Dag 3 Sanur op Bali - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu Dag 3 Sanur op Bali - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu

Dag 3 Sanur op Bali

Blijf op de hoogte en volg Alwies en Marie-Thérèse

28 April 2015 | Indonesië, Sanur

Om 06.30 uur zijn we wakker en om 07.15 uur aan het ontbijt. Lekker op ons gemak wakker worden met een kopje koffie en een ontbijtje.
Meteen de omgeving in ons opnemen.

Het hotel heeft 3 zwembaden en de bungalows staan er omheen en ertussen is een weelderige tuin aangelegd. De ontbijtruimte is op een soort dakterras die over de tuin en een zwembad heen kijkt.
Het lijkt wel of je midden in de natuur zit.

Na het ontbijtje gaan we de tuin verkennen en lekker genieten van de heerlijke temperatuur. Even zitten in een relax zitje bij het zwembad.

Om 10.00 uur hebben we on de ontbijtruimte een uitgebreide briefing van onze reisbegeleider Silverster Jamin onder een verkoelend sapje.
In zo'n 1,5 uur wordt verteld wat we zo'n beetje kunnen verwachten tijdens deze reis, hoe er om gegaan wordt met de fooienpot, diverse informatie van de eilanden die we gaan bezoeken en de mogelijke excursie.
We betalen de fooienpot en de excursie die we in de middag gaan doen.

Nu het officiële gedeelte achter de rug is, vinden we het tijd om Sanur te gaan ontdekken.
Sanur is 1 grote, lange hoofdstraat met veel winkeltjes en restaurantjes, gezellig om door te struinen.
De inwendige mens moet ook verzorgd worden, een soepje en een koud pilsje. Hierna kunnen we lekker verder struinen, winkeltjes ontdekken en bekijken.

We gaan terug naar het hotel zodat we de koffers voor het vertrek alvast kunnen inpakken en de kleren voor morgenvroeg alvast kunnen klaarleggen, wat gedaan is, is gedaan.

Nog even relaxen in het zitje bij onze bungalow voordat we om 15.30 uur moeten klaarstaan voor de excursie.
We rijden in 1,5 uur naar de Pura Luhur Uluwatu tempel het zuiden van Bali.
Bij aankomst moeten degene die een korte broek aanhebben eerst langs een kraam om een sarong op te halen. Deze moet omgeknoopt worden.
Een mooi gezicht, de heren in een "rokje".

We wandelen eerst naar de klip om van het mooie uitzicht over de zee en de tempel op de hoge klif te genieten. Hier moet je wel opletten op de apen. Ze zijn zo aan de mensen gewend en strontbrutaal. Ze pakken alles van je af, de spijkers uit een emmer van de bouwvakkers die hier aan het werk zijn of de zonnebril van je hoofd. Het levert wel leuke plaatsjes op.

Langs de klif wandelen we naar het templex complex. Pura Luhur Uluwatu tempel betekent 'Tempel van de Hoeksteen' en hij stamt uit de 10e eeuw. Het is een van de belangrijkste zeetempels van Bali. Deze tempel is alleen open tijdens het gebed tussen kunnen we niet echt naar binnen. Het is voornamelijk een open ruimte met achteraan een beeld van de god Shiva.

We wandelen door naar een voorstellingsarena. Hier bij de ingang moeten eerst een stop maken om de schoen van Michael te repareren. Zijn zool is los en dat loopt niet zo gemakkelijk, deze wordt gerepareerd met elastiekjes. Dat loopt iets makkelijker en zorgt ervoor dat hij niet op zijn neus valt.

De voorstelling die we gaan bekijken is van de apendans (Kekac). We zitten bovenaan om een goed overzicht te hebben en de voorstelling duurt 1 uur. Het is een rituele dans met een komische "witte aap".
Deze danser (die de witte aap speelt) betrekt het publiek bij de voorstelling en doet dat op een leuke manier. Hij duikt op naast het publiek en op andere plekken in de arena en haalt apestreken uit.
Het is een leuke voorstelling die ook leerzaam is omdat deze een stukje geschiedenis bevat.

Na de voorstelling mogen de sarong rokjes weer ingeleverd worden en rijden we met het busje terug richting het hotel. Silvester heeft een restaurant gereserveerd aan het strand om te gaan eten.
De bus rijdt letterlijk en figuurlijk de ingang van het restaurant binnen om iedereen uit te laten stappen, wat een humor. Het schijnt normaal te zijn.
Er is voor ons een tafel op het strand gereserveerd maar we besluiten om op de veranda te gaan zitten. Het lijkt erop dat er een tropische regenbui op komst is en we willen niet tijdens de regenbui moeten verkassen.
Het restaurant heeft voornamelijk vis en je moet zelf bij de ingang van het restaurant je visje uitkiezen in bakken met water. De prijs is per kg en je bepaalt zelf welke vis je wilt, wat het gewicht is en hoe deze klaar gemaakt moet worden. Je geeft je naam door en waar je zit en dan wordt de klaargemaakte vis bij je gebracht.
Wij nemen ieders een kleine red snipper, lekker gebakken op de bbq meet een lekkere pittige saus. Met een Bintang biertje erbij is het heerlijk smullen.

Na het eten is het de hoogste tijd om naar het hotel terug te gaan. Het is nog 1 uur rijden en het is ondertussen al 21.00 uur.
Om 22.00 uur komen we bij het hotel aan en iedereen gaat meteen naar zijn bungalow toe en zijn bedje opzoeken.
Het vertrek is morgenvroeg om 05.00 uur (koffers buiten klaarstaan om 04.45 uur) dus wordt het tijd om te gaan slapen.