch weer.

De camera’s in aanslag, hoppa laat de tour maar beginnen en het wild maar komen. De tour gaat door het park wat inmens groot is. De vegetatie bestaat uit zoutpannen, savanne, zandvlakte en waterplaatsen. Er zijn natuurlijke waterplaatsen en aangelegde waterplaatsen. De zon staat al flink te branden en de wind zorgt voor wat verkoeling tijdens het rijden.
De hele groep komt voor de lunch bij elkaar in het hotel waar we vanavond slapen. We hebben dan meteen de gelegenheid om de ervaringen met elkaar te delen,
Om 15. 00 uur splitst de groep zich weer voor de middag game drive tot 18.30 uur.

Over de hele dag zien we ontzettend veel dieren. Zebra’s, olifanten in een kudde, groepje mannetjes olifanten, giraffen, talrijke vogels, watervogels, zwarte neushoorn, grote uil, gier bij de waterplaats en in een boom, impala’s, kuddu’s, gemsbokken, elandantiloop, steenbokken, rood hartebeest, wrattenzwijnen.
We zien een cheeta die ligt te rusten onder een acaciastruikje en zich goed laat fotograferen, wel even met de safari jeep een stukje naar voren en een stukje terug om hem scherp op de foto te kunnen krijgen.
We zien ook een zwartrug jakhals, een lilac breasted roller vogel ( een vogel met minimaal alle kleuren van de regenboog) en nog veel meer vogels, de namen kunnen we allemaal niet onthouden. Zo veel mooi wild en gevogelte dat er voornamelijk ooohhh en aaaahhh klikt inde safarijeep, ook klik-klik-klik van de camera’s.
We nemen ook ruim de tijd om van dit alles te genieten met het blote oog in plaats alleen door de fotolens. Oja, termietenheuvels zijn hier ook volop.

1 van de hoogtepunten is dat we 2 leeuwinnen spotten, die midden op de dag op zoek zijn naar voedsel. Als eerst spot onze chauffeur van de safarijeep voetsporen van een leeuw in het zand op de weg. We volgen de sporen zeer nauwlettend en dan opeens zien we de dames. Eerst komt 1 leeuwin komt uit de struiken langs de weg en loopt een stuk voor de truck de weg op, ze blijft op de weg lopen. Wij zijn natuurlijk helemaal onder in de druk van dit gezicht. Wauw!
Maar wat ruist er in het struikgewas? Ja hoor, er komt nog een leeuwin tevoorschijn en volgt de 1e leeuwin.
De 2 leeuwinnen lopen achter elkaar met een 10-tal meter ertussen. Ze loeren naar de zoutvlakte en houden elkaar in de gaten. De voorste leeuwin kijkt regelmatig achterom naar de 2e leeuwin alsof ze wil zeggen “Zie je dat op de zoutvlakte, hoe lekker zou dat smaken?”
Op de zoutvlakte staat een groepje impala’s en deze worden door de leeuwinnen goed in de gaten gehouden. De impala’s zijn natuurlijk ook niet van gisteren en houden de omgeving ook goed in de gaten, waar de roofdieren zijn. En ja hoor, de impala’s krijgen lucht van de leeuwinnen en sprinten verder de zoutvlakte op, te ver voor de leeuwinnen om een aanval te kunnen doen. Dat is grote pech voor de leeuwinnen die alleen midden op de dag op jacht gaan als het niet anders kan, ze moeten dus echt wel honger hebben. Uiteraard is dat ook grote pech voor ons. Hoe geweldig zou het geweest zijn als we een succesvolle aanval van de 2 leeuwinnen hadden kunnen meemaken?
De leeuwinnen beseffen dat een aanval inzetten geen nut heeft en lopen verder langs de vlakte. De afstand tussen de leeuwinnen is nu ook kleiner, ze wandelen gewoon vlak achter elkaar.
We hebben meer dan voldoende mogelijkheden om de 2 leeuwinnen op de foto te zetten en te filmen, de jeep rijdt elke keer een stukje voor de leeuwinnen uit en stopt zodat wij een goed zicht hebben op deze geweldige dieren. Het is zo’n geweldig gezicht, woorden schieten te kort om dit te beschrijven.

De lokale gids vertelt ook over het wild zoals de draagtijd van de diverse dieren, het voedsel en nog veel en veel meer.
We genieten allemaal intens van het landschap, wild, de vogels, met als hoogtepunten de cheeta en de 2 leeuwinnen. Deze tour was zeer de moeite waard en eindigt om 18.30 uur bij ons hotel in Etosha NP
We moeten wel de tour beëindigen, de lokale slaapt niet in het nationale park en moet voor 19.00 uur uit het park zijn.

Als wij bij het hotel aankomen, zijn de andere in de truck nog niet terug. We hebben al wel de sleutels van de kamer maar de bagage ligt nog in de truck. We moeten dus wachten op de truck om onze bagage te pakken. Ach, dat is geen enkel probleem. We pakken een koud biertje, gaan op het terras zitten en proosten met ons allen op het wild dat we vandaag gezien hebben.

Om 18.45 uur komt de truck en kunnen we onze bagage uitladen. Het plan is om te eten om 19.30 uur maar dat verschuiven we maar naar 20.00 uur. We willen nog wel even tijd hebben om te douchen en fris en fruitig aan tafel te zitten.
Het plan is om buiten te eten, dat gaat het niet worden. We krijgen een tropisch regenbui op ons dak. We eten dus binnen.
Na het eten gaan we buiten op een overdekt terras zitten om nog een drankje te nuttigen, de dag door te spreken en de regen af te wachten. We sluiten tot zelfs de tent.
Als het bijna droog is, ons biertje op is, is het tijd voor ons allemaal om het mandje op te zoeken. Lekker slapen en heerlijk dromen over al wat we vandaag gezien en beleefd hebben