Dag 9 Riung op het eiland Flores - Reisverslag uit Riung, Indonesië van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu Dag 9 Riung op het eiland Flores - Reisverslag uit Riung, Indonesië van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu

Dag 9 Riung op het eiland Flores

Blijf op de hoogte en volg Alwies en Marie-Thérèse

04 Mei 2015 | Indonesië, Riung

Om 05.45 uur gaat de wekker en maken we de tassen klaar. Om 06.15 uur staan de tassen kant en klaar buiten zodat deze naar de bus gebracht kan worden.
Wij gaan naar de ontbijtzaal voor ons ontbijtje die we de avond van te voren besteld hebben.

Vandaag is het helder weer en vanaf ons hotel hebben we een prachtig uitzicht op de vulkanen Walobobo en Inenerie. Kunnen dan toch nog mooie foto's maken, wat een geluk voor ons.

Het was gepland dat we om 07.00 uur zouden vertrekken maar dat is een 1/2 uur uitgelopen. Hans had zijn ontbijt nog niet en we willen ook nog warm water meenemen voor koffie onderweg. Als deze dingen gedaan zijn, kunnen we op weg.
De rit duurt vandaag ongeveer 6 uur en gaat dwars over het eiland heen. Het is een goede weg om te rijden deze keer maar wel met heel veel slinger de slanger. Deze weg wordt ook de 7-bochten weg genoemd omdat het stuur van links naar rechts gegooid moet worden.

We maken nog 2 foto stops met een prachtig haarscherp uitzicht op de vulkaan Inerie.
Het heen en weer geslinger over de weg is niet voor iedereen van de groep gunstig. Paulien wordt wagenziek dus maken we een stop. Terwijl Paulien bijkomt gaat de rest een stukje wandelen. Heerlijk in de ochtendzon langs de weg, een eind verder worden we weer door de bus opgepikt. Iedereen weer fris en fruitig en dus kunnen we verder.

We maken een koffiestop bij een palmwinning bedrijfje.
Hier wordt uit de palmvrucht olie en drank gemaakt. De drank met de naam Arak bevat 35 % alcohol en smaakt best lekker.
Een jonge knul laat ons even zien hoe hij in de palmboom klimt en in de top van de ene palm naar de ander palm overstapt. Een aap is er niets zo als je hem zo ziet gaan.

De mensen in dit gedeelte van het eiland hebben ook een ander uiterlijk, zij hebben geen zwart kroeshaar maar sluikhaar.
Na de welverdiende koffiepauze met een koekje is het weer tijd om verder te rijden.

We maken nog een fotostop waar we de zee kunnen zien liggen en bij een nest honingbijen. Gelukkig hangt deze hoog in de bomen, dus zijn we veilig. Als we beter kijken zien we dat er niet 1 nest maar meerdere. Uit deze streek komt ook de honing.

Een zeer belangrijke stop wordt gemaakt bij een tankstation want onze bus heeft ook dorst en de rest maakt meteen gebruik van de toiletten.
Je kunt hier ook je ogen uitkijken want er staat een lange file van brommertjes die moeten tanken en er staat een vrachtwagen die volgeladen is met schoolkinderen. Een vorm van schoolbus op Flores. De schoolkinderen vinden ons ook geweldig want ze roepen en zwaaien naar ons en gaan dolgraag op de foto.

Hierna is het nog 15 minuten rijden naar onze lunchplek op het strand. Om dit te bereiken moeten we door een toegangspoort en deze is ongeveer net zo hoog als onze bus. De conclusie is dan ook dat dat niet goed kan gaan. Om vastlopen te voorkomen stappen we uit en parkeert de bus op een parkeerplaats aan de andere kant van de weg. Alle lunch spullen worden uitgeladen en naar het strand gebracht.
We nemen plaats op een muurtje met uitzicht op de zee zodat we kunnen relaxen terwijl Silvester aan de slag gaat met de voorbereidingen. We willen wel helpen maar Silvester gaat zo aan de slag dat helpen niet meer van toepassing is. Hij wilt het ook graag zelf doen, wij hebben vakantie en zouden niet hoeven te "werken".

Het strand is zwart van het lava gesteente en er staat een zeer sterke stroming. Zo sterk zelf dat het verboden is om te zwemmen. Ach, lekker zitten op het muurtje is ook heerlijk toeven, vooral na de lekkere lunch die Silvester voor ons gemaakt heeft.

Na de lunch gaat alles weer in de bus, maar niet voordat we met ons allen in het gastenboek hebben geschreven van hete strandpaviljoen. Ons verblijf gaat hiermee de geschiedenis in.

