De vlucht van Quito naar Bogota. dag2 - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu De vlucht van Quito naar Bogota. dag2 - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Alwies en Marie-Thérèse Schellekens - WaarBenJij.nu

De vlucht van Quito naar Bogota. dag2

Blijf op de hoogte en volg Alwies en Marie-Thérèse

13 Januari 2014 | Colombia, Bogota

De nacht is kort voor ons en de reisbegeleider Gert heeft ook nog gebeld. Hij was van de situatie op de hoogte, maar vondt het vreemd en baalde ervan. Hij informeerd ook of alles naar wens geregeld is, jahoor dat in ieder geval wel. Hij gaat toch van zijn kant het uitzoeken. Voor de zekerheid ook ons vluchtnummer doorgegeven, je weet het maar nooit.

Om 02.30 uur loopt de wekker af en na een douche voelen we ons weer fit.

Om 03.00 uur staat de taxi al te wachten en even later gaan we uitchecken. Bij de receptie krijgen we nog een zakje met ontbijt mee.

Om 04.00 uur staan we weer op het vliegveld van Quito. Eerst maar inchecken en door de douane. Jippie, we mogen nog steeds mee.

Om 05.00 uur zijn we bij de gate en we zorgen ervoor dat we dicht bij de balie zitten. Dit wordt ons laatste obstakel naar Bogota.
Dit hebben we ook overwonnen want we mogen plaats nemen in het vliegtuig.

Na 1 1/2 uur landen we uiteindelijk in Bogota. Terwijl de bagage op de band wordt geladen hebben we de mogelijkheid om geld te wisselen, je kunt het maar gedaan hebben.

Door de ramen zien we iemand te staan en voordat hij een bordje omhoog heeft, hebben wij zoiets van; Dat moet Gert zijn. Als we onze bagage hebben kunnen we eindelijk persoonlijk met hem kennis maken.

We gaan met de taxi naar het hotel in Bogota waar we, nadat we onze bagage op de kamer hebben gezet, kennismaken met de rest van de groep.

15 minuten later hebben we een algemene briefing van Gert.

Voor vandaag staat een stadwandeling op het programma onder leiding van de lokale gids Juan.

We wandelen eerst naar de kabeltrein aan de voet van de berg.
Bovenop de berg ligt de kerk van Monserat. Dit is ook een bedevaartsplek, vele colombianen lopen de weg omhoog en vele kruipen op handen en voeten naar de kerk.

De kerk ligt op 3175 meter hoog en van hieraf heb je een schitterend uitzicht over de stad Bogata.
De kerk zelf is zeer eenvoudig ingericht en achter het altaar staat een standbeeld van de gevallen van Christus na het dragen van zijn kruis. Dat is apart want in de meeste gevallen is het Christus aan het kruis.

Bij de kerk staan ook souvenierskraampjes en hier is ook de enige plek waar je cocathee kunt kopen. We drinken in een stalletje een kopje thee , het smaakt lekker, een beetje naar een kruidenthee.
De terugweg doen we met de kabelbaan en beneden aangekomen is het tijd om naar de lunchplek te wandelen.

De lunchplek is midden in een markthal, hier zit een lokaal tentje met vers lokaal eten. Al het eten wordt s`morgens vers klaargemaakr en verkocht. is het eten op, dan heb je pech en skuit de tent. Het eten is goed en spotgoedkoop, 2500 pesos per persoon ( ? 2). Hiervooor krijg je soep, sapje, rijst met vlees).

Het lunchen op deze manier is zeer in trek bij de colombianen, alle rangen en standen komen hier eten. Dit is voor ons de beste gekegenheid om in contact te komen met de lokale bevolking. Het heeft ook wat, eten tussen de marktkramen met planten en huishoudelijke artikelen.

Na de lunch wandelen we verder door het koloniale gedeelte van Bogota. Mooie smalle straatjes die omhoog en omlaag lopen met mooiw, bontgekleurde koloniale huizen.
We lopen naar een kerk die van binnen helemaal beschilderd is mer bladgoud. Helaas is het altaar niet zichtbaar want hier staat nog in het groor een kitischerige kerststal.
Op een of andere manier past deze kirsc bij de oude uitstraling van de kerk.

Buitwn zien we ook mensen die demostreren tegen het ontslag van de burgemeester van Bogata en dierenmishandeling.Een vrouw loopt met een emmer met rode vloeistof, om de paar meter stopt ze haar voeten in de emmer en zo loopt een spoor van bebloede voetstappen door de straten.

We gaan geld wisselen op een plein waar smaragddealers op straat hun waar proberen te verkopen en een stukje verder wordt er gepind. 2500 pesos is ? 1 dus je krijgt veel biljetten.

We lopen ook langs 1 van de 13 universiteiten van dit gedeelte van de stad en we komen uit op het bekangrijkste plein van Colombia. Dit is Plaza de Bolivar met de primera cathedraal, justieel paleis, gemeentehuis en meer overheidsgebouwen.
Elke demostratie begint op dit plein en wij zijn getuige van het begin van een demostratie.
Bij het standbeeld van Bolivar staan sinds 9-12-2013 pubtentjes waar voorstanders van de burgemeester in wonen als protest tegen zijn ontslag. Later op de dag wordt het plein ook bevolkt door medestanders van de politieke partij M-19 (voorheen guerrila).
Het standbeeld van Bolivar is aangekleed met een vlag. Dit is niet de vlag van Colombia maar Ecuador. Beide hebben dezelfde kleuren, alleen op de Colombiaanse vlag heeft alleen de kleuren en op de Ecuadoraanse vlag staat eem embleem. Niemand boeit het welke vlag het is, ze kijken alleen naar de kleuren.
Voor de voeten van het standbeeld staat een wietplant in een pot, blijkbaar ten teken van vrijheid.

We willen ook een kijkje nemen bij het presidentieel paleis maar helaas, de straten rondom zijn afgezet door de politie vanwege een of ander hoogbezoek.
Bij het hek maken we een praatje met een politieagent op een hele gemoedelijke, vriendschappelijke manier.
We proberen om via de andere kant bij het presentieel paleis te komen maar helaas.

De wandeling gaat verder, een museum met schilderijen en beelden die geschonken zijn uit een prive collectie.

Hierna is het tijd om wat te drinken, koffie op een terras en wij met een biertje (dat we gekocht hebben uit een luikje in de muur). Hierna lopen we richting ons hotel en komen langs een bank. Gert bedelt.bij de portier en we krijgen allemaal een speciaal geslagen zonder waarde, heel leuk.

We komen op een plein met veel bar \ restaurantjes en in de avond heerst hier een gezellige drukte. Hier staat het oudste huis van Bogota en us de grondlegger van het onstaan van deze stad. Vandaag de dag heeft de stad 8,5 miljoen inwoners.

Terug in het hotel nemen we afscheid van Juan en gaan we ons klaarmaken voor de avond.

We besluiten in 1 van de oudste tentjes een hapje te eten en te drinken. Meerdere van de groep hadden ook dit idee blijkbaar zodat het restaurantje zowat vol zat met mensen uit onze groep.

Omdat we 2 korte nachten hebben gehad en vandaag veel gelopen hebben, liggen we voor 22.00 uur te bed en vallen we meteen in slaap.