Dag 17 12-05-2015 Gili eilanden - Reisverslag uit Gili Meno, Indonesië van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu Dag 17 12-05-2015 Gili eilanden - Reisverslag uit Gili Meno, Indonesië van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu

Dag 17 12-05-2015 Gili eilanden

Blijf op de hoogte en volg Alwies en Marie-Thérèse

12 Mei 2015 | Indonesië, Gili Meno

Om 05.50 uur gaat de wekker, de reistassen staan om 06.30 uur buiten. We gaan naar het ontbijt en de tassen worden in de bus geladen. Zodra iedereen ontbeten heeft, vertrekken we naar onze eindbestemming van vandaag, de Gili eilanden.

Het is ongeveer 1,5 uur rijden tot aan de kust, onderweg maken we diverse fotostops. Zo stoppen we bij en Chinese begraafplaats met heel veel grote en zeer rijkelijk versierde graven. Een bezienswaardigheid op zich, alleen jammer dat bij de ingang een grote muziekinstallatie staat die voor een hele hoop lawaai zorgt. waar we een half uurtje rond kijken. Er is een mooi uitzicht over de tuinen en een openbaar zwembad. Er is ook een meer met bronwater uit de vulkaan Rinaja en een dam die door Nederlanders is gebouwd. Verder is er uiteraard ook een tempel, die natuurlijk alleen open is voor het gebed. Het zomerpaleis levert mooie foto’s en film op.
Hierna rijden we naar een ander tempelcomplex, 1 tempel voor de Hindoes en een tempel voor alle andere religies, de laatste gaan we nader bekijken nadat we een witte sjerp omgedaan hebben. De witte sjerp is een teken van respect. Het altaar heeft geen beelden maar stenen die afkomstig zijn van heilige grond met witte doeken en gele sjerpen. Aan de verschillende offerandes van bloemen en wierook is te zien welke religie het betreft.
Er zijn ook 2 bakken met water wat continue loopt, het water wordt als heilig water beschouwt. 1 bak heeft 3 buizen en de andere 5 buizen, de mensen offeren hier en elke religie op zijn eigen manier. Het heilige water wordt door een ondergrondse goot afgevoerd.
Een man komt met gekookte eieren aan, die hij in stukjes aan een stok in de goot stopt. Het blijkt dat hier palingen leven en op deze manier probeert hij de palingen naar het oppervlakte te lokken. Heel even is een schim te zien maar daar blijft het helaas bij.
Bij een kraampje kopen we een wierrookbrander voor de helft van de prijs en dan hebben we het hier wel gezien. Bij het verlaten van het complex vertelt Theodorus dat de lokale gids hem om geld vroeg voor een donatie. Theodorus verwees hem door naar Silvester want de lokale gids was al betaald. Uiteraard heeft Silvester hem erop aangesproken en zijn verklaring was dat hij geld wilde wisselen. Na een excuses van zijn kant was het weer geregeld en gingen wij weer vrolijk verder.

We naderen het toeristische gedeelte van Lombok en dat is heel erg goed te merken. Het is veel drukker, meer toeristen met grote hotelresorts. We maken een stop bij een mooi uitzicht punt over de baai en de 3 Gili eilanden. Ons hotel Kontiki bevindt zich op het middelste eiland Gili Meno.

We rijden naar een klein havenplaatsje waar alles uit de bus geladen moet worden. Hier nemen we ook afscheid van de chauffeur en de bijrijder. Silvester heeft 2 bootjes geregeld die ons naar het eiland brengt en recht voor de deur afzet. De overtocht duurt 30 minuten met af en toe flinke deining.
Bij het hotel is geen pier, dus worden we op het strand afgezet. Wel even opletten met uitstappen, we moeten een stukje door het water waden.

De opzet van het hotel is koloniaal met leuke huisjes en een open lobby en restaurant. Eerst een welkomstdrankje en daarna een gezamenlijke lunch, wordt tijd want het is ondertussen 13.30 uur.
Na de lunch, gaan we eerst ons settelen in ons huisje en dan maken wee ons klaar voor het strand.
Wit zand, palmbomen, staalblauw kraakhelder water. Wat een heerlijkheid, lekker relaxen op een bedje op het strand, lekker afkoelen in de zee. Nou ja afkoelen, de temperatuur van het water is gewoon lauw.
Je moet wel oppassen als je de zee inloopt, in de branding liggen stukken door koraal en na een paar meter in het water begint het koraal al.
Sommige van ons gaan snorkelen vanaf het strand, ook hier is heel veel moois te zien. Hans vertelt dat hij een zeeschildpad heeft gezien. Dus heeft hij ook weer een geslaagd snorkeltrip gehad.

Rond 17.30 uur gaan we terug naar ons huisje om een frisse douch te nemen. Niet dat het veel helpt want 10 seconden later ben je weer zeiknat van het zweet.
Om 19.00 uur treffen we Theo en Margriet in het restaurant waar we eerst een drankje nemen. Dan gaan we op ons gemakkie op zoek naar tentje om wat te eten. Dat vinden we bij een tent met de naam Rus, een grote maar een knusse tent aan de zee. Heerlijk met een briesje. Na het eten, uiteraard Indonesisch lekker nagenieten en natafelen voordat we terug wandelen naar ons hotel. Gelukkig hebben we onze lampjes meegenomen want het pad is niet overal verlicht. We komen langs een opvang voor zeeschildpadjes die we nog even bekijken.
Bij ons hotel gaan we meteen naar ons huisje, een beetje koelte en frisheid zal ons goed doen. Lekker ons koel bedje opzoeken want het is buiten nog broeierig en heel erg zwoel.