Onderweg maken we nog fotostops van mooie uitzichten over het berglandschap, de rijstvelden en de natuur. Op een gegeven moment moeten we snel zijn met foto's maken want er komt bewolking aanzetten. De bewolking komt als een speer aan en een momentje laten staan we zelf in de wolken.

Rond 16.30 uur rijden we Riung binnen en in de bus krijgen we de mededeling dat we niet allemaal in het nonnenklooster kunnen overnachten.
5 groepsleden zullen moeten uitwijken naar Hotel Singha, dit zijn Ferdinand, Henk en Joke, Theo en Wies). De chauffeur Alfred en bijrijder Usi slapen bij familie in de stad en Silvester moet nog een overnachting regelen. Hij verzekert ons dat het helemaal goed komt.
De rest slaapt in het klooster bij de nonnen.

Het klooster ligt aan een doorgaande weg achter een groot hek. De oprit loopt omhoog naar de kerk en het hoofdgebouw van de nonnen. De kamersleutels worden uitgedeeld door een non met een afwijking. De afwijking is 6 tenen aan elke voet en is vreemd om te zien.
We gaan ons settelen op onze kamers, deze zijn eenvoudig ingericht zoals je ook verwacht in een klooster. Eerst lekker douchen en daarna het klooster verkennen.

De nonnen zijn bezig met zingen en daar gaan we een kijkje nemen, leuk om dit mee te maken. We bekijken ook de andere kamers en ruimtes van het klooster. Alles is heel eenvoudig ingericht en heel vroom.
Zoals je kunt verwachten in een klooster zijn er regels waar je strikt aan moet houden.
Je moet om uiterlijk 21.15 uur binnen zijn, de poort gaat om 21.30 uur dicht en op slot. Dat betekend dus op tijd thuis zijn.

Na het bekijken van het klooster gaan de straat verkennen. Zodra we de poort uit zijn komen diverse jongens naar ons toe om een praatje te maken zodat je de Engelse taal kunnen leren. Gezellig over ditjes en datjes praten.

Tijdens het wandelen over de straat, zien we ook een flits van een hanengevecht maar zodra ze ons in het vizier hebben houden ze ermee op en lachen naar ons. Ze hopen dat we snel doorlopen, het is namelijk illegaal.

We zien verderop de straat een leuke tent en we hebben het vermoeden dat ze daar een lekkere koude Bintang hebben. Het vermoeden wordt bevestigd als we Margriet in de deuropening zien die naar ons wenkt.
Zo zitten met ons 4-en in de lobby van hotel Rima een koud biertje te drinken en de e-mail te controleren. Ja ze hebben hier ook WIFI.

Tegen 17045 uur lopen Theo en Margriet terug naar het klooster zodat zij zich kunnen opfrissen voor het eten. Wij zijn helemaal klaar dus drinken we ons biertje op voordat we teruglopen naar het klooster.
Daar aangekomen is de bus al aanwezig en de rest is ook al kant en klaar.

Met de bus rijden we eerst langs een ATM, we moeten pinnen zodat we geld kunnen geven aan Silvester voor de fooienpot. In verband met de sluitingstijd van de kloosterpoort besluiten we te eten bij Hotel Singha.
We hoeven dan niet zo te tobben.
Na het betalen van de rekening bestellen we een koude Bintang om mee te nemen zodat we deze kunnen nuttigen in het klooster.
Rond de klok van 20.45 uur worden we door de bus terug gebracht naar het klooster, dus zijn we ruim op tijd thuis.

Met 9 personen (Wij, Theo en Margriet, Annemieke en Paulien, Nynke, Hans en Maikel) nemen we plaats in een prieeltje in de kloostertuin om saampjes de Bintang tee drinken en te kletsen.

Ondertussen heb ik mijn jasje aangedaan, we zitten op 1200 meter hoogte en het is een frisse avond. Als de Bintang leeg is, doen we het licht uit en ruimen de lege flessen op zoals het verzoek is van de nonnen.
De voordeur van het slaapgebouw van de nonnen doen we ook netjes dicht. Op de kamer lopen we onze spullen nog even na en duiken daarna het kloosterbedje in. Morgen is het weer vroeg dag.

• 14 Juli 2015 - 13:25

Chantal:

Bedankt weer voor je mooie verhaal. Ik kijk er altijd naar uit.
    Leuk om het zo weer mee te maken!!!
    Wat zijn jullie vakantieplannen voor volgend jaar